معرفی اقامتگاه بومگردی خمام

 

اگر بخواهیم از وجه تسمیه خُمام بگوییم، روایات متعدد است…

در روایتی آمده که در ایام قدیم، آن هنگام که عطر بهار نارنج… ببخشید! یک لحظه رفتم در فضاهای خیلی خیلی قدیم… آن هنگام که آب لوله کشی وجود نداشت، در این منطقه، هر خانه‌ای برای نگهداری آب آشامیدنی مورد نیاز خودشان، آب شیرین را در داخل خُم هایی نگه می داشتند. به خاطر وجود این خُم‌ها که در اکثر خانه ها بود، اینجا را خُمآب (همان خُم-آب) و بعد هم کم کم با اندکی دخل و تصرف، خُمام نامیدندی. (البته این که ما می بینیم، یه کم بیشتر از اندکی دخل و تصرف است و کلا دگرگونی و انقلاب را می نمایاند!!)

روایت دُویم می گوید که این منطقه در قدیم به شهر خوبان معروف بود (و ما نمی دانیم که چرا حس می کنیم آباء و اجداد ما ازین خطه بوده اند… بس که ما خوبیم. والله) و در حال حاضر پسوند اسم اغلب مردم این منطقه خوبانی است که در گذر زمان، خوبان به خُمام تغییر نام داد. (نمیدانم چرا این گذر ایام، کلا اسماء را از هم می پاشاند!)

و اما سِیُم روایت، بعضی افرادِ مشکوک، معتقدند که خُمام اَدَسر «خو مام» بوده‌ است که در زبان گیلکی به معنی سرزمین من است. (باز خدا وکیلی این یکی نزدیک است…).

در هر حال، اینجا یک منطقه خیلی زیبا با جاذبه های مغناطیسی در حد مثلث برموداست.

مثلا مرداب دهنه سر شیجان که متصل به تالاب بین‌المللی انزلی است. این تالاب، ساحل هایی پر از نیزار و گل‌های دریایی رنگارنگ و نیلوفر دارد و شکار، ماهیگیری و قایقرانی از تفریحات سالم و رایج در آن است. زمستان‌ها هم هزاران پرنده دریایی علی الخصوص قوهای زیبا به این محل مهاجرت می‌کنند و انواع و اقسام ماهیان و گیاهان در این مرداب وجود دارند.

از دیگر جاذبه های گردشگری این منطقه می توان از جاهای دیگری هم نام برد که خیلی باحالند، اما ما می گذاریمشان به صورت رندوم در یک جایی از متن که شما مجبور شوید همه متن را بخوانید!! (مدیونید فکر کنید ما قصد و غرض و مرضی داریم!)

عمارت تاریخی چوکام که در هسته مرکزی بافت روستای چوکام از توابع خمام قرار دارد.

این مجموعه متعلق به ناصرالملک، نایب السلطنه احمدشاه قاجار بوده (بیچاره نایب السلطنه ای که جانشین احمد شاه بوده باشد…) و وی آن را به فرزندش حسین علی خان قراگوزلو واگذار کرد.

این مکان، ویلای تفریحی آن عالیجناب در فصول مختلف سال بوده است. عمارت قدیمی باغ از جمله آثار به جا مانده از دوره  قاجار و پهلوی است. بنای آن در دو طبقه ساخته شده و ایوان زیبای آن دارای ستون‌ها، سرستون‌ها و نرده‌های چوبی است.

و اما!!!!! آلاچیق درختی دهنه سر که آلاچیق‌های ساخته شده روی درختان بلندی هستند و در نزدیکی مرداب دهنه سرشیجان قرار دارند. گردشگران زیادی را هم از سایر شهرهای استان گیلان به اینجا جذب می‌کند. حالا فکر کنین ما از کلان شهرها چه حالی بکنیم بالای درختها!!! دقیقا بازگشت به اصل خویش… . یاد اجداد تارزان سان خویش افتادیم…

دکتر چمساز هم پزشک کهن‌سال و خیر شهر خمام بوده که با کمک به بیماران مستمند، تبدیل شده به اسطوره اخلاق و انسانیت در خمام و گیلان، به خاطر همین هم سردیس این مرد بزرگ، بر روی سکویی در ورودی خیابان تختی خمام مقابل منزل دکتر ساخته شده است که مورد بازدید عموم قرار می‌گیرد.

بقعه امامزاده حسن (ع) خمام هم منطقه ی زیارتی این منطقه است. این بقعه که در شهر خمام واقع شده، به گفته اهالی و مطابق آنچه در شجره نامه وجود دارد، مقبره سید حسن از پسران امام موسی کاظم (ع) می‌باشد.

بنای قدیمی این بقعه را تخریب کرده اند و به جای آن ساختمان جدیدی ساخته‌اند. این ساختمان شامل بقعه و مسجد بزرگ شهر در ۲ طبقه است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *