ماراتن سریال‌ های مناسبتی

همزمان با شروع فصل پاییز چند مناسبت مهم را پیش رو داریم. ماه محرم، هفته دفاع مقدس و هفته نیروی انتظامی. تلویزیون برای این ایام سریال‌های متنوعی تدارک دیده است.

تلویزیون در مناسبت‌های مختلف ویژه برنامه‌‌هایی تدارک می‌بیند که سریال‌ها از تولیدات گل درشت آن محسوب می‌شود. معمولا سریال‌ های مناسبتی فارغ از خوب یا بد بودن بیشتر از تولیداتی که در دیگر روزهای سال پخش می‌شود مورد توجه قرار می‌گیرد. از تجربه تولید سریال در دو مناسبت مهمِ تاریخی (محرم و هفته دفاع مقدس) سال‌های زیادی می‌گذرد و تولیدات زیادی مرتبط با این ایام تولید شده است که تعدادی مانند «شب دهم»، «معصومیت از دست رفته»، «رقص پرواز»، «خوش رکاب» و… ماندگار شدند. از طرفی چند سالی است در هفته نیروی انتظامی به سفارش این نهاد سریال‌های پلیسی به باکس سریال‌های مناسبتی اضافه شده و به جهت اکشن بودن و جذابیت‌هایی که ژانر پلیسی – جنایی دارد، معمولا مخاطب قابل توجهی با این آثار همراه می‌شود. همزمانی این مناسبت‌ها با یکدیگر سبب شده رسانه ملی با دست پر به استقبال این ایام برود. با توجه به اینکه در معرفی سریال‌های اعلام شده تنوع موضوعی و ژانر دیده می‌شود، باید دید این همزمانی برگ برنده‌ای در موفقیت تولید سریال‌های مناسبتی خواهد بود و یا تکراری است از داستان‌های کلیشه‌ای و آنچه قبل تر دیدیم. آنچه می‌خوانید معرفی کوتاهی است از سریال‌هایی که در این مناسبت‌ها در کنداکتور پخش شبکه‌های سیما قرار گرفته است:

هاتف / شبکه یک

مناسبت: ماه محرم

نویسنده: فروغ فروهیده

کارگردان: داریوش یاری

بازیگران: حمید گودرزی، زیبا بروفه، سیدمهرداد ضیایی، بهزاد خداویسی، مریم بوبانی، کمند امیر سلیمانی، محمد حاتمی.

هاتف یک ملودارم خانوادگی است که برای پخش در ماه محرم تولید می‌شود. داریوش یاری پیش از این تجربه ساخت مستند «کربلا جغرافیای یک تاریخ» را با موضوع کربلا دارد. این مجموعه در۱۰ قسمت ۵۰ دقیقه‌ای پخش خواهد شد.

خلاصه داستان: در روز عاشورا، ابراهیم در کربلا بر اثر حمله قلبی می‌میرد. دخترش ریحانه پیگیر آخرین گفته ناتمام پدر می‌شود. این پیگیری ریحانه را رو در روی خانواده و زندگی زناشویی‌اش قرار می‌دهد. اما ریحانه اعتقاد دارد که عدالت نمی‌تواند در پشت در خانه آدم جا بماند … او پرده از ابهام وصیت پدر برمی‌دارد. در این روند شخصیت و ایمان خود را بازسازی کرده و به دست می‌آورد.

 

پرواز در ارتفاع صفر / شبکه یک

مناسبت: هفته دفاع مقدس

نویسنده و کارگردان: عبدالحسن برزیده

بازیگران: بیژن امکانیان، شاهرخ استخری، عمار تفتی، سوگل خلیق، محمد عمرانی، حمیدرضا نیکدل، بهاره ریاحی، رضا رادمنش، حدیثه تهرانی، مجید جعفری، پیام داداشیان، رضا مسعودی.

از سال ۹۲ اخباری از تولید این سریال رسانه‌ای شد؛ ابتدا قرار بود سامان سالور کارگردان مجموعه باشد اما به دلیل طولانی شدن روند پیش تولید منتفی شد. بعد از سالور اعلام شد کاگردانی این کار را محمدحسین مهدویان برعهده می‌گیرد که به دلیل تغییرات مدیریتی آن هم نشد، سپس ابراهیم شیبانی به‌عنوان کارگردان معرفی شد و درآخر این مینی‌سریال با کارگردانی عبدالسن برزیده در ۷ قمست ۴۵ دقیقه‌ای به سرانجام رسید. این مجموعه تلویزیونی با همکاری ارتش تولید شده است.

خلاصه داستان: «پرواز در ارتفاع صفر» به زندگی یک جنگنده نیروی هوایی در دوران دفاع مقدس می‌پردازد؛ روایت زندگی یک خلبان در دوران شروع جنگ که تازه ازدواج کرده، همسرش بیماری قلبی دارد و استرس ماموریت‌های شوهرش برای او خوب نیست. این فرد بر سر یک دوراهی برای انجام وظیفه یا ماندن پیش خانواده‌اش قرار می‌گیرد.

شکوه یک زندگی / شبکه دو

مناسبت: هفته دفاع مقدس

نویسنده: نسخه اولیه فیلمنامه‌ را شعله شریعتی نوشته و مرجان اشرفی‌زاده، فیلمنامه نهایی را به نگارش درآورده است.

کارگردان: رضا بهشتی

بازیگران: بیتا سحرخیز، نازنین فراهانی، عبدالرضا اکبری، مریم کاظمی، حسام محمودی، مزدک رستمی، سوگل طهماسبی، کوروش سلیمانی، الهام جعفرنژاد، طوفان مهردادیان، مینا نوروزی فر، ساقی زینتی، مهری آل آقا.

داستان این مجموعه با موضوع عملیات خیبر است و در فضای دهه شصت در یکی از روستاهای استان مازندران روایت می‌شود. تکریم همسران شهدای جاویدالاثر که با استقامت و امیدواری سال‌ها به تنهایی بار زندگی خود و فرزندان‌شان را به دوش کشیده‌اند، محور اصلی این سریال است. دو قسمت اول این سریال ۱۵ قسمتی در سال ۱۳۴۷ روایت می‌شود و بعد از آن سال‌های انقلاب و جنگ تحمیلی را خواهیم دید. بخش‌ اصلی سریال مربوط به دهه شصت است و در نهایت دو قسمت پایانی سریال به زمان حاضر می‌رسد و زندگی قهرمان قصه را در روزگار امروز نمایش می‌دهد.

خلاصه داستان: یحیی معلم جوان روستا، به عنوان نیروی داوطلب و مردمی، به جبهه‌های جنگ اعزام می‌شود؛ نارگل همسر جوانش که باردار است به همراه دو کودک خردسالش چشم انتظار بازگشت یحیی است که خبرهای مختلفی به نارگل می‌رسد، از شهادت تا مجروح شدن و در نهایت خبر مفقودالاثر شدن یحیی. نارگل، اما روایت دیگری برای خود دارد.

نوار زرد / شبکه دو

مناسبت: هفته نیروی انتظامی

نویسنده: کریم لک زاده

کارگردان: پوریا آذربایجانی

بازیگران: امیر آقایی، بهاره کیان افشار، سیروس گرجستانی، قاسم زارع، کمند امیر سلیمانی، محسن بهرامی.

«نوار زرد» یک سریال جنایی _ پلیسی و اولین تجربه تلویزیونی پوریا آذربایجانی است. سردار سعید منتظرالمهدی معاونت اجتماعی ناجا در خصوص این سریال می‌گوید: «در سریال نوار زرد پرونده‌هایی باز می‌شود که یک کارآگاه زبده در یک یا دو قسمت این پرونده‌ها را به سرانجام می‌رساند. این سریال که در ۲۰ قسمت به نگارش در آمده و آموزش‌هایی برای عموم جامعه به همراه پیشگیری و درمان معضلات و جرائم اجتماعی را دربر دارد.»

خلاصه داستان: سرگرد (امیر آقایی) گره پرونده‌های جنایی را باز می‌کند در این میان به پرونده‌ای برمی‌خورد که کشف واقعیت پای زندگی شخصی‌اش را به میان می‌کشد…

عقیق / شبکه سه

مناسبت: ماه محرم

نویسنده: سعید نعمت الله

کارگردان: بهرنگ توفیقی

بازیگران: شبنم مقدمی، هدایت هاشمی، بهزاد فراهانی، نادر فلاح، علیرضا آرا، نسیم ادبی.

برهه‌ای از تاریخ معاصر کشور طی سال های ۱۳۱۵ تا ۱۳۲۰ را روایت می‌کند و از نظر موضوعی شباهت‌هایی به سریال«شب دهم» دارد. سریال «عقیق» عاشقانه‌ای است در دل تاریخ که سعید نعمت‌الله آن را در ۱۰ قسمت به نگارش درآورده است. «عقیق» سومین همکاری مشترک نعمت الله و بهرنگ توفیقی به حساب می‌آید.

خلاصه داستان: در دوران رضاخان به دستور وی ممنوعیت‌هایی برای عزاداری‌های مذهبی از طریق بستن تکایا و هیات‌ها و تجمعات عزاداران امام حسین (ع) ایجاد می‌شود و او در صدد مقابله با عزاداری برمی‌آید. «عقیق» داستان عاشقانه‌ای را مرتبط با وقایع این دوره روایت می‌کند.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *