قرص گلوتازون (پیوگلیتازون)

 

پیوگلیتازون

 

گلوتازون (پیوگلیتازون) قرص

Glutazone (Pioglitazone) Tablet

گلوتازون یک داروی کنترل کننده قند خون از دسته تیازولیدین دیون است که در کنترل بیماری دیابت نوع دو در کنار ورزش و رژیم غذایی به کار می رود. همچنین این دارو در مواردی که درمان تک دارویی به اندازه کافی کنترل کننده نباشد می تواند در کنار دیگر داروهای ضد دیابت استفاده شود.

مطالب این راهنما را با دقت مطالعه نمایید و در صورتی که سوال یا نکته مبهمی در رابطه با مطالب ذکر شده پیش آمد با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

این دارو (گلوتازون) برای بیماری فعلی شما تجویز شده است؛ لذا از مصرف آن در موارد مشابه و یا توصیه مصرف آن به دیگران خودداری فرمایید.

راهنماییهای عمومی:

قبل از مصرف این دارو (گلوتازون) در موارد زیر با پزشک مشورت کنید:

* در صورت داشتن سابقه حساسیت به پیوگلیتازون، غذاها، مواد محافظ و رنگها
* در صورت مصرف داروهای دیگر

مصرف در بارداری و شیردهی

این دارو از نظر طبقه بندی مصرف در دوران بارداری سازمان غذا و داروی آمریکا در رده C قرار دارد. مصرف این دارو (گلوتازون) در دوران بارداری تنها با نظر پزشک متخصص و در صورت لزوم مجاز است.

مطالعات کافی در مورد ترشح این دارو (گلوتازون) در شیر مادر وجود ندارد. مصرف این دارو در دوران شیردهی توصیه نمی شود.

هشدارها و نکات قابل توصیه:

* در صورت احساس درد معده یا شکم، ادرار تیره رنگ، از دست دادن اشتها، تهوع یا استفراغ، خستگی غیر معمول یا ضعف و چشمان یا پوست زرد رنگ، فوراً به پزشکتان اطلاع دهید. این موارد ممکن است نشانه هایی از مشکلات کبدی باشند.

* بسیار مهم است که پزشک وضعیت سلامت و روند کنترل قند خون شما را در معاینات و آزمایشات منظم، بررسی نماید تا مطمئن شود که این دارو (گلوتازون) اثر بخشی مناسب دارد. بنابراین ضمن مراجعه منظم به پزشک و انجام آزمایشات دوره ای از وضعیت سلامت خود مطمئن شوید.

* در صورت نیاز به مصرف هر داروی دیگر (از جمله داروهای مورد استفاده در سرماخوردگی و غیره) با پزشک در این زمینه مشورت کنید تا از تداخلات دارویی جلوگیری کنید.

* در مسافرت ها سابقه پزشکی و آخرین نسخه خود را همیشه همراه داشته باشید و آنرا برای مواقع اورژانس آماده بگذارید. تغییرات بوجود آمده در زمان و ساعت را در نظر بگیرید و وعده های غذایی خود را تا حد امکان نزدیک به وعده های غذایی معمول نگهدارید.

* در مواقع اورژانس ممکن است بدلیل بیماری دیابت نیاز به توجهات ویژه داشته باشید. بهتر است یک دست بند و یا گردنبند حاوی مشخصات و اطلاعات پزشکی را در تمام اوقات بهمراه داشته باشید. همچنین یک کارت شناسایی نشاندهنده دیابت بهمرا لیستی از داروهایتان را همواره در کیفتان داشته باشید.

* این دارو (گلوتازون) باعث هیپوگلایسمیا (افت زیاد قند خون) نمی شود. با این وجود اگر گلوتازون با دیگر داروهای کاهنده قند خون مانند انسولین، متفورمین یا گلی بنکلامید (گلی بوراید) مصرف شود، ممکن است افت قند خون رخ دهد. همچنین افت قند خون ممکن است در صورت تاخیر در مصرف یک وعده غذایی یا یک میان وعده غذایی، ورزش بیش از اندازه معمول، نوشیدن الکل یا عدم توانایی در خوردن بدلیل تهوع یا استفراغ اتفاق بیافتد.
نشانه های افت قند خون عبارتند از اضطراب، تغییر در رفتار مشابه افراد مست، تاری دید، عرق سرد، گیجی، پوست بیرنگ و سرد، مشکل در فکر، سرگیجه، گرسنگی شدید، ضربان قلب بالا، سردرد مداوم، تهوع، عصبی شدن، کابوس، خواب ناآرام، لرز، صحبت نامفهوم یا خستگی غیر معمول یا ضعف.

* اگر نشانه هایی از افت قند خون رخ داد می توانید از قرص گلوکز یا ژل آن، عسل یا حبه های قند استفاده نمایید. همچنین می توانید از آبمیوه، نوشابه غیر رژیمی یا شکر حل شده در آب برای برطرف نمودن علائم استفاده کنید. برای اطلاع از پایین بودن قند خون، به کمک دستگاه های اندازه گیری که در بازار موجود است قند خون خود را کنترل نمایید. گلوکاگون در مواقع اورژانس زمانی که علائم شدید مانند تشنج یا عدم هوشیاری اتفاق می افتد مصرف می شود.

مقدار و نحوه مصرف:

با دقت برنامه غذایی مخصوصی را که پزشکتان برای شما تجویز نموده است دنبال نمایید. این امر برای کنترل شرایط شما مهم است. همچنین ورزش منظم و آزمایش قند خون یا ادرار را طبق دستور پزشک بطور منظم انجام دهید. مقدار مصرف هر دارو را پزشک تعیین می کند ولی مقدار مصرف معمول این دارو (گلوتازون) برای بزرگسالان به قرار زیر است.

در کودکان مقدار و نحوه مصرف باید توسط پزشک تعیین شود.

برای دیابت نوع ۲:

گلوتازون به تنهایی:

بزرگسالان: در ابتدا ۱۵ یا ۳۰ میلی گرم یک بار در روز همراه با غذا یا با فاصله از غذا.
پزشک ممکن است پس از مدتی دوز را تا ۴۵ میلی گرم یک بار در روز افزایش دهد.

همراه با انسولین، متفورمین و یا سولفونیل اوره ها:

بزرگسالان: در ابتدا ۱۵ یا ۳۰ میلی گرم یک بار در روز همراه با غذا یا با فاصله از غذا.

در صورت وقوع هیپوگلیسمیا تعدیل دوز جهت انسولین و یا متفورمین و یا سولفونیل اوره ها لازم است.

دوز فراموش شده: در صورتی که یک بار مصرف این دارو (گلوتازون) فراموش گردید پس از به یاد آوردن بلافاصله آن را مصرف نمایید.

با این وجود اگر زمان دوز بعدی نزدیک بود، دوز فراموش شده را استفاده نکنید و دوزهای بعدی را نیز دو برابر نسازید.

عوارض جانبی:

به طور کلی تمام داروها به موازات اثرات درمانی، دارای برخی عوارضات ناخواسته هستند. البته لزوماً همیشه و تمام عوارض ذکر شده برای این دارو (گلوتازون) رخ نخواهد داد.

در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر، در اسرع وقت با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید:

مشکلات در دندانها، ورم پاها یا ساق پا، افزایش وزن، تاری دید، خشکی دهان، خستگی، گرگرفتگی، پوست خشک، استشمام بوی میوه از تنفس، افزایش گرسنگی و تشنگی، افزایش ادرار، عدم هوشیاری، تهوع، درد معده، تعریق، اشکال در تنفس، کاهش وزن بی دلیل، استفراغ، سرفه، تب، سردرد، درد ماهیچه، آبریزش یا گرفتگی بینی، گلودرد، آنمی.

شرایط نگهداری:

* دارو را دور از دسترس اطفال نگهداری کنید.
* دارو را در دمای کمتر از ۳۰ درجه سانتیگراد، دور از نور و رطوبت نگهداری کنید.

بسته بندی:

* ۳۰ عدد قرص ۱۵ میلی گرمی در یک جعبه به همراه یک برشور.
* ۳۰ عدد قرص ۳۰ میلی گرمی در یک جعبه به همراه یک برشور.
* ۳۰ عدد قرص ۴۵ میلی گرمی در یک جعبه به همراه یک برشور.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *