قدرت نه گفتن به مواد مخدر را تقویت کنیم

 

قدرت نه گفتن و هنر نه گفتن در جمع دوستان و افرادی که با آن ها معاشرت داریم یک هنر و اراده قوی را می طلبد،زیرا به دلیل خجالت و کم رویی اکثر افراد قادر به اعلام نظر و مخالفت خود با پیشنهادهای گمراه کننده اطرافیان نیستند.

اینکه مواد ‌مخدر بد است و چرا متأسفانه برخی از نوجوانان دچار سوء‌مصرف مواد ‌مخدر می‌شوند دلایل متعددی دارد ولی من می‌خواهم از منظر آموزش‌وپرورش به این مسئله نگاهی بیندازم و روی سخنم با والدین – مربیان و دانش‌آموزان است. ابتدا از والدین شروع می‌کنم. شما والدین ‌گرامی باید به توانمندی‌های فرزندان خود واقف باشید و اینکه بیش از ظرفیت آنها از نوجوانان خود انتظار داشته باشید، نه تنها به آنان کمکی نکرده‌اید بلکه آنان را دچار استرس کرده‌اید. در‌عین‌حال نوجوان شما دچار کمبود اعتماد‌به‌نفس و عزت‌نفسش دچار چالش می‌شود. ممکن است این کمبود را به وسیله مواد مخدر جبران کند. هر فردی یک توانمندی به‌خصوص و استعداد خاصی در یک رشته و گرایش دارد، انتظار نداشته باشید که فرزندتان یک فرد بسیار خارق‌العاده و سرشار از توانمندی‌های نهفته باشد. نوجوان خود را همان‌گونه که هست، بپذیرید و به روش صحیح، اشتباهات او را تذکر دهید. توانمندی‌ها و داشته‌های نوجوانتان را به او یاد‌آوری کرده و نکته بسیار مهم‌تر این است که «توانایی نه‌گفتن را» به نوجوانمان یاد دهیم که یک‌ بار برای همیشه به هر‌نوع ماده‌ مخدری نه بگوید. گاهی نوجوانان برای اینکه بخواهند بگویند مستقل‌ شده و از خانواده حرف‌شنوی ندارند، با تعارف دوستان هم‌سال خود و در جمع‌های دوستانه سیگار مصرف می‌کنند و همین ممکن است نوجوان را به‌ سمت اعتیاد بکشد.

البته مهارت نه‌گفتن الگویی رفتاری است که ابتدا باید در خانواده شکل بگیرد و تقویت شود. در ضمن فقط نه‌گفتن کافی نیست؛ استواری در رفتار را هم می‌طلبد و پیشگیری از اعتیاد ابتدا در خانواده شروع می‌شود. اعضای خانواده و حتی والدین، یکدیگر را از مصرف بر حذر کنند و نیز از عوارض مواد ‌مخدر بگویند و به نوجوانان یاد دهند که مواد مخدر در هر‌شکلی که باشد، اعتیاد‌آور است و اینکه با یک‌ بار مصرف‌کردن معتاد نخواهند شد، اشتباه محض است. نوجوانان هم باید بدانید اگر می‌خواهید موفق شوید فقط یک همت بلند و یک اراده عالی می‌خواهد. برای بهتردرس‌خواندن، تمرکز حواس و تقویت حافظه یا حتی تناسب اندام، استفاده از مواد ‌مخدر (که به توصیه اشتباه دیگری انجام شود) یک راهکار بسیار غلط، عجیب و غیرمنطقی است.

آمار کاملا دقیقی در دسترس نیست که چند درصد دانش‌آموزان معتاد هستند ولی مدیر کل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد‌ مخدر اذعان کرده که طبق آمار‌های منتشرشده، دو‌و یک‌دهم درصد از دانش‌آموزان دوم دبیرستانی به مواد‌ مخدر معتاد هستند (حمید صرامی ٢٠ مهر ٩۶) که اغلب این اعتیاد به گرس، ماری‌جوانا، گل، ریتالین است و پنج درصد مابقی در خانواده‌هایی هستند که درگیر مواد‌ مخدر هستند و با این اوصاف احتمالا در کل ١۴ درصد از کل دانش‌آموزان (نسبت به کل جمعیت جامعه) در کشور معتاد هستند. ولی با این وجود؛ آموزش‌وپرورش زیر بار قبول این حقیقت تلخ نمی‌رود. آشناسازی هدفمند دانش‌آموزان با خطر مصرف انواع مواد ‌مخدر و عوارض آن، بیان پیشگیری و درمان آن از مباحث دوره‌های آموزشی معلمان می‌تواند باشد. حتی بد نیست واحدی درسی در مدارس با عنوان آسیب‌شناسی‌ مواد‌ مخدر قرار داده شود و این مهم به دانش‌آموزان گفته شود که ماده مخدر از هر‌نوع و با هر اسمی که باشد، آسیب‌زاست.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *