فواید درمانی كنجد و روغن كنجد

كنجد و روغن كنجد

كنجد و روغن كنجد

كنجد گياهی است يكساله با ارتفاع حدود يك متر كه قسمت انتهايي ساقه آن پوشيده از كرك است . برگهاي آن يبضي ، باريك و نوك تيز است . گلهای آن به رنگ سفيد و يا قرمز بطور تك تك در كناره برگ های قسمت انتهایی ساقه ظاهر می شود .

ميوه اين گياه بصورت كپسول و محتوي دانه هاي كوچك و مسطح و بيضوی است كه دانه كنجد ناميده مي شود و قسمت مورد استفاده اين گياه است .

وطن اصلي كنجد هندوستان است كه از آنجا به نقاط ديگر دنيا راه يافته است . در حال حاضر چين بزرگترين توليد كننده كنجد در دنيا مي باشد . هندوستان و حبشه از نظر توليد بعد از چين قرار دارند . در ايران نيز مقداری كنجد توليد مي شود كه بيشتر آن به مصرف تهيه روغن و حلوا ارده می رسد .

ترکیبات شیمیایی کنجد و روغن کنجد

كنجد داراي پروتئين ، ويتامين های B,D,E,F و لسيتين Lecithin مي باشد . مقدر روغن آن در حدود 50% است روغن كنجد مركب از حدود 70% اسيدهاي چرب اشباع نشده مانند لينولئيك اسيد ،‌اولئيك اسيد و مقداری اسيدهای چرب اشباع شده مانند اسيد پالمتيك و آراشيديك اسيد مي باشد .

روغن كنجد يكي از روغن هاي اشباع نشده و مفيد براي بدن است و در آمريكاي شمالي و كانادا بمقدر زياد مصرف مي شود و دليل آن این كه اين روغن نه فقط كلسترول بدن را بالا نمي برد بلكه آن را كاهش می دهد .

براي تهيه روغن كنجد معمولا دانه ها را مي شويند تا رنگ روي آن از بين برود سپس دانه ها را آسياب كرده و در آب مي ريزند تا پوست آن كه سبك روي آب بيايد كه آنرا مي گيرند . بعد دانه ها را خشك كرده و در آب جوش مي ريزند و خمير مي كنند . اين خمير را تحت فشار قرار داده تا روغن آن جداشود . اين روغن را روغن سرد فشار اول مي نامند و از تفاله باقيمانده تحت اثر فشار و گرما روغني بدست می آيد كه بنام روغن گرم يا فشار دوم معروف است كه البته ارزش غذایی روغن سرد را ندارد .

تفاله باقيمانده از اين مرحله را معمولا برای علوفه دام ها به كار می برند . مخصوصا اين تفاله از نظر داشتن مواد پروتئيني غذای خوبي برای گاوهای شيدره است .

اگر می خواهيد از روغن كنجد استفاده كنيد دقت كنيد كه روغن سرد فشار اول باشد كه بنام First cold pressed معروف است زيرا در اثر حرارت دادن روغن آن خواص خود را از دست مي دهند .

فواید درمانی کنجد و روغن کنجد

ميوه اين گياه بصورت كپسول و محتوای دانه های كوچك و مسطح و بيضوی است كه دانه كنجد ناميده مي شود و قسمت مورد استفاده اين گياه است .

وطن اصلي این دانه گیاهی هندوستان است كه از آنجا به نقاط ديگر دنيا راه يافته است . در حال حاضر چين بزرگترين توليد كننده كنجد در دنيا مي باشد . هندوستان و حبشه از نظر توليد بعد از چين قرار دارند . در ايران نيز مقداری از آن توليد می شود كه بيشتر آن به مصرف تهيه روغن و حلوا ارده می رسد .

از نظر طب سنتی ايران این دانه گیاهی گرم و تر است . كنجد بسيار مغذی است و در اكثر كشورهای فقير بعنوان جانشين گوشت به كار مي رود .

1)برای چاق شدن و تقویت قوای جنسی موثر است .

2)براي رفع قولنج این دانه گیاهی را آسياب كرده و با سركه مخلوط كنيد و به مقدار نصف وزن كنجد ، مغز بادام پوست كنده را به آن اضافه كنيد آنها را پودر كنيد و هر روز به مقدار يك قاشق سوپخوری از آن بخوريد .

3) گرفتگي صدا را از بين می برد .

4)نرم كننده معده و روده است .

5)كره كنجد كه در كانادا بنام تاهيتي معروف است و شبيه دره مي باشد غذای خوبي براي رشد بچه هاست .

6)برگ آن را اگر به سر بماليد باعث رشد و سياهي موی سر مي شود .

7)دره نرم كننده معده و روده هاست .

8)  فشار خون را كاهش می دهد .

9) روغن كنجد ضد رماتيسم است .

10) روغن كنجد برای رفع ناراحتي كيسه صفرا مفيد است .

11) دم كرده برگ آن اسهال خوني را برطرف می كند .

12) روغن كنجد براي رفع تنگي نفس و سرفه خشك و زخم ريه مفيد است .

13) روغن کنجد سوز ش ادرار را رفع مي كند .

14)از روغن كنجد به جای روغن زيتون در سالاد استفاده كنيد .

15)این دانه گیاهی با همه خواصي كه درد برای معده های ضعيف مناسب نيست زيرا ثقيل الهضم است . اينگونه اشخاص بايد آنرا با عسل وسركه بخورند .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *