فضای مجازی کمتر ، زندگی بهتر !

والدین با استفاده صحیح از رایانه، موبایل، تبلت و فضای مجازی میتوانند الگوی خوبی برای فرزندان شان باشند، بنابراین برای کاهش وابستگی فرزندان به دنیای تکنولوژی نخست باید از خود شروع کنند.والدین با استفاده صحیح از رایانه، موبایل، تبلت و فضای مجازی میتوانند الگوی خوبی برای فرزندان شان باشند، بنابراین برای کاهش وابستگی فرزندان به دنیای تکنولوژی نخست باید از خود شروع کنند.

به نظر میرسد والدین میباید از استفاده مکرر و افراطی از وسایل ارتباط جمعی در مقابل فرزندان شان پرهیز کنند. والدین الگوی فرزندان خود هستند و زمانی که والدین به این نوع وسایل اعتیاد پیدا کنند، دور از انتظار نیست که فرزندان‌شان نیز به این وسایل اعتیاد پیدا کنند. والدین می‌توانند استفاده از اینترنت را به زمان‌هایی که کودکان مدرسه یا خواب هستند موکول کنند.

والدین با کنار گذاشتن این عادات، می‌توانند وقت بیشتری را به فرزندان خود اختصاص دهند و با آنها بازی کنند یا به حرف آنها گوش دهند، کتاب بخوانند و یا به گردش، بوستان، دیدار آشنایان و … بروند. نیز باید بدانید که کودکانی که با تکنولوژی آشنا میشوند که دارای ویژگی‌هایی مانند عکس برداری، فیلم برداری، پیامک و ارتباط جمعی و.. است، کمتر حوصله درس خواندن را دارند و این موجب افت تحصیلی کودک و نوجوان میشود.

 

متاسفانه برخی از والدین نسبت به شناسایی استعدادهای فرزندان و شکوفایی آنان و همچنین بررسی نیازهای اساسی فرزندان بسیار بی توجه هستند. نداشتن آگاهی از نیاز کودک موجب می‌شود تا والدین به جای ایجاد فضای مناسب روحی و جسمی و فراهم نبودن سرگرمی مناسب برای کودک و پر کردن خالء حضور خود در کنار او، تبلت و موبایل را در اختیارش بگذارند و در نتیجه کودک خالء نبود والدین را با بازیهای کامپیوتری و فضای مجازی پر میکند.

از جمله حقوق اولیه کودکان بازی کردن است. ولی بعضی از والدین این حقوق اولیه را نادیده میگیرند و با در اختیار گذاشتن موبایل و تبلت به کودک نیازهای طبیعی او از قبیل فعالیت، جنب و جوش، دویدن و بازی کردن را از او میگیرند. با این کار والدین بزرگترین ظلم را در حق فرزندان خود انجام میدهند و ممکن است خانواده در این راه عواقب جبران ناپذیری را متحمل شوند. پدر و مادرها باید به تدریج از زمان بازی با موبایل و تبلت بکاهند و سرگرمی های مناسب و بازی های میدانی را جایگزین آن کنند. با کودکان بازی کنید. این  موجب رشد خالقیت و هوش او میشود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *