فشار خون بالا چیست؟

 

فشار خون بالا یک بیماری بسیار رایج در افراد مسن است. فشار خونی است که توسط خون به دیواره های شریان فشار وارد می شود. خواندن فشارخون در دو عدد با یک خط جداگانه نوشته شده است. شماره بالا نشان دهنده ی فشار خون سیستولیک است و شماره ی پایین نشان دهنده ی فشار دیاستولیک است.

فشار خون سیستولیک فشار در شریانها است، به طوری که فشار خون ماهیچه های قلب را به جلو حرکت می دهند. فشار دیاستولیک فشار خون در شریانها است زیرا قلب آرام است.
فشار خون طبیعی کمتر از 120/80 است. دستورالعمل جدید از انجمن قلب آمریکا (AHA) و کالج قلب شناسی آمریکا (ACC) که در ماه نوامبر سال 2017 منتشر شد، فشار خون بالا بین 120/80 و 129/80 افزایش می یابد. فشار خون بالا در حال حاضر به عنوان مرحله 1 طبقه بندی می شود. اگر سیتولوژی شما بین 130 و 139 و یا دیاستولیک شما بین 80 و 89 خوانده شود. اندازه گیری از 140/90 یا بالاتر درحال حاضر در نظر گرفته شده است که 2 نوع فشار خون بالا است. یک بحران فشارخون به عنوان یک میزان سینوسی بیش از 180 یا یک میزان دیاستولی بیش از 120 تعریف شده است. فشارخون بالا به این معنی است که قلب باید برای پمپ کردن خون بیشتر کار کند. فشارخون بالا نیز می تواند به دیواره های شریانها آسیب برساند. با گذشت زمان، فشارخون بالا خطر بیماری قلبی، بیماری کلیوی و سکته مغزی را افزایش می دهد. برآورد شده است که در افراد بزرگسال در آمریکا از هر سه نفر یک نفر از آنها فشارخون بالا دارد.
فشارخون بالادر افراد مسن بیشتر است. در 45 سالگی، مردان نسبت به زنان بیشتر به فشارخون مبتلا می شوند. در سن 65 سالگی، این عمل معکوس است و بیشتر زنان تحت تاثیر قرار می گیرند. در افرادی که مبتلا به دیابت هستند، خطر ابتلا به فشارخون بالا نسبت به افرادی که دیابت ندارند، افزایش می یابد. داشتن یک عضو خانواده نزدیک با فشارخون بالا نیز خطر ابتلا به آن را افزایش می دهد. حدود 60 درصد از افراد مبتلا به دیابت همچنین دارای فشار خون بالا هستند.

علائم و نشانه های فشارخون چیست؟

فشارخون بالا ممکن است علائمی ایجاد نکند، حتی اگر سالیان سال داشته باشید. به همین دلیل گاهی اوقات به عنوان یک قاتل خاموش شناخته می شود. برآورد شده است که 1 نفر از هر 5 نفر مبتلا به فشار خون بالا، آگاه نیستند که این عامل اصلی خطر سکته مغزی و حملات قلبی است. اگر به درستی درمان نشود، فشار خون بالا می توان باعث ایجاد آسیب به قلب و گردش خون، ریه ها، مغز و کلیه شود.


علائم فشارخون بسیار بالا عبارتند از:

سردرد شدید
خستگی
مشکلات دید
درد قفسه سینه
تنفس دشوار
ضربان قلب نامنظم
خون در ادرار
تپش درقفسه سینه، گردن یا گوش

چه اتفاقی می افتد؟

برای فشارخون دو عدد از جمله 110/70 خوانده می شود. شماره بالاتر (سیستولیک) زمانی است ضربان قلب بالا است، شماره پایین تر دیاستولیک فشار بین ضربان قلب را نشان می دهد، درحالیکه قلب آرام با خون پر شده است. فشار خون طبیعی کمتر از 120/80 است. علت فشارخون بالا ناشناخته است. گاهی اوقات، شرایط کلیه یا غده فوق کلیوی باعث فشارخون بالا می شود.
عوامل متعددی وجود دارد که ممکن است باعث فشارخون بالا شود. اما علت دقیق آن ناشناخته است. عوامل زیر ممکن است خطر ابتلا به فشارخون بالا را افزایش دهند:

سیگارکشیدن
اضافه وزن یا چاقی
فقدان فعالیت جسمانی
مصرف بیش ازحد نمک
فشار
سن سالمند
ژنتیک
سابقه خانوادگی فشارخون بالا
بیماری مزمن کلیوی
اختلالات عروقی و تیروئید
آپنه خواب

علائم هشدار دهنده ی فشار خون بالا در اوایل:

خواندن فشار خون بالا به این معنی است که فشارخون شما فقط بالاتر از سطح طبیعی است، که مربوط به فشار سیستولیک بین 120 تا 129 یا فشار دیاستولیک 80 یا کمتر است. حدود یک چهارم آمریکایی ها سطح بالایی دارند و خطر ابتلا به بیماری قلبی در مقایسه با افرادی که فشارخون پایین دارند، دو برابر شده است. تغییرات شیوه ی زندگی می تواند به بسیاری از افراد مبتلا به فشارخون بالا کمک کند.

علل

عواملي كه فشارخون شما را افزايش مي دهند مي توانند سطح بالايي داشته باشند. داروهایی نظیر قرصهای ضدبارداری، داروهای ضد سرما، ضدانعقاد، داروهای ضد درد و بعضی از داروهای تجویزی ممکن است باعث افزایش موقت فشارخون شود. ایجاد ذخایر چربی در شریانها (آترواسکلروز) همچنین می تواند منجر به پیش فشارخون شود.
سایر شرایطی که ممکن است منجر به فشارخون بالا شود عبارتند از:

آپنه انسدادی خواب
بیماری کلیوی
بیماری آدرنال
بیماری تیروئید.

علائم:

معمولا نشانه هایی برای فشارخون بالا وجود ندارد. تنها راه پیگیری فشارخون شما این است که به طور منظم به پزشک خود مراجعه کنید و فشارخون خود را بررسی کنید.

رفتار

اگر فشار خون بالا با دیابت، بیماری کلیوی یا بیماری قلبی عروقی همراه باشد، پزشک ممکن است داروهای فشارخون برای شما تجویز کند و همچنین تغییرات شیوه ی زندگیتان را به شما توصیه کند. اگر تنها سطح فشار خون شما بالا باشد، تغییر سبک زندگی می تواند به جلوگیری از افزایش فشارخون کمک کند. تغییرات شیوه ی زندگی که در زیر نام برده شده ممکن است باعث کاهش فشارخون شوند:

کم کردن وزن
داشتن رژیم سالم و کم نمک
به طور منظم تمرین کردن.


فشار خون بدخیم چیست؟

شما فشارخون بالا را در نظر بگیرید اگر اندازه گیری فشار خون سیستولیک بین 130 تا 139 باشد یا اندازه گیری دیاستولیک شما بین 80 تا 89 باشد. در این سطح فشارخون شما ممکن است نشانه ای از آن نداشته باشید. هنگامی که فشارخون به 180/120 یا بالاتر می رسد، یک وضعیت جدید به نام فشارخون بالا می تواند رخ دهد. این می تواند منجر به سکته مغزی، آسیب کلیه، حملات قلبی یا از دست دادن هوشیاری شود.

علل پرفشاری بدخیم

فشارخون بالا علت اصلی فشارخون بدخیم است. از بین بردن دوز داروهای فشارخون نیز می تواند منجر به پرفشاری خون بدخیم شود. موارد زیر عبارتند از شرایط پزشکی که ممکن است پرفشاری خون بدخیم ایجاد کند:
بیماری کلیوی
بیماری کلاژن عروقی
آسیب نخاعی
تومور غده فوق کلیه
قرصهای کنترل قلب
مواد مخدرغیر قانونی (کوکائین)

نشانه های هیپرتونیک بدخیم

علائم اولیه پرفشاری خون بدخیمی یک فشارخون 180/120 یا بالاتر و علائم آسیب اندام است. سایر علائم پرفشاری خون بدخیمی شامل خونریزی و تورم عروق خونی درشبکیه، اضطراب، خونریزی بینی، سردرد شدید و تنگی نفس است. فشارخون بالا ممکن است موجب تورم مغزی شود، اما این علامت بسیار نادر است.

درمان فشار خون بدخیم

پرفشاری بدخیمی یک اورژانس پزشکی است و نیاز به درمان فوری دارد. داروهای فشارخون از طریق IV به منظور کاهش فشارخون در عرض چند دقیقه داده می شود. هنگامی که فشارخون به سطح ایمنی کاهش می یابد داروهای خوراکی داده می شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *