عوارض سلامتی مصرف زیاد قهوه

 

کارشناسان تغذیه در خصوص فواید سلامتی قهوه بسیار سخن می گویند اما جالب است بدانید که آن ها در خصوص مصرف متعادل قهوه تاکید دارند و معتقد اند مصرف بیش از حد قهوه باعث بروز بیماری ها در بدن می شود.
سه تا چهار فنجان قهوه در روز برای سلامتی مفید است. مصرف متعادل قهوه نه تنها برای سلامتی ضرر ندارد بلکه نوشیدن سه تا چهار فنجان قهوه در روز می‌تواند برای سلامتی مفید باشد.

بریتیش مدیکال جورنال (British Medical Journal) در مقاله‌ای از استادان دانشگاه ساوت همپتون اعلام کرده احتمال ابتلا به برخی سرطان‌ها، سکته‌ی قلبی و بیماری‌های کبدی در افرادی که مستمر و متعادل قهوه می‌نوشند کمتر است. هرچند نویسندگان مقاله می‌گویند شواهد کافی برای گفتن این‌که مصرف قهوه عامل اصلی است در دست نیست.

گزارش منتشر شده نتایج تحقیقات قبلی مبنی بر خطرناک بودن مصرف زیاد قهوه برای زنان باردار را تایید می‌کند.

چندی پیش محققان اعلام کردند بهتر است افرادی که به نوشیدن قهوه عادت ندارند سراغ این نوشیدنی نروند. دانشگاه ساوت همپتون گزارشی گردآوری کرده که در آن تاثیر قهوه بر اعضای بدن مردم بررسی شده است. بر اساس نتایج این تحقیق، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی در افرادی که در روز سه فنجان قهوه می‌نوشند کمتر از افرادی است که قهوه مصرف نمی‌کنند.

بارزترین مزیت مصرف مستمر و معتدل قهوه کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های کبدی از جمله سرطان کبد است. البته پرفسور پال رودریک یکی از نویسندگان پژوهس تاکید می‌کند که شواهد کافی برای این مدعا که قهوه عامل اصلی کاهش خطر ابتلا به این بیماری‌ها است وجود ندارد.

او می‌افزاید: «عوامل بسیاری می‌توانند در احتمال ابتلا به بیماری‌های کبدی اثرگذار بوده باشند، عواملی مانند اینکه افراد ورزش می‌کرده‌اند یا نه؟ یا اینکه سیگار می‌کشیده‌اند؟»

البته نتایج این پژوهش، یافته‌های قبلی در مورد اثر مثبت احتمالی قهوه بر سلامتی را پشتیبانی می‌کند و با وجود شک علمی‌دانشمندان حامل خبرهای خوبی برای طرف‌داران قهوه است. پرفسور رودریک می‌افزاید: «باید در نظر داشته باشید که مصرف حتی متعادل قهوه می‌تواند خطرهایی به همراه داشته باشد ولی مزایای مصرف معتدل قهوه به خطرات‌اش می‌چربد.»

سازمان بهداشت ملی بریتانیا (NHS) توصیه می‌کند که زنان باردار روزانه بیش از ۲۰۰ میلی‌گرم کافئین مصرف نکنند (برابر با میزان کافئین موجود در دو فنجان بزرگ قهوه‌ی فوری). مصرف بیش از حد قهوه خطر سقط جنین را افزایش می‌دهد. این پژوهش به زنانی که در خطر ابتلا به پوکی استخوان هستند توصیه می‌کند مصرفه قهوه‌شان را کاهش دهند. هم‌چنین معیار تعادل در مصرف قهوه حدود ۴۰۰ میلی‌گرم کافئین در روز برابر با میزان کافئین موجود در سه تا چهار فنجان بزرگ قهوه تعیین شده است.

پژوهش‌گران به دوست‌داران قهوه توصیه می‌کنند که از مصرف شکر، شیر و خامه‌ی اضافی یا خوراکی‌های شیرین و چرب هم‌راه قهوه پرهیز کنند.

محققان می‌گویند هنوز زود است تا در مورد دلیل اثر مثبت مصرف قهوه بر سلامتی نظر نهایی بدهند، اما مواد آنتی‌اکسیدان و آنتی-فیبروتیک موجود در قهوه می‌توانند بخشی از پاسخ باشند.

الیزو گالار از دانشگاه جان‌هاپکینز می‌گوید هم‌چنان اطلاعات کافی در مورد زیان‌های مصرف بیش از اندازه قهوه در دست‌رس نیست. او می‌افزاید: «مصرف معتدل قهوه تقریبا بی‌خطر است و می‌تواند بخشی از رژیم غذایی سالم بزرگسالان باشد.»

پرفسور تام سندرز از کینگز کالج لند بر این باور است که هنوز برای نتیجه‌گیری نهایی خیلی زود است. «کسانی که قهوه می‌نوشند و در این پژوهش‌ها شرکت کرده‌اند ممکن است خیلی ساده از باقی شرکت‌کنندگان به هزار و یک دلیل سالم‌تر بوده باشند.»

سندرز می‌افزاید: «بهتر است افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی از مصرف قهوه بپرهیزند. به این نکته هم توجه داشته باشید که قهوه می‌تواند منجر به افزایش فشار خون – هرچند موقت – شود.»

با وجود خبرهای خوبی که محققان ساوت همپتون برای عاشقان قهوه داشته‌اند شاید بهتر است قبل از این‌که عزیزانمان را به نوشیدنی مستمر قهوه دعوت کنیم کمی‌صبر کنیم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *