عوارض استفاده بیش از حد زردچوبه

 

عوارض استفاده بیش از حد زردچوبه

زردچوبه یکی از ادویه‌های بسیار مقوی و مفید برای سلامت بدن است، اما با وجود همه مزایای این ادویه هندی، مصرف بیش از حد آن می‌تواند سلامت افراد به خطر بیاندازد.

گر از مکمل دارویی زردچوبه استفاده کرده یا به انواع خوراکی‌ها از این ادویه اضافه می‌کنید باید قبل از مصرف درخصوص عوارض جانبی ناخواسته آن اطلاعات کافی داشته باشید. از جمله عوارض جانبی زردچوبه می‌توان موارد زیر را نام برد:

خونریزی:

زردچوبه موجب کاهش لخته شدن خون می‌شود؛ که این حالت در نهایت می‌تواند باعث افزایش خطر بروز کبودی و خونریزی در افرادی که از اختلالات خونریزی رنج می‌برند شود. زردچوبه همچنین به برخی داروها واکنش نشان می‌دهد و اگر فرد به هر دلیل در بخشی از بدن دچار خونریزی شده باشد ممکن است باعث افزایش خونریزی و بند نیامدن آن شود.

ریفلاکس معده و مری:

یکی از مضرات استفاده از زردچوبه بروز مشکلات گوارشی از جمله ریفلاکس و بازگشت اسید معده به مری است. همچنین مصرف زردچوبه می‌تواند در بیماران مبتلا به آرتریت یا ورم مفاصل باعث مشکلات گوارشی شود.

کارشناسان براین اساس توصیه می‌کنند افرادی که دارای مشکلات گوارشی هستند یا دارو برای بر طرف کردن ترش کردن معده، هاضمه و یا سوزش سر دل مصرف می‌کنند از ادویه زردچوبه به همراه غذا استفاده نکنند.

مشکلات کیسه صفرا:

زردچوبه حاوی مقادیر قابل توجهی از اگزالات است که ماده‌ای شیمیایی و موثر در افزایش خطر سنگ کیسه صفرا در بزرگسالان است. در یک مطالعه که در مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شده، مصرف زردچوبه با افزایش قابل توجهی از ماده اگزالات در بدن و حتی یافت آن در نمونه ادرار داوطلبان همراه بوده است. همچنین افرادی که دارای مشکل سنگ کلیه هستند نیز باید تا حد امکان از مصرف زردچوبه خودداری کنند، زیرا اگزالات باعث تشکیل سنگ‌های متبلور در بدن می‌شود.

کاهنده فشارخون:

باوجود اینکه مصرف زردچوبه برای کاهش فشارخون موثر است، اما در افرادی که مبتلا به بیماری فشارخون پایین هستند مصرف این ادویه باید با احتیاط همراه باشد، زیرا می‌تواند باعث افت شدید فشارخون و به دنبال آن بروز مشکلات در سلامتی فرد شود.

بروز حالت تهوع:

یکی دیگر از مشکلاتی که مصرف زردچوبه ایجاد می‌کند بروز حالت تهوع است، بویژه اگر زیاد از آن استفاده شود. کارشناسان مصرف به اندازه و استاندارد این ادویه را در دوران بارداری بی‌خطر می‌دانند، اما مصرف بیش از حد آن می‌تواند سبب مشکلاتی چون سوء هاضمه، استفراغ، دل درد و مشکلات گوارشی برای مادر شود، از آنجا که دوران بارداری یکی از زمان‌های بسیار مهم و تاثیر گذار در زندگی هر بانویی است و هرگونه مشکل می‌تواند سلامت جنین را به خطر انداخته و باعث بدنیا آمدن کودک با انواع بیماری‌ها شود، متخصصان توصیه می‌کنند زنان باردار توجه خاصی بر رژیم غذایی خود داشته باشند.

ماسک زردچوبه برای این افراد ممنوع:

از زردچوبه می‌توان به عنوان ماسک زیبایی استفاده کرد، مخلوط این ادویه با آب و یک روغن گیاهی مانند روغن نارگیل یا زیتون می‌تواند باعث درخشان شدن پوست، ترمیم جای زخم و رفع چین و چروک‌های پوستی شود، اما افرادی که پوست روشن و سفید دارند باید در استفاده از این ماسک احتیاط کنند، زیرا می‌تواند جذب صورت شود و تا چند روز اثر زردی بر روی پوست بماند.

البته این رنگ زرد به تدریج از روی چهره پاک می‌شود و جای نگرانی نیست، اما برای افرادی که سریعاً می‌خواهند به کارهای روزمره خود بپردازنند و پوست روشنی دارند می‌تواند کمی دردسر زا باشد. در کنار این موارد کورکومین موجود در زردچوبه یک ماده بسیار مفید برای سلامتی، رفع بسیاری از عوامل آلرژی زا در بدن، تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از ابتلا به سرطان و بیماری دیابت است، اما این ادویه باید به میزان استاندارد و مجاز دررژیم غذایی فرد مصرف شود.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *