علت چاقی ناگهانی چیست؟

 

معمولا بیشتر مواقع دچار اضافه وزن می شوید بدون اینکه دلیل آن را بدانید؟

اگر قبلا فرد لاغری بوده اید و در عرض چند ماه گذشته کاری انجام نداده اید و وزن اضافه کرده اید حتما متعجب هستید و از خود می پرسید چرا چنین اتفاقی روی داده است! شما غذاهای سالمی می خورید، به کلاس های ورزشی می روید، آب زیادی می نوشید اما باز هم چاق می شوید و دلیلی برای آن ندارید. با اینکه ورزش کردن و خوردن غذاهای سالم می تواند برای کاهش چربی های شکمی مفید باشد اما موارد دیگری نیز وجود دارد که باعث افزایش اندازه دور کمرتان می شود. بیشتر این موارد خارج از کنترل شما هستند اما زیاد نگران نباشید.

در این مقاله قصد داریم ۱۰ مورد از دلایلی که باعث افزایش وزن ناگهانی می شود را با هم مرور کنیم. پس همراه ما باشید.

  1. غده تیروئید شما به درستی کار نمی کند:

دلیل افزایش وزن سریع,علت چاق شدن ناگهانی,غده تیروئید
همانطور که می دانید تیروئید غده پروانه ای شکلی در گردن است که بالای سیب آدم قرار دارد و طیف وسیعی از عملکردهای بدن همچون متابولیسم را تنظیم می کند. اما برخی از اوقات به دلایل گوناگون، غده تیروئید ممکن است فعالیت کافی نداشته باشد.

در چنین شرایطی که به آن کم کاری تیروئید می گویند، وزن افزایش پیدا می کند. بدترین بخش ماجرا این است که چنین شرایطی اغلب به آهستگی توسعه پیدا می کند و به همین خاطر بیشتر افراد متوجه نشانه های بیماری نمی شوند.

اگر مشکلات تیروئیدی مقصر اصلی افزایش وزن شما باشد، ورزش کردن یا داشتن رژیم غذایی مناسب نمی تواند کمکی به کاهش وزن شما بکند.

اینکار را بکنید: در این شرایط بهتر است از یک پزشک متخصص کمک بگیرید. اگر به طور ناگهانی وزن اضافه کردید و دلیلی برای آن نداشتید بهتر است عملکرد غده تیروئید خود را مورد بررسی قرار دهید. استفاده از دارو می تواند شرایط موجود را بهبود ببخشد.

  1. غذاهای سالم را بیش از اندازه مصرف می کنید:

دلیل افزایش وزن سریع,علت چاق شدن ناگهانی,غذاهای سالم
زمانی که می خواهید وزن کم کنید اندازه غذاهای سالمی که مصرف می کنید نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار خواهد بود. دلیل این امر بسیار ساده است. بیشتر غذاهای مقوی همچون آووکادو، جوی دوسر، کینوا، شکلات تلخ، آجیل ها و کره آجیل ها زمانی که بیش از حد مصرف می شوند می توانند به افزایش وزن منجر شوند.

اینکار را بکنید: زمانی که مواد غذایی سالم همچون میوه و سبزیجات را می خورید در مصرف ان ها زیاده روی نکنید. دفعه بعد، زمانی که خواستید وعده غذایی خود را آماده کنید به خاطر داشته باشید که باید اندازه وعده غذایی را کنترل کنید. اندازه کره آجیل یا پنیرها نباید بزرگتر از توپ پینگ پونگ باشد. اندازه صحیح برنج و پاستا یک مشت است. گوشت بدون چربی باید اندازه یک کارت بازی کوچک باشد. تبعیت از قوانین پیشنهادی می تواند در کاهش وزن مفید باشد.

  1. آب کافی در بدن خود ندارید:

دلیل افزایش وزن سریع,علت چاق شدن ناگهانی,آب کافی
مطالعات انجام شده نشان می دهد نوشیدن دو فنجان آب قبل از هر وعده غذایی می تواند سرعت افزایش وزن را به طور قابل توجهی کاهش دهد. به همین خاطر ننوشیدن آب کافی می تواند اثر معکوسی بر روی وزن داشته باشد. آب می تواند در حفظ دمای بدن مفید باشد و قادر است شما را سیر نگه دارد.

ننوشیدن آب کافی می تواند به افزایش خوردن منجر شود و در نهایت کالری های ورودی به بدن را بیشتر نماید. زمانی که بدن شما آب کافی ندارد، نمی تواند وظایف خود را به درستی انجام دهد.

اینکار را بکنید: تا جایی که می توانید در طول روز آب کافی مصرف نمایید.

  1. شما افسرده هستید:

دلیل افزایش وزن سریع,علت چاق شدن ناگهانی,افسردگی
اگر افسرده هستید و برای درمان آن دارو مصرف می کنید ممکن است دچار افزایش وزن شوید. بیش از ۲۵ درصد افرادی که داروهای ضد افسردگی خاصی را مصرف می کنند افزایش وزن را در این دوره تجربه خواهند کرد.

برخی از داروها ممکن است هوس افراد برای خوردن مواد شیرین به خصوص کربوهیدرات ها را افزایش دهند. برخی از داروها نیز اشتهای افراد را بیشتر می کنند. دارو ممکن است اثر منفی بر روی متابولیسم فرد داشته باشد.

از آنجایی که افسردگی به همراه عدم تمایل به مصرف غذاها دیده می شود،داروهای افسردگی به فرد کمک می کند اشتهای خود را بازیابد. در این شرایط، بیمار غذای بیشتری مصرف می کند و چاق می شود

اینکار را بکنید: تغییر دارو تحت نظر پزشک می تواند گزینه خوبی برای پیشگیری از افزایش وزن باشد. با اینحال چنین موضوعی باید توسط پزشک متخصص انجام شود و شما نمی توانید خودسرانه مصرف داروهایتان را قطع کنید.

  1. از وزن کردن خودداری می کنید:

دلیل افزایش وزن سریع,علت چاق شدن ناگهانی,ترازو
زمانی که در مورد افزایش وزن صحبت می کنیم، نادیده گرفتن می تواند دلیل اصلی افزایش اندازه دور کمرتان باشد. زمانی که از وزن کردن خود خودداری می کنید و نمی خواهید وزن اصلی خود را بدانید، واقعا دچار مشکل خواهید شد.

این موضوع در فصل های زمستان واقعیت دارد زیرا بیشتر افراد در هوای سرد زمستان در خانه می مانند و به خوردن مواد غذایی مختلف روی می آورند و چاق می شوند.

اینکار را بکنید: اگر قصد دارید وزن اضافی خود را کم کنید بهتر است فعالیت های روزمره را بیشتر نمایید و حداقل هفته ای یکبار خود را وزن کنید. پیشرفت خود در این مسیر را پیگیری نمایید. پیشنهاد می شود خود را روزهای دوشنبه، چهارشنبه و جمعه وزن کنید.

  1. شما غرق در تفکرات ورزشی هستید:

دلیل افزایش وزن سریع,علت چاق شدن ناگهانی,تفکرات ورزشی
شکی نیست که انجام تمرینات ورزشی یکی از فاکتورهای مهم برای کاهش وزن است اما فکر کردن بیش از حد در مورد جلسات بعدی ورزش می تواند فرایند کاهش وزن را دشوار سازد.

تحقیقات انجام شده نشان می دهد زمانی که در فکر کلاس های ورزشی دلخواه خود هستید، بیشتر از قبل کالری وارد بدن می کنید. زیرا فکر می کنید در جلسات ورزشی کالری وارد شده را مصرف خواهید کرد. معمولا بیشتر افراد به چنین هدفی دست پیدا نمی کنند و در نهایت چاق می شوند.

اینکار را انجام دهید: بنشینید و فراموش کنید که قرار است ورزش کنید. در آغاز هر ماه، تمرینات ورزشی ماه بعدی خود را به کمک یک اپلیکیشن برنامه ریزی کنید. اینکار به شما کمک می کند در مورد جلسات بعدی ورزش خود فکر نکنید و کالری اضافی وارد بدن ننمایید. برای اینکه بتوانید به اهداف کاهش وزن خود برسید، از مصرف مواد غذایی زیاد قبل از ورزش خودداری کنید.

  1. هزینه های مصرفی خود را بررسی نمی کنید:

دلیل افزایش وزن سریع,علت چاق شدن ناگهانی,
زمانی که به خرید می روید ممکن است حساب خود را بررسی نکنید و هر چیزی که دوست دارید را خریداری نمایید. یکی از مطالعات انجام شده نشان می دهد زنان بیشتر از مردان علاقه به خرید مواد غذایی دارند و زمانی که در حال خرید هستند بدون توجه به مقدار پول باقی مانده در حساب خود به طرف ایتم ها و موارد دلخواه خود می روند.

اینکار را بکنید: دفعه بعد زمانی که خواستید به خرید بروید ، پول کمتری همراه خود ببرید یا اینکه قبل از خرید حساب خود را بررسی کنید. اینکار باعث می شود مواد غذایی کمتری خریداری نمایید.

  1. دیر می خوابید:

اگر شب دیر وقت بخوابید تمامی تلاش هایی که برای کاهش وزن خود انجام می دهید نابود خواهد شد. مطالعات متعدد نشان می دهد که خواب اندک می تواند سطح BMI و دور کمر را افزایش دهد. حتما از خود می پرسید دلیل این امر چیست؟ کمبود خواب منجر به افزایش سطح هورمون گرسنگی به نام گرلین می شود و سطح هورمون سیری به نام لپتین را کاهش می دهد.

تحقیقات نشان می دهد زمانی که فرد کمبود خواب دارد، مغز او به سمت غذاهای پر کالری و تنقلات روی می آورد و توانایی کمتری در کنترل وعده غذایی خواهد داشت.

اینکار را بکنید: بعد از یک یا دو هفته استراحت و خواب کافی می تواند جلوی اشتهای خود را بگیرید و وزن کم کنید.

  1. آیتم هایی را در منو سفارش می دهید که به نظر سالم هستند:

دلیل افزایش وزن سریع,علت چاق شدن ناگهانی,شام خوردن در رستوران
این موضوع به نظر عجیب و غریب می رسد اما درست است. زمانی که فکر می کنید بهترین وعده غذایی را برای خود انتخاب کرده اید، ممکن است مغز گرلین بیشتری ترشح کند و در نهایت اشتهایتان را بیشتر کند. برای اینکه بتوانید گرسنگی خود را تحت کنترل نگه دارید به دنبال غذاهایی در رستوران باشید که کالری اندکی دارند.

اینکار را بکنید: غذاهایی را انتخاب کنید که زیر ۵۰۰ کالری دارند.

  1. شغل استرس زایی دارید:

دلیل افزایش وزن سریع,علت چاق شدن ناگهانی,استرس
ممکن است شغل سخت و دشواری که دارید باعث افزایش وزنتان شده باشد. هورمون کورتیزول زمانی آزاد می شود که بدن تحت استرس است و همین امر موجب می شود تری گلیسیرید دد بدن ذخیره شود.

افزایش سطح کورتیزول در بدن می تواند به افزایش قند خون منجر شود و اثر انسولین را کمتر نماید. همین امر به حس مداوم گرسنگی می انجامد و می تواند شما را به خوردن مواد غذایی بیشتر سوق دهد.

اینکار را انجام دهید: با مدیر خود صحبت کنید. شما می توانید زودتر به سر کار بروید و کارهای خود را سر موقع انجام دهید. اینکار به شما کمک می کند بحث و جدلی با مدیرتان نداشته باشید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *