عرق بیدمشک و خواص درمانی آن

عرق بیدمشک

عرق بیدمشک

بیدمِشک به گروهی از درخت یا درختچه‌های زینتی از سرده بید گفته می شود که سنبلههای آن (که پرمانند و دارای اسانس معطری هستند) در آغاز فصل بهار به عمل می آید. سالیکس کاپری (نام علمی: salix aegyptiaca)، یکی از انواع آن است که دارای گل‌های زردکمرنگ دم‌گربه‌ای می‌باشد. ارتفاع درخت به ۹ متر می‌رسد.
اسانسی از این گیاه گرفته می‌شود بنام عرق بیدمشک . هم برای معطر کردن شربت و هم در طب سنتی دارای خواص درمانی بالا می‌باشد. شاخه های بیدمشک همچنین برای تزیین سفره هفت سین استفاده می شود.

بیدمشک گیاهی است از نژاد بید سنبله‌های آن دارای اسانس معطر است. اسانس یا عرق بیدمشک علاوه بر خواص درمانی برای معطر کردن شربت‌ها نیز به کار می‌رود.

بیدمشک گیاهی ملین و تقویت‌کننده قلب، اعصاب و محرک قوای جنسی است. این گیاه دارویی دستگاه گوارش را تقویت کرده و اشتها را افزایش می‌دهد. جوشانده برگ یا پوست درخت بیدمشک سبب دفع انگل‌ها و کرم‌های معده و روده می‌شود.

خواص عرق بیدمشک

تهیه عرق بیدمشک در آغازین روزهای بهار یکی از سنتهای خانواده های آذربایجانی به ویژه خانواده های ارومیه ای است که به شکل سنتی انجام می پذیرد و این امر به عنوان یک سنت ویژه با آیین های خاصی و به وسیله دستگاه های تعریق صورت می گیرد. اسانس یاا عرق بیدﻤﺸﻚ علاوه بر خواص درمانی برای معطر کردن شربتها نیز به کار می رود.

تقویت قلب ، رفع گرفتگی و خفقان قلب ، تقویت عمومی بدن ، ملین ، مصرف بیدمشک در جوانی مانع پيدايش فشار خون در دوران پیری می شود .

– عرق بیدمشک قند خون را پایین می آورد و نوشیدن آن بدون مواد شیرین کننده به مقدار قابل توجهی قند خون را نقصان می دهد.

– عرق بیدمشک مقوی قلب بوده و برای حفظ سلامتی آن بسیار مناسب و موثر است و همچنین باعث کاهش تب می‌شود و خاصیت تب‌بر دارد.

– عرق بیدمشک تقویت‌کننده دستگاه عصبی بوده و جوشانده برگ آن با عسل اعصاب را آرام می‌کند.

– همچنین عرق بیدمشک، آرامبخش و خواب‌آور است. جوشانده گل بیدمشک همراه با شکر، ناراحتی‌های عصبی، افسردگی، درد‌های عصبی و روماتیسمی را بهبود می‌بخشد

– عرق بیدمشک را با شرب بهارنارنج مخلوط كنيد و چهل روز صبح و شب هربار يك ليوان بنوشيد، عرق بدن كه از ضعف باشد را متوقف مى‏سازد.

– اگر زالو در حلق كسى رفته باشد و در حلق يا اطراف آن چسبيده باشد با آب برگ تازه بيدمشک قرقره كنيد. از عضو جداشده از حلق خارج خواهد شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *