عامل اصلی سکته قلبی

 

معمولا درد های شدیدی که در قسه سینه یا در پشت جناق سینه به وجود می آیند بر اثر حملات قلبی می باشند. دردهای مربوط به حمله قلبی معمولا از قفسه سینه شروع می شوند و با سوزش همراه می باشند.
سکته های قلبی می توانند عوامل متعددی داشته باشند اما از اصلی ترین آن ها سیگار کشیدن و استرس می باشند. طبق برسی ها عامل اصلی 50 درصد سکته های قلبی سیگار و استرس است.

دکتر سعید مرزبان درباره دردهای خطرناک قفسه سینه <Chest painful pain>اظهار کرد: دردهای خاص و شدید قفسه سینه و دردهای ناشی از حمله‌های قلبی اصولا دردهایی هستند که در پشت جناق سینه ایجاد می‌شوند. این دسته از دردها در قفسه سینه منتشر شده و به شکل سوزشی، فشارنده و حس سنگینی است.

وی با بیان اینکه آنفاکتوس قلبی یا حمله قلبی، آمبولی ریه به معنای لخته شدن خون در عروق و ریه، تنگی نفس به همراه درد در قفسه سینه و جمع شدن هوا بین ریه و قفسه سینه از جمله مشکلات است که باید جدی گرفته شود، عنوان کرد: بلافاصله پس از شروع دردهای شدید همراه با عرق سرد فرد باید جهت معاینه و بررسی به پزشک حاذق مراجعه کند.

این فوق تخصص جراحی قفسه سینه اضافه کرد: دردهای قفسه سینه گاهی می‌توانند ناشی از گرفتگی عضلات یا استخوان‌ها، دردهای احشای داخل قفسه سینه و تومورهای قفسه سینه باشند، همچنین دردهای قفسه سینه می‌توانند به علت عفونت‌هایی همچون زونا به وجود آیند و دردهای که بر اثر تصادف و تروما نیز به وجود می‌آیند نیز سبب دردهایی در ناحیه قفسه سینه می‌شود.

مرزبان با تاکید بر اینکه سیگار و استرس عامل اصلی در بروز سکته‌های قلبی است، اضافه کرد: استعمال دخانیات و تنش‌های روحی و عصبانیت شدید موجب سخت‌تر شدن کار قلب و افزایش فشار خون شده و فرد را مستعد سکته‌های قلبی و عروقی می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مصرف قرص‌های زیر زبانی و آسپرین در افرادی که دچار سکته قلبی شده‌اند موثر است یا خیر؟ گفت: آسپرین تاثیر چندانی ندارد چراکه باید جذب شود اما قرص زیرزبانی در افرادی که هنگام درد شدید در ناحیه قفسه سینه دچار عرق سرد، درد، بی‌حالی و ضعف هستند تاثیرگذار است البته همچنان مراجعه سریع به اورژانس باید انجام شود تا فرد مورد آزمایش و بررسی قرار گیرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *