زمستان و پوست

هنوز بادهای سردی می وزد، هنوز باران می بارد، هنوز گرمای داخل خانه می چسبد، روزهای آخر سال است….اما هنوز زمستان است. زمستان می تواند پوست شما را خراب کند؛ آن را خشک، خارش دار، و تحریک می کند و گویی احساس می شود که هیچ راه فراری وجود ندارد.

شرایط سرد و پرباد خارج از خانه می تواند پوست شما را مجروح سازد، در حالی که حرارت داخل خانه از هوا و از پوست شما رطوبت را می گیرد.
همانطور که آکادمی پوست آمریکایی (AAD) یادآوری می کند، حتی چیزهایی که زمستان را شگفت انگیز می کند، مانند نشستن کنار یک آتش، می تواند پوست شما را خشک کند. اگر چه یک دوش آب داغ ممکن است یک راه خوبی برای گرم شدن، به نظر برسد، اما آب داغ با ازبین بردن روغن طبیعی پوست شما، آن را بدتر خشک می سازد.

اما راه های ساده زیادی برای مقابله با دلایل خشکی پوست در زمستان وجود دارد و به شما کمک می کند تا پوست خود را در تمام طول فصل سرد سال، نرم و مرطوب نگه دارید. از جمله این راههای ساده، میتوان به برخی از تغییرات آسان در روال روزمره شما اشاره کرد.

دکتر لیندا استین گلد، MD، متخصص پوست دربیمارستان هنری فورد در غرب بلومفیلد، میشیگان می گوید:به عنوان مثال، پس از انجام یک دوش نه چندان داغ، و چند دقیقه پس از خروج از حمام، با مقدار قابل توجهی از یک مرطوب کننده ملایم، پوست خود را خوب ماساژ دهید تا آب به درون پوست نفوذ کند. در اینجا به برخی نکات دیگری که در مورد مراقبت پوستی در زمستان موثر است، اشاره می کنیم.

1- خرید یک دستگاه بخور برای به حداکثر رساندن رطوبت

استفاده از یک دستگاه بخور در منزل یا محل کار، رطوبت را به هوای خشک زمستان اضافه کرده و کمک میکند تا پوست شما هیدراته باقی بماند. دستگاه تولید بخار را در اتاق هایی که بیشتر وقت خود را در آنجا صرف می کنید، از جمله اتاق خواب خود بگذارید.

2- دمای ترموستات را پایین بیاورید تا از خشکی جلوگیری شود

هنگامی که بیرون هوا سرد است، اولین کاری که میخواهید انجام دهید چیست؟ باز کردن بیشتر شیر حرارت مرکزی! اما حرارت مرکزی می تواند هوا را در خانه شما حتی خشک تر کند. برای حفظ یک پوست سالم، درجه حرارت ترموستات را بین 68 تا 72 درجه فارنهایت تنظیم کنید، به طوری که بتوانید راحت بنشینید.

3- دما و زمان دوش گرفتن خود را محدود کنید.

ممکن است وسوسه انگیز باشد که دوش طولانی و پربخار و داغی بگیرید، اما همانگونه که AAD پیشنهاد می کند، استفاده از یک دوش آب گرم (یا حمام) 5- تا 10 دقیقه ای برای پوست شما بسیار بهتر خواهد بود. شما باید همچنین به هنگام شستن دستها از آب بیش از حد داغ نیز اجتناب کنید. اگر آب باعث قرمزی پوست شما می شود، پس خیلی گرم است.

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، به نظر می رسد شستن دست ها در آبی که خنک تر است، در حذف میکروب ها موثرتر از آب گرم بوده و برای پوست نیز کمتر تحریک کننده است. و اگر از دستگاه خشک کن دستشویی استفاده می کنید، فقط تا زمانی که دستها مرطوب بمانند از آن استفاده کنید و نگذارید دستهایتان کاملا خشک شود.

4- پاک کننده های ملایم و بدون عطر را انتخاب کنید.

انتخاب یک صابون اشتباه می تواند خارش، و خشکی پوست را بدتر کند. به عنوان مثال، صابون های معمولی ممکن است حاوی ترکیبات محرک و عطر باشد. در عوض، با پاک کننده یا ژل های مرطوب کننده و بدون عطر پوست خود را شستشو دهید. (و برای محصولاتی که به طور خاص برچسب بدون عطر و بودارند، نگاه کنید، زیرا محصولات “unscented” که به معنی بدون عطر است، ممکن است در واقع حاوی عطرها باشند.) شما همچنین می توانید به هرحال با استفاده از صابون کمتر، از مشکلات پوستی زمستان جلوگیری کنید، بنابراین شستشو با صابون را محدود به ناحیه هایی مانند دست ها، زیر بغل، ناحیه تناسلی و پاها کنید.

5- نحوه مراقبت از پوست صورت خود را برای فصل تغییر دهید.

در طول ماه های زمستان، پاک کننده های کرمی شکل را انتخاب کنید، و در صورت لزوم، تونرها و جمع کننده های پوست را کمتر مصرف کنید. بسیاری از جمع کننده های پوست شامل الکل است، که می تواند پوست شما را خشک تر کند.

هنگامی که پوست شما خشک و خارش دار است، AAD توصیه می کند از مصرف محصولات حاوی الکل و رایحه ها خودداری کرده و برای کمک به پوست خود از روغن های طبیعی استفاده کنید. در شب، از مرطوب کننده های غنی تر روی صورت خود استفاده کنید. و لب های خود را فراموش نکنید. طبق نظر AAD، استفاده از یک موم مرطوب کننده (مانند ژل و یا پماد دیگر) می تواند به بهبودی لب های خشک شده و ترک خورده کمک کند و آنها را از ترکیدن حفظ کند. اگر با این حال، محصولات مربوط به لب شما، موجب احساس سوزش یا پوسته پوسته شدن می شود، سعی کنید از یک محصول دیگر استفاده کنید.

6- به طور مکرر پوست و به خصوص دست های خود را مرطوب کنید.

پوست خود را پس ازهر شستشو، با استفاده از مرطوب کننده، سالم نگه دارید. دکتر استین گلد می گوید.”بهتر است در زمستان از یک کرم یا پماد استفاده کنید. استفاده از لوسیون ها در آب و هوای گرم و مرطوب بهتر است، و دستان خود را فراموش نکنید.

شستشوی دست، همانطور که CDC توصیه می کند، حیاتی است، به خصوص در فصل سرد و فصل آنفلوآنزا. اما، همانطور که استین گلد اشاره می کند، “شستشوی ثابت باعث می شود که چربی های پوست از بین بروند.” وی اضافه می کند که استفاده از یک کرم دست پس از هر شستشو کمک می کند. وی همچنین توصیه می کند تا در هنگام شستن ظروف و یا تمیز کردن اطراف خانه دستکش های ضد آب بپوشید.

7- کرم ضد آفتاب را بزنید ؛ حتی در روزهای ابری زمستانی

در روزهای آفتابی زمستانی، برف تا 80 درصد منعکس کننده اشعه خورشید است، که بر اساس اعلام بنیاد سرطان پوست افزایش خطر ابتلا به سرطان را درپی دارد.

این بدان معنی است که فرقی نمی کند که چه در دامنه ها باشید، در برف بازی کنید، یا فقط در یک پارکینگ برای رساندن یک پیام کار بکنید، همانطور که در تابستان این کار را می کنید، استفاده از کرم های ضد آفتاب در آب و هوای سخت زمستانی را نیز فراموش نکنید. و فریب روزهای تیره تر و دلتنگ زمستانی را نخورید. اشعه ماوراء بنفش مضر خورشید می تواند از میان ابرها نیز نفوذ کند و باعث آسیب می شود. قبل از اینکه بیرون بروید، یک مرطوب کننده زده و سپس از یک کرم ضد آفتاب وسیع، با SPF 15 یا بالاتر برای همه قسمتهای مجاز بدن خود استفاده کنید.

8- لباس های مناسب، راحت و از جنسی که باعث تحریک پوست شما نمی شوند، بپوشید.

بسیاری از پارچه های زمستانی می توانند خشکی پوست را در زمستان تشدید کنند. لباس های پشمی و خشن را از تماس مستقیم با پوست خود حفظ کنید. این می تواند باعث ایجاد خشکی پوست و خارش شود. در عوض، زیرپوش ها یا بلوزهای سبکی که از مواد نرم و قابل تنفس برای پوست شما ساخته شده، به تن کرده، و سپس ژاکت های سنگین تر و گرم تر را بپوشید. اطمینان حاصل کنید که دستان خود را دربرابر هوای سرد زمستان با پوشیدن یک جفت دستکش محافظت کنید؛ به یاد داشته باشید دستکشی را انتخاب کنید که پوست دست شما را تحریک نمی کند. اگر دستکش های پشمی را ترجیح می دهید، ابتدا یک جفت دستکش پنبه ای یا ابریشم در زیر آن بپوشید.

9- به یاد داشته باشید که درست و سالم غذا بخورید و هیدراته بمانید.

دکتر Barbara R. Reed متخصص پوست در کلینیک خصوصی پوست دنور می گوید: “گاهی اوقات زمانی که پوست بسیار خشک می شود، می توان از طریق غذاها یا مکمل هایی که حاوی اسیدهای چرب امگا 3 یا امگا 6 هستند، مانند روغن ماهی و روغن کتان به پوست نیز کمک کرد. با این وجود در بیشتر موارد، این مهم است که به پوست خود از بیرون نیز یک مرطوب کننده بزنید.”

10- لباس های خیس خود را برای جلوگیری از خارش پوست، به سرعت دربیاورید.

پوشیدن لباس ها و کفش مرطوب می تواند بیشتر پوست شما را تحریک و باعث خارش آن شود. اگر دستکش، جوراب و شلوار شما مرطوب شد، مطمئن شوید که آنها را در اسرع وقت بیرون بیاورید. اگر بعد از این راهنمایی های پوست سالم و تلاش برای عمل به آن، همچنان خشکی، ناراحتی و تحریک پوستی را تجربه می کنید، میتوانید بنا به توصیه دکتر استین گلد، از کرم هیدروکورتیزون 1 درصد بدون نسخه استفاده کنید. وی می گوید: “اگر ظرف چند روز هیچ بهبودی در خود مشاهده نکردید، با پزشک خود صحبت کنید.” برای غلبه بر اثرات خشکی زمستان بر روی پوست خود، شما ممکن است نیاز به یک مرطوب کننده قدرتمند داشته باشید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *