رفع کسالت و بی حالی صبحگاهی در زنان باردار با روش خانگی

یکی از شایع ترین علائمی که اکثر زنان در سه ماهه اول دوران بارداری، تجربه می کنند، کسالت و بی حالی صبحگاهی است. تهوع و استفراغ، به ویژه پس از بیدار شدن از خواب در هنگام صبح، نشانه ای از این علائم است. به نظر می رسد که نوسانات هورمونی با افزایش سطح گونادوتروپین کورونیک انسانی (HGC)، استروژن، قند خون پایین و افزایش سطح بیلی روبین، علت بروز این علائم باشد. سطح هورمون ها با توجه به تأثیرات ژنتیکی و فرهنگی متفاوت است. این علائم، برای زنان باردار ناراحت کننده و ناخوشایند است و حتی ممکن است در طولانی مدت، برای رشد جنین نیز خطرناک باشد.

 کسالت و بی حالی صبحگاهی در زنان باردار با خوردن این غذاها

فقدان اشتها و یا حتی از دست دادن میل به غذا در مورد زنان باردار در طول سه ماهه اول بارداری رایج و معمول است. بدن نیز این توانایی را دارد که از قرار گرفتن جنین در معرض مواد غذایی سمی جلوگیری کند. بنابراین، خود را مجبور به استفاده از غذاهایی نکنید که میلی به آنها ندارید حتی اگر توسط پزشک و یا متخصص تغذیه پیشنهاد شده باشد. در عوض از غذاهای سالمی استفاده کنید که به نفع شما بوده و دوست دارید آنها را میل کنید.

 

همچنین این نکته مهم است که زنان باردار توجه خاصی به نوعی غذایی که مصرف می کنند، داشته باشند. زیرا ممکن است به سلامت آنها و رشد جنین آسیب برساند. این موادغذایی شامل موارد زیر می باشند:

غذاها و نوشیدنی هایی که حاوی الکل و کافئین هستند:

از مصرف آنها نه تنها در ماه های اولیه بارداری، بلکه در کل دوران بارداری پرهیز کنید. زیرا اثرات مضری روی جنین می گذارند.

غذاهایی که حاوی چربی های هیدروژنه و چربی هایی با ترانس بالا هستند:

همه افراد، به مصرف مواد غذایی سرخ شده علاقه زیادی دارند اما هضم این نوع غذاها بسیار مشکل است. بهتر است در این دوران، خیلی کم مصرف شود.

غذاهای بسته بندی شده:

مقدار زیاد سدیم در این نوع غذاها می تواند مشکلات زیادی را برای مادر، از جمله سرگیجه، به وجود بیاورد.

سبزیجاتی با بوی تند:

این نوع سبزیجات موجب استفراغ و تهوع می شوند، بنابراین به مدت چند هفته از مصرف آنها خودداری کنید.

مواد غذایی با کیفیت پایین:

این نوع غذاها حاوی پاتوژن ها و انگل هایی هستند که منجر به رشد باکتری ها می شوند.

کاهش کسالت و بی حالی صبحگاهی در زنان باردار با خوردن این غذاها

احتمال دارد که زنان در سنین باروری، از بیماری های بسیاری، رنج ببرند و دارای سیستم ایمنی ضعیفی باشند. عاقلانه این است که مواد غذایی را انتخاب کنند که استفراغ را کاهش دهد و همچنین  دارای مواد مغذی ضروری برای بدن باشد.

در اینجا لیستی از غذاهای سالم  که می تواند به کاهش کسالت و بی حالی صبحگاهی شما کمک کنند، ارائه می کنیم:

محصولات ارگانیک:

این غذاهای غنی شده از پروتئین، منیزیوم و پتاسیم مورد نیاز بدن را تامین می کنند.

محصولات گیاهی:

آنها نقش مهمی در تامین آنتی اکسیدان ها و فیبر های ضروری، ایفا می کنند.

زنجبیل:

به طور سنتی، زنجبیل به عنوان یک درمان برای رفع حالت تهوع مورد استفاده قرار می گیرد.

غذاهای حاوی نشاسته:

این  غذاها منبع بتاکاروتن هستند زیرا حاوی کربوهیدرات زیاد اما چربی و نمک کمی هستند.

میوه های تازه:

میوه ها مانند کیوی، خربزه و هندوانه دارای ویتامین، آب و فیبر هستند.

روغن های سالم:

دانه ها و روغن نارگیل منابع چربی های ضروری هستند.

انواع سوپ ها:

آنها در ایجاد کلاژن و الکترولیت برای بدن انسان نقش دارند.

چربی های سالم:

آووکادو، دانه ها و روغن نارگیل، چربی های ضروری برای بدن هستند.

نوشیدن چای گیاهی

روز خود را با نوشیدن یک فنجان چای گیاهی شروع کنید که هم می تواند لذت بخش باشد و هم نوعی درمان خانگی برای کاهش علائم صبحگاهی است. در اینجا ۳ نوع چای گیاهی و طرز تهیه آنها را ذکر می کنیم:

چای زنجبیل:

حدود ۳۰ تا ۴۰ گرم ریشه خشک زنجبیل و مقداری آب جوشیده را آماده کنید. ابتدا، آب جوش را درون قوری و روی ریشه های زنجبیل بریزید اجازه دهید به مدت ۲۰ دقیقه دم بکشد. سپس چای را صاف کرده و میل کنید.

کاهش کسالت و بی حالی صبحگاهی با چای لیمو و  نعناع:

به یاد داشته باشید که در صورت سوزش سر دل، می توانید مخلوط این دو را مصرف کنید. برای هر قوری از این چای، ۱ تا ۲ قاشق چایخوری، کافی است.

چای با برگ های تمشک قرمز:

طرز تهیه این چای همانند تهیه چای نعناع و لیمو می باشد. البته برخی تحقیقات نشان می دهند که این چای ممکن است باعث انقباضات رحمی شود، پس با اجازه پزشک خود، آن را مصرف کنید.

کسالت و بی حالی صبحگاهی  با هیدراته نگه داشتن بدن

بسیاری از مردم نمی دانند که نوشیدن آب زیاد در بهبود علائم صبحگاهی مفید است.  به همراه داشتن بطری آب و نوشیدن یک لیوان آب در هر ساعت، می تواند به شروع یک روز لذت بخش، کمک کند. مصرف آب کافی نیز رنگ ادرار شما را روشن می کند.

بهتر است از نوشیدنی های کم شیرینی به جای نوشابه ها یا مشروبات الکلی استفاده کنید. گاهی اوقات می توانید از نعناع، لیمو یا ریحان برای مزه دار کردن و خوشمزه تر شدن نوشیدنی خود، استفاده کنید.

مصرف زیاد ویتامین ها

برخی از شواهد علمی نشان می دهند که مصرف ۲۵ میلی گرم ویتامین B6، سه بار در روز، می تواند به کاهش کسالت و بی حالی صبحگاهی کمک کند. همچنین باعث حفظ تعادل هورمون ها شده و سطح  هورمون کورتیزول را که بر قند خون اثر می گذارد، کنترل می کند.

اگر قند خون در زنان باردار کم باشد، ممکن است علائم حالت تهوع، تشدید شود. این زنان می توانند ویتامین۶B را از طریق مکمل هایی مانند پایریدوکسال ۵-فسفات (P5P) یا غذاهایی مانند گوشت گاو، مرغ، ماهی، فلفل، نخود سبز، اسفناج، کلم بروکلی، شلغم، دانه های آفتابگردان و فندق به دست بیاورند.

ویتامین ۱۲B می تواند به کاهش خستگی و هضم آسان غذا کمک کند. ماهی قزل آلا، گوشت گاو، بره، حلزون، میگو یا ماست، غذاهای غنی شده از ویتامین ۱۲B هستند.

 زیاد استراحت کنید

داشتن یک خواب خوب برای برآورده ساختن نیاز بدن، بهترین راه برای رهایی از علائم  بیماری صبحگاهی است.  از اینکه در طول روز به اندازه کافی می خوابید، اطمینان حاصل کنید زیرا خستگی و استرس موجب کسالت صبحگاهی می شود. سعی کنید ریلکس باشید، نفس های عمیق بکشید و به خوبی استراحت کنید.

کاهش کسالت و بی حالی صبحگاهی با خوردن صبحانه

پس از بیدار شدن از خواب، غذاهای ملایم مانند سوپ مرغ، آبگوشت، نان تست و سیب زمینی پخته شده را به جای مواد غذایی با طعم های تند و قوی مصرف کنید. بعضی از این غذاها را قبل از اینکه از رختخواب خود بیرون بیائید، بخورید.

مواد غذایی را به دفعات و به مقدار کم، مصرف کنید

شما باید رژیم غذایی خود را به وعده های غذایی کوچکتری در طول روز تقسیم کنید، به جای اینکه سه وعده غذایی بزرگ و پرحجم مصرف کنید، چندین وعده کوچک و کم حجم بخورید. الگوهای غذایی خود را به وعده های غذایی کوچکتر تغییر دهید تا معده، هیچ وقت خالی نباشد. زیرا احساس گرسنگی باعث حالت تهوع می شود. حفظ الگوی مصرف ۵ یا ۶ وعده غذایی در طول روز با نسبت های کوچک، بهترین انتخاب است.

نشانه ها و علائم صبحگاهی خود را یادداشت کنید

پیگیری وضعیت و تغییراتی که در شما بروز می کند، ضروری است. با یادداشت روزانه، می توانید محاسبه کنید که علائم بیماری صبحگاهی، در چه زمانی به اوج خود می رسد و یا اینکه چه وقت می توانید از غذا خوردن خود بدون نگرانی، لذت ببرید. در بعضی موارد، پزشک با بررسی دفترچه یادداشت، به شما کمک خواهد کرد که وضعیتتان را بهتر کنید.

ورزش کنید

ایجاد یک برنامه روزانه فعالیت بدنی، در طول دوران بارداری مهم است. یوگا، شنا کردن، راه رفتن یا دوچرخه سواری به مدت ۳۰ دقیقه در روز می تواند باعث شود تا استرس خودرا کاهش دهید، سطوح هورمونی خود را کنترل کنید،  افکار مثبت داشته باشید، صبح به راحتی بیدار شوید،  درد های گوارشی کمتری داشته باشید و هضم مواد غذایی را بهبود ببخشید. فعالیت های بدنی می توانند موجب کاهش بیماری های صبحگاهی شده و از بسیاری جهات برای مادران سودمند می باشد.

کاهش کسالت و بی حالی صبحگاهی با طب سوزنی و طب فشاری

داروهای سنتی به مدت هزاران سال به عنوان موثرترین روش برای مقابله با حالت تهوع و استفراغ مورد استفاده قرار می گرفته است. در طب سوزنی، با استفاده از سوزن های نازکی، به برخی از اعصاب فشار وارد می کنند که موجب آرامش و کنترل درد در زنان می شود.

در طب فشاری نیز با استفاده از انگشتان، در برخی از نقاط بدن فشار وارد می کنند که به کاهش استرس و حالت تهوع کمک می کند. شما باید نقاط فشار را بر روی بدن خود پیدا کنید و با فشار دادن بر استخوان مچ دست، استخوان گردن و یا شست دست خود، در خانه تمرین کنید.

آروماتراپی

آروماتراپی نوعی درمان برای بالا بردن وضعیت روحی و جسمی، با استفاده از روغن های طبیعی می باشد. همچنین به بهبود هضم و تقویت سیستم ایمنی بدن نیز کمک کرده و مفید است.

استفاده از پروبیوتیک ها

بر طبق برخی مطالعات، پروبیوتیک ها می تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و به هضم بهتر غذا کمک کنند، زیرا از مشکلات مربوط به هضم غذا و چسبیدن مواد غذایی به روده ها که منجر به حالت تهوع می شوند، جلوگیری می کنند.

پروبیوتیک ها، در برخی از غذاها مانند ماست، کلم ترش، کفیر یا کیمچی و مکمل ها وجود دارند که از روده های شما محافظت کرده و التهاب را کاهش می دهند. تقریبا ۸۰٪ از سیستم ایمنی بدن ما در روده است، بنابراین محافظت از روده ها، نقش کلیدی در داشتن یک حس خوب دارد.

استفاده از خاک رس بنتونیت

این روش درمان، چندین قرن توسط زنان آفریقایی انجام می گرفته است که باعث کاهش باکتری های بد و مضر و افزایش باکتری ها و پروبیوتیک های خوب در روده می گردید. علاوه بر این، موجب عملکرد خوب سیستم گوارشی و هضم غذا شده و در نتیجه، علائم بیماری های صبحگاهی را کاهش می دهد.

کاهش کسالت و بی حالی صبحگاهی با استفاده از برگ های زردچوبه هندی (کاری)

عصاره چند برگ تازه زردچوبه هندی (کاری) که با آب لیمو و شکر مخلوط شده باشد، یکی از داروهای خانگی برای رهایی از کسالت و بی حالی صبحگاهی است.

دستورالعمل

ابتدا، چند برگ تازه این گیاه را بوسیله یک الک فشار دهید تا عصاره آن را بگیرید.

سپس، ۲ قاشق چایخوری آب لیمو و ۱ قاشق چایخوری شکر یا عسل را اضافه کرده و خوب مخلوط کنید.

این مخلوط را ۲ تا ۳ بار در روز بنوشید.

مصرف پنیر

در طول بارداری، باید مقدار زیادی پروتئین مصرف کنید، زیرا می تواند به تنظیم میزان قند خون شما کمک کند. غذاهای غنی از پروتئین همچنین به کاهش علائم تهوع و استفراغ ناشی از بیماری صبحگاهی کمک می کنند، به ویژه هنگامی که میل به مصرف کربوهیدرات ها داشته باشید.

پنیر یکی از این گزینه های عالی است. اگر احساس می کنید که ممکن است با خوردن بعضی مواد غذایی دچار استفراغ شوید، می توانید از پنیر چدار، پنیر موزارلا و یا پنیر خامه ای استفاده کنید.

شما می توانید سالاد پنیر را همراه با میوه ها و سبزیجات تهیه کنید و به عنوان ناهار و شام  از خوردن آن لذت ببرید. شما همچنین می توانید پنیر یا برخی از میان وعده هایی که پروتئین بالایی دارند را قبل از رفتن به رختخواب، بخورید.

استفاده از دانه رازیانه

دانه های معطر رازیانه، به آرام کردن معده شما و تسکین سریع بیماری های صبحگاهی کمک می کنند. علاوه بر این، ترکیبات بی حس کننده موجود در این دانه ها، در مقابله با حالت تهوع، نقش بسزایی دارند.

دستورالعمل

بعد از هر وعده غذایی، ۱ قاشق چایخوری دانه رازیانه را بجوید تا به هضم غذا کمک کند.

شما م یتوانید چای رازیانه را نیز امتحان کنید. ۱ قاشق چایخوری دانه رازیانه را به ۱ فنجان آب جوش اضافه کنید. اجازه دهید تا چند دقیقه دم کشیده و سپس آن را صاف کنید. حالا چند قطره آب لیمو و ۱ قاشق چای خوری عسل را اضافه کرده و آن را بنوشید.

استفاده از نعناع

نعناع حاوی ترکیبات آرامبخشی است که می تواند باعث آرامش معده و کاهش حالت تهوع شود.

دستورالعمل

ابتدا، ۱ قاشق غذاخوری برگ نعناع را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید. اجازه دهید۱۰ دقیقه  دم بکشد و سپس آن را صاف کنید. در صورت تمایل، شکر یا عسل را می توانید اضافه کنید. این چای را به آرامی بنوشید.

همچنین می توانید چند قطره روغن نعناع را روی یک تکه پارچه ریخته و آن را بو کنید. مکیدن آبنبات نعناع نیز بسیار موثر می باشد.

کاهش کسالت و بی حالی صبحگاهی با استفاده از میوه بئل (Bael)

آب میوه بئل به طور موثری در کاهش بیماری های صبحگاهی، می تواند کمک کننده باشد. این در حالی است که به هضم غذا کمک کرده و از یبوست جلوگیری می کند.

دستورالعمل

ابتدا، آب میوه بئل را بگیرید و سپس ۲ تا ۴ قاشق غذاخوری از آن را به یک کاسه برنج پخته شده اضافه کنید.

سپس، در صورت بروز علائم خفیف، ۱ بار در روز و در صورت داشتن علائم شدیدتر، ۳ بار در روز از این ترکیب بخورید.

استفاده از میخک

چوب میخک خواص ضدعفونی کننده و بی حس کنندگی دارد که برای هضم غذا و درمان استفراغ و حالت تهوع مفید است.

دستورالعمل

۲ یا ۳ عدد میخک را بعد از غذا بخورید یا با ۴ عدد چوب میخک چای تهیه کرده و آن را بنوشید.

همچنین می توانید پودر گل میخک و  عسل را ترکیب کرده و آن را به صورت منظم برای از بین بردن حالت تهوع و بهبود در هضم غذا، بخورید.

استفاده از زیره سبز

زیره سبز یکی از داروهای خانگی مفید و موثر برای کاهش کسالت و بی حالی صبحگاهی در دوران بارداری است.

دستورالعمل

۱/۲ قاشق غذاخوری از پودر زیره سبز را به ۱ لیوان آب گرم اضافه کنید و بنوشید.

شما می توانید ۱ لیتر آب را جوش آورده و سپس مقدار کمی جوز و ۱ قاشق غذاخوری زیره سبز را اضافه کنید و  به مدت ۵ دقیقه اجازه دهید تا دم بکشد. سپس، صاف کرده و برای تسکین سریع درد خود، آن را بنوشید.

به همین ترتیب، ۱/۲ قاشق چای خوری پودر زیره سبز و ۱/۴ قاشق چایخوری پودر هل را مخلوط کنید و مقداری عسل به آن اضافه کنید و آن را به آرامی برای کاهش بیماری های صبحگاهی خود بخورید.

استفاده از چیپس سیب زمینی

در واقع، چیپس سیب زمینی غذای مورد علاقه بسیاری از افراد است. اگر شما نیز جزو این دسته از افراد هستید، می توانید  از این میان وعده برای درمان بیماری صبحگاهی خود استفاده کنید. در واقع، مصرف چیپس سیب زمینی باعث کاهش احساس استفراغ میشود، زیرا مصرف این میان وعده به تسکین معده شما کمک می کند.

علاوه بر این، اگر بیماری های صبحگاهی را تجربه کرده باشید، متوجه می شوید که، اغلب بزاق تولید شده بیش از حد بوده و منجر به حالت تهوع می شود. گذشته از این، نمک موجود در چیپس های سیب زمینی باعث می شود شود که بزاق خشک شود.

کاهش کسالت و بی حالی صبحگاهی  با استفاده از تمشک قرمز

تمشک قرمز نیز در لیست داروهای خانگی برای بهبود بیماری صبحگاهی در دوران بارداری قرار دارد. همچنین برای تسکین عضلات رحم مفید است و بدن شما را برای به دنیا آوردن کودکتان، آماده می کند. علاوه بر این، مصرف چای تمشک قرمز می تواند به بهبود گردش خون و تقویت سیستم ایمنی زنان باردار کمک کند تا بتوانند با هر نوع بیماری در دوران بارداری، مبارزه کنند.

دستورالعمل

ابتدا، ۱ قاشق چایخوری از برگ های خشک تمشک قرمز را داخل یک قوری بریزید.

حالا، یک فنجان آب تصفیه شده را به قوری اضافه کنید.

اجازه دهید به مدت ۱۰تا ۱۲ دقیقه جوشیده و سپس آن را صاف کنید.

در نهایت چای را به آرامی مصرف کنید تا احساس تهوع  شما را به سرعت از بین ببرد.

استفاده از سرکه سیب

pH سرکه سیب خنثی است، بنابراین می تواند به خنثی کردن اسید معده کمک کند.

دستورالعمل

۱ قاشق غذاخوری عسل را با ۱ قاشق غذاخوری سرکه سیب در یک فنجان آب سرد ریخته و مخلوط کنید و آن را قبل از خواب بنوشید.

۲ یا ۳ قاشق چایخوری سرکه سیب را در یک فنجان آب گرم بریزید و آن را  صبح زود قبل از انجام هر کار دیگری، بخورید.

۱ قاشق چایخوری، سرکه  سیب را در ۱/۲ فنجان آب بریزید و از این محلول به عنوان دهانشویه پس از استفراغ استفاده کنید. این محلول کمک می کند تا نفس شما تازه و خوشبو شود زیرا بوی ناخوشایند حاصل از استفراغ ممکن است باعث حالت تهوع شود.

رژیم غذایی متعادل، داشتن آرامش، مصرف ویتامین، مصرف وعده های غذایی کوچک و مکرر، انواع غذاهای تازه، چای گیاهی، درمان های سنتی و ورزش، عوامل اصلی برای رهایی از علائم استفراغ و تهوع هستند. استفاده از برخی از این داروهای خانگی طبیعی برای کاهش کسالت و بی حالی صبحگاهی ، به شما کمک می کنند تا نگرانی های خود را در مورد این موضوع در دوران حاملگی کاهش دهید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *