راز و رمزهای شکلات

شکلات یکی از پرطرفدارترین و متنوع ترین خوراکی های دنیا محسوب می شود که انواع مغزدار و حاوی اسانس، شکلات را به یکی از محبوب ترین چاشنی های دنیا تبدیل کرده است. به عنوان مثال مردم آمریکا سالیانه حدود ۱/۴ میلیارد کیلو شکلات مصرف می کنند که سهم هر فرد به طور تقریبی ۵/۲ کیلوگرم می شود.این در حالی است که حدود ۱۵ درصد زنان هر روز شکلات مصرف می کنند. در میان کشورهای جهان نیز کشور سوئیس با میانگین ۱/۱ کیلوگرم برای هر فرد در سال، رتبه نخست مصرف شکلات را دارد.

بهترین دمای نگهداری شکلات در ۱۵ تا ۱۸ درجه سانتی گراد میباشد. شکلات را در یک ظرف دربسته، بدور از تابش مستقیم نور، و جای خشک نگهداری کنید. از قرار دادن مواد غذایی با بوی تند در مجاورت شکلات خودداری کنید زیرا شکلات جاذب بو میباشد. هیچگاه شکلات را در فریز نگهداری نکنید.

ترکیبات شیمیایی موجود در شکلات و فواید شکلات برای سلامتی

۱-در شکلات ۳۰۰ ترکیب شیمیایی متفاوت موجود میباشد.

۲-ANANDAMIDE(آناندامید): شکلات دارای ترکیب روانگردان آناندامین میباشد که اثرات مشابه مواد روانگردان را در بدن ایجاد میکند. ( البته میزان این ماده بسیار ناچیز میباشد.)

راز و رمزهای شکلات

۳-CAFFEINE: شکلات حاوی کافئین بوده که یک ماده محرک محسوب میگردد.

۴- THEOBROMINE(تئوبرومین): یک ماده محرک میباشد که در انسان مانند کافئین موجب افزایش تمرکز میگردد. مصرف این ماده برای حیواناتی همچون سگها، اسبها، گربه ها، طوطی ها و دیگر پرندگان یک سم مهلک میباشد. به همین خاطر است که میگویند نباید به سگها شکلات داد. حیوانات مذکور قادر به متابولیزه کردن این ماده نبوده و در صورت مصرف شکلات دچار تشنج، ایست قلبی، خونریزی داخلی و در نهایت مرگ میگردند.

۵- TRYPTOPHAN(تریپتوفان): تریپتوفان یک نوع اسید آمینه میباشد که مصرف آن موجب ترشح سروتونین در مغز میگردد که ایجاد احساس سرخوشی، لذت و وجد میکند.

۶- PHENYLETHYLAMINE(فنیل اتیل آمید): این ماده سبب ترشح دوپامین در بدن میگردد که ایجاد احساس نشاط و سر خوشی کرده و ضد افسردگی میباشد. این همان احساسی است ما هنگام عاشق شدن در بدن خود احساس میکنیم. به همین خاطر شکلات را خوراکی عاشق پیشگان مینامند.

راز و رمزهای شکلات

۷- EPICATECHIN(اپی کاتچین): اپی کاتچین از خانواده فلاونوئید ها میباشد. فلاونوئیدها(FLAVONOID) مواد هستند که خاصیت آنتی اکسیدان دارند. این مواد برای بدن بسیار مفید میباشند. فلاونوئیدها سبب کاهش تجمع پلاکتها در دیواره عروق گشته و سلامتی قلب و عروق را تضمین میکنند. فلاوونوئید ها همچنین از سکته پیشگیری کرده و فشار خون را نیز کاهش میدهند. هر چه شکلات سیاه تر باشد میزان فلاونوئید آن نیز بیشتر میباشد.

۸- مصرف شکلات سبب ترشح آندورفین در بدن میگردد که یک ماده مخدر طبیعی بدن میباشد.

۹- شکلات حاوی آهن و منیزیوم نیز میباشد.

۱۰- شکلات یک منبع انرژی همیشه در دسترس میباشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *