دیدار از ۱۰ میراث کهن اسلامی را از دست ندهید

 

مدینه بخش قدیمی و ثروتمندشهرهایی بوده که در دوران حاکمیت مسلمانان در بسیاری از شهرهای دنیا ساختهشده است. خیابان های باریک و پرپیچ و خم مدینه ها که به دست مسلمانان ساختهمی شد، هر ارتش مهاجمی را به زانو در می آورد و به مرور شکست می داد.امروزه اما این مدینه ها نمایانگر بخشی از تاریخ، فرهنگ و هنر اسلامی درقلب برخی از شهرهای امروز دنیا به ویژه جهان اسلام هستند.

به واسطه خیابان های باریک مدینه ها ورود اتومبیل بهآن ها ممنوع است. بنابراین شما می توانید با خیال راحت ساعت ها در آنها قدمبزنید و خودتان را برای زمان محدودی از دنیای مدرن امروز دور کنید. البتهحواس تان باشد که در اکثر این بخش ها رفت و آمد موتورسیکلت و دوچرخه آزاداست. بنابراین هنگام عبور و مرور باید احتیاط بیشتری کنید. تعداد کمی مدینهاز تغییرات شهری جان سالم به در برده اند که هر کدام از آنها دنیایی ازرازهای مگویی را برای تان آشکار می کند.

 دیدار از ده میراث کهن اسلامی را از دست ندهید
بخش مدینه شهرها غالبا دارای عمارت های تاریخی، کاخها، مساجد و گاهی کلیساهاست. معروف ترین مدینه دنیا در شهر «فاس» مراکشقرار دارد؛ جاذبه ای که نامش میراث جهانی یونسکو ثبت شده و هر سالهگردشگران بسیاری را به خود جذب می کند اما غیر از این می توانید در بسیاریاز کشورهای شمال آفریقا و به خصوص در مراکش مدینه های زیبایی بیابید. بهطور کلی تمام شهرهای عربی که دارای قدمت تاریخی هستند، مدینه هایی در خوددارند. ریشه تاریخی این واژه مدینه به شهر مدینه که نخستین جامعه اسلامی بهدست پیامبر اسلام (ص) در آن تشکیل شد بر می گردد.
بزرگ ترین شهر بدون اتومبیل

مدینه «فاس» یک شهر قرون وسطایی است که تقریبا سالممانده و امروز با جمعیت حدود ۱۵۰ هزار نفره بزرگ ترین منطقه شهری بدوناتومبیل در جهان محسوب می شود. حمل و نقل در این محدوده توسط الاغ، گاری وموتورسیکلت انجام میش ود. دیوارهای مدینه با دروازه های تاریخی شما را باگذشته شکوهمند شهر آشنا می کند. در این مدینه تنها یک میدان عمومی بزرگوجود دارد که در نزدیکی مرکز شهر قدیمی واقع شده است. این میدان به جاده ایمتصل است که دسترسی اتوبوس ها و سایر وسایل نقلیه را به منطقه ممکن میسازد. فاس در حقیقت سرمایه معنوی و پایتخت فرهنگی مراکش است که شکوه شهرسلطنتی باستانی خود را در طول اعصار مختلف حفظ کرده است.

دیدار از ده میراث کهن اسلامی را از دست ندهید

در بخش قدیمی فاس به دیدن قدیمی ترین دانشگاه جهانخواهید رفت، مدرسه العطارین، دانشگاه قرویین و بوجیلو دیدنی ترین جاذبه هایاین منطقه  است. برای خرید سوغاتی در شهر قدیمی فاس که یکی از بزرگ ترینشهرهای بازمانده تاریخی جهان است، نباید شکی به خودتان راه دهید. صنایعدستی این شهر روزهای سفرتان را در ذهن برای همیشه حک می کند. معماری فاس کهدر طول ده قرن شکل گرفته تکنیک های مختلف ساخت و ساز و دکوراسیون را با همترکیب کرده و این منطقه نه تنها نشان دهنده میراث معماری، باستان شناسی وشهری است؛ بلکه سبک زندگی، مهارت ها و فرهنگ ممتازی را برای تان زندهخواهدکرد که نمونه آن را در جوامع مدرن نخواهید یافت.


جاذبه دیدنی مراکش

«مکناس» یکی از چهار شهر امپراتوری مراکش است کهنام و شهرت آن به «سلطان مولای اسماعیل» پیوند خورده است. سلطان این شهر رابه یک شهر شگفت انگیز تبدیل کرد و برای این منظور از ترکیب سبک معماریاسپانیایی و مغولی استفاده کرد. شما در این شهر می توانید ترکیب خیره کنندهسبک های اسلامی را با ویژگی های اروپایی از نزدیک ببینید. دیوارهای بلندهمراه با دروازه های بزرگ از ویژگی های این شهر است. مکناس یکی از محبوبترین  جاذبه های گردشگری مراکش است. این شهر که در شمال مرکزی مراکش قراردارد ششمین شهر بزرگ این کشور است.

دیدار از ده میراث کهن اسلامی را از دست ندهید

مکناس در قرن ۱۱ به عنوان یک مرکز نظامی شکل گرفت امادر دوران سلطان مولای اسماعیل به عنوان پایتخت این کشور (۱۶۷۲ تا ۱۷۲۷)شناخته شد. نام مکناس براساس سندهای تاریخی به یک قبیله بربر در قرون وسطایآفریقای شمالی بر می گردد. قلعه مکناس در قرن ۱۱ تاسیس شد و در اوایل قرن۱۴ مدرسه ها و مساجدی به این منطقه افزوده شدند. امروزه بخش تاریخی مدینهبه دلیل مدیریت غلط شهری تا حدودی در معرض خطر قرار گرفته و برخی از قسمتهای آن در حال نشست است.


به تماشای یکی از قدیمی ترین مسجدهای دنیا بروید

صنعا پایتخت کشور یمن است؛ شهری تاریخی که در زمانیبرای خود شکوه و عظمتی داشت. تاریخ دو هزار و ۵۰۰ ساله این شهر را می تواندر بقایای سنگ های عظیم و معماری بی نقص آثار باستانی آن جست و جو کرد.دوران طلایی این شهر قرن دوم پیش از میلاد بوده که به عنوان مرکز پادشاهییمن شناخته می شد. مدینه صنعا با دیوارهای باستانی قدیمی بیش از ۱۰۰ مسجدتاریخی را در خود جای داده و ۱۲ حمام و شش هزار و ۵۰۰ خانه تاریخی در اینمحدوده قرار دارد که هرکدام جلوه های ویژه ای دارند. معماری پیچیده و چندطبقه خانه ها با شیشه های رنگی شما را با گذشته پرغرور شهر آشنا می کند.

 دیدار از ده میراث کهن اسلامی را از دست ندهید
صنعا یک نمونه برجسته از معماری همگن و بازتابگر سالهای نخستین نفوذ اسلام در منطقه است. صنعا در سال ۱۹۸۶ جزو میراث جهانییونسکو شناخته شده و تلاش هایی برای حفظ برخی از قدیمی ترین سازه های آنآغاز شد. به عنوان مثال مسجد بزرگ صنعا که بیش از هزار و ۴۰۰ سال سابقهدارد یکی از ساختمان هایی است که نیازمند بازسازی های گسترده بود. اگر دوستدارید سری به بازارهای محلی بزنید باید به «سوق الملح» (Suqal- Milh)بروید که در لغت به معنای بازار نمک است. در این بازار می توانید انواعنان، ادویه جات، پنبه، مس، سفال، نقره و عتیقه های زیبا را بیابید. مسجدجامع این منطقه یکی از قدیمیترین مساجد جهان است و «باب الیمن» که دروازهیمن است نقطه ورودی نمادین شهر است که بیش از هزار سال قدمت دارد.


تکامل هنر اسلامی

امروزه مدینه «سوسه» (Sousse Medina) تبدیل بهاستراحتگاه مرفهی شده که بسیاری از هتل ها و ریزورت های بین المللی در آنشعبه زده اند. در حقیقت این مدینه یکی از شهرهای قدیمی تونس است که تاریخیعظیم را پشت سر گذاشته. این مدینه در زمینی مرتفع قرار گرفته و پیشینهدیواره های آن به سال ۸۵۹ بر می گردد. شما می توانید بلوک های عظیم سنگیدیوار را که از ساختمان های باستانی رومی به جای مانده ببینید. این شهردارای دوازده دروازه بوده که تنها دو مورد از آنها باقی مانده است. سوسه درحقیقت یک بندر مهم تجاری و نظامی بوده و نمونه مناسبی از نخستین شهرهایاسلامی در مغرب به شمار می آید. این مدینه در سال ۱۹۸۸ در فهرست میراثجهانی یونسکو ثبت شده است و در آن می توانید به تماشای مسجد بزرگ سوسهبروید و با گشت و گذار در موزه باستان شناسی از تاریخ شهر بیشتر آگاه شوید.

دیدار از ده میراث کهن اسلامی را از دست ندهید
ساختار شهر به گونه ای است که در برابر دزداندریایی و غارت نیروهای خارجی از مردم محافظت می کند. از آثار دیدنی اینمنطقه می توان به برج دیده بانی، دیوارهای محافظتی، دروازه های ورودی ومساجد تاریخی اشاره کرد. مدینه همچنین شامل خانه هایی است که به وسیله کوچههای پیچ در پیچ به هم متصل می شوند. توسعه ساخت و سازها و رواج سبک مدرنتا حدود زیادی بخش تاریخی این منطقه را تهدید می کند اما هنوز مدینه سوسهنقطه مناسبی برای مطالعه در زمینه تکامل هنر اسلامی است. «رباط» قدیمی ترینسازه این شهر است که بیش از دیگر ساختمان های این منطقه از آن محافظت شده ومحوطه مستطیلی داخلی آن به برج ها و یک دروازه در جنوب متصل می شود.


نمونه پایتخت اسلامی

در مدینه مراکش شما با مجموعه شگفت انگیزی از آثارفرهنگی و تاریخی رو به رو خواهید شد که هر کدام از آنها شما را با بخشی ازمیراث این شهر آشنا خواهدکرد. مراکش خود یک نمونه منحصر به فرد از پایتختاسلامی در مدیترانه غربی است و مدینه آن قلب این رویداد تاریخی است. مدینهمراکش در کوهپایه های اطلس واقع شده و یک شهر بی نظیر از نظر تاریخی است.زمانی که حکومت اسلامی که در شمال باختری آفریقا حکومت می کرد، این شهر رادر سال ۱۰۷۰ تاسیس کرد و دیواره های آن در قرن ۱۱ تاسیس شد. در طول ایندوران مراکش به مرکز اقتصادی، سیاسی و فرهنگی جهان اسلامی تبدیل شد.

دیدار از ده میراث کهن اسلامی را از دست ندهید

مسجد کوتوبیا 

از آثار تاریخی که از این دوران به جای مانده میتوان به مسجد «کوتوبیا» (Koutoubia) با مناره بی نظیر ۷۷ متری، باغ هایتاریخی و دروازه شهر اشاره کرد. مدینه بخش قدیمی این شهر است که با خیابانهای باریک و پرپیچ و خم شخصیت تاریخی این شهر را برای تان زنده می کند.همچنین بازدید از نقاط دیگری چون «قصر بادیه» (Badia Palace) و میدان «جامع الفنا» (Jamaa El Fna) را نباید از دست دهید. میدان جامع الفنا که نامش درمیراث فرهنگی نامشهور ثبت شده یک تئاتر فضای باز بوده که گردشگران بسیاریرا مجذوب خود می کند.


شهر ارواح

مدینه «مالت» نماد یک شهر اصیل فراموش شده است؛شهری که زمانی مرکز رفت و آمد خانواده های سرشناس و مهم بود اما امروز دیگرکمتر کسی حاضر است آنجا را برای سکونت خود انتخاب کند. بازگشت این مدینهبه شکوه پیش از سال ۱۵۳۰ یک رویاست که مقامات محلی در سر می پرورانند.مدینه یک سکونتگاه باستانی است که احتمالا نخستین بار توسط فنیقی ها- کهیکی از اقوام سامی تبار بودند- در حدود سال ۷۰۰ پیش از میلاد مورد استفادهقرار گرفت. ساخت و سازهای شگفت انگیز این منطقه توسط حاکمان عرب مالت وحاکمان نورمن صورت گرفت.

دیدار از ده میراث کهن اسلامی را از دست ندهید
در میانه دهه ۱۵۰۰ شوالیه ها به این منطقه وارد شدند واینجا را تبدیل به پایتخت مالت کردند اما بعد از آن این شهر تبدیل به یکشهر خاموش شد که به شهر ارواح شهرت پیدا کرد. این شهر باستانی که امروز درشمال جزیره مالت قرار دارد، امروزه تلاش های بسیاری برای بازسازی آن صورتگرفته تا بار دیگر بتوان زندگی را به آن بازگرداند. با افزایش تعدادگردشگران امید می رود که شهر بار دیگر رونق بگیرد، اما راه درازی در پیشاست.


قلب پایتخت لیبی

مدینه طرابلس بخشی از پایتخت لیبی است که در داخلدیواره های قدیمی شهر واقع شده است. این بخش شهر که به جرات می توان گفتجذاب ترین منطقه گردشگری طرابلس است از دریای مدیترانه فاصله دارد. در اینمدینه می توانید از «مسجد گرجی» (Gurgi Mosque)، «طاق مارکوس اورلیوس»- کهتنها بنای باقی مانده از دوران رومی ها در شهر است- دیدن کنید. ساختار اصلیکوچه های این مدینه قدیمی توسط رومی ها شکل گرفته و دیوارهای آن برایمحافظت شهر از حملات خارجی ها برپا شده است. خوشبختانه مدینه طرابلس هنوزتوسط گردشگران مورد هجوم واقع نشده اما هر سال بر تعداد گردشگران آن افزودهمی شود. پس از لغو ترحیم های سازمان ملل در سال ۲۰۰۳ این منطقه توانست در زمینه گردشگری رشد پیدا کند.

دیدار از ده میراث کهن اسلامی را از دست ندهید

 طاق مارکوس اورلیوس

در این بخش شهر شما می توانید از «موزه قلعه سرخ» دیدنکنید که مجموعه ای عظیم از آثار و مجسمه های دوران عثمانی را در خود جایداده است. مدینه طرابلس قلب پایتخت لیبی است و هنوز زندگی در آن جریاندارد. در شب های رمضان حس و حال این منطقه بسیار دیدنی است؛ جوان ها تاساعاتی پس از شب در کافه ها دور هم جمع می شوند و شب زنده داری می کنند.همچنین شما می توانید عروس هایی را که با مادرشان به خرید آمده اند دربازار ببینید. بازار ماهی فروشان هم یکی دیگر از دیدنی های این منطقه استکه چندصد متر ار دیواره های شهر فاصله دارد. حمام عثمانی هم یکی دیگر ازدیدنی های این منطقه است؛ حمامی که برای بیش از ۵۰۰ سال مورد استفاده مردمبوده و امروز هم به عنوان یک حمام عمومی شناخته شده به کار خود ادامه میدهد.


راز پیروزی جنبش استقلال الجزایر

امتداد قصبه الجزایر که روی تپه ساخته شده به دریامی رسد. در طول مبارزات مردم الجزایر برای استقلال این منطقه مرکز حوادث وشورش ها بود. برای گردشگران این بخش شهر بسیار پیچ در پیچ و گیج کننده است وکوچه های بن بست آن می تواند شما را برای ساعت ها گرفتار کند. با وجود ایننگران نباشید اگر در این خیابان های تو در تو خود را گم شده یافتید کافیاست به سمت دریا حرکت کنید تا بار دیگر از اول بتوانید مسیر را بشناسید.قصبه بخش سنتی الجزایر را شامل می شود. در سال ۱۹۹۲ یونسکو این منطقه راجزو میراث فرهنگی جهانی اعلام کرد.

در قصبه الجزایر شما می توایند به بازدید از بقایای ارگتاریخی، مسجد قدیمی، کاخ های عثمانی و همچنین بقایای سنتی ساختار شهر کهبا ریشه های جامعه پیوند دارد بروید. قصبه الجزایر روی خرابه های شهریقدیمی ساخته شده و به دو بخش بالا و پایین تقسیم می شود. در سال ۱۸۳۹ کهاشغال فرانسه آغاز شد فرمانداران فرانسوی به این منطقه آمدند. در حقیقت قبلاز ورود نیروهای فرانسوی به این منطقه آمدند. در حقیقت قبل از ورودنیروهای فرانسوی این منطقه دارای ۱۶۶ ساختمان مذهبی بود که شامل ۱۳ مسجدجامع، ۱۰۹ مسجد، ۳۲ مقبره و ۱۲ مدرسه مذهبی می شد

دیدار از ده میراث کهن اسلامی را از دست ندهید
اما متاسفانه در طول دوران اشغال بسیاری از این بناهااز بین رفت تا اینکه در سال ۱۸۶۲ تنها ۹ مسجد جامع، ۱۹ مسجد، ۱۵ مقبره وپنج مدرسه مذهبی بر جای مانده بود. برخی از ساختمان های مذهبی تغییر کاربریدادند و تبدیل به ساختمان های نظامی و حتی کلیسا شدند. این مسائل اما خشم ونارضایتی مردم را دامن زد و همان طور که اشاره شد کسبه این منطقه نقش مهمیدر مبارزات استقلال طلبی الجزایر بازی کردند. ساختار و کوچه های درهمتنیده این منطقه نیروهای اشغالگر را فلج کرد و نقش مهمی در پیروزی جنبشاستقلال طلبانه بازی کرد. امروز این مدینه که قلب تپنده شهر است از جمعیتزیاد و عدم مدیریت صحیح رنج می برد.


مروارید صحرا

«غدامس» یکی از شهرهای لیبی است که در غرب این کشورواقع شده. دیواره های غذامس برای مبارزه با شرایط گرمای شدید صحرا ساختهشده و شبکه خانه های سفید انبوه و خیابان های شهر را پوشش می دهد. در دهه۱۹۹۰ تقریبا اکثریت جمعیت این شهر به روستاهای نزدیک مجاورت کردند. علتاصلی این مهاجرت تعلل در بازسازی بناهای فرسوده بود که کل شهر را تهدید میکرد اما هنوز هم وقتی تابستان ها طاقت فرسا می شود این منطقه بار دیگر رونقمی گیرد و مردم به بخش قدیمی شهر کوچ می کنند. غدامس که به مروارید صحراشهرت دارد در جنوب طرابلس واقع شده و یکی از قدیمی ترین سکونتگاه های صحرایبزرگ آفریقاست.

دیدار از ده میراث کهن اسلامی را از دست ندهید
مردم این شهر راهکارهای جالبی برای مقابله با گرمااندیشیده بودند که معماری ممتاز خانه ها یکی از آنهاست. خانه های این منطقهدر سه طبقه ساخته می شد؛ طبقه اول برای نگهداری از مواد خوراکی، طبقه دومبرای خانواده و طبقه سوم- که دارای ایوان های بزرگی بود- برای استفادهزنان. مدینه غدامس در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد. براساس یافتههای باستان شناسی پیشینه سکونت در این منطقه به هزاه چهارم پیش از میلادمسیح بر می گردد. وجود منابع آب در نزدیکی بیابان باعث شده زندگی در اینمنطقه برای سکنه اسان تر شود. خانه ها در غدامس از گل، سنگ آهک و تنه درختنخل ساخته شده و پیاده روهای آن مسقف است تا در برابر گرمای هوا سرپناهخوبی در تابستان باشد. در طول قرن هفتم غدامس توسط اعراب مسلمان اداره میشد و جمعیت شهر به سرعت به اسلام گرویدند تا اینکه این شهر تا قرن نوزدهمنقش مهمی در تجارت صحرایی اعراب بازی کرد.


دوران طلایی مدینه تونس

مدینه تونس در قرن هفتم میلادی ساخته شد. از قرن ۱۲تا ۱۵ تونس یکی از بزرگ ترین و ثروتمندترین شهرهای جهان اسلام بود و دراین دوران طلایی مدینه تونس جایی برای رفت و آمد مردم شهرهای دیگر به شمارمی رفت. امروزه بیش از ۷۰۰ بنای تاریخی در این بخش شهر قرار دارد که از آنجمله می توان به کاخ ها، مسجدها، مقبره ها و فواره ها اشاره کرد که گذشتهارزشمند شهر را برای تان زنده می کنند. نام مدینه تونس از سال ۱۹۷۹ بهعنوان میراثی جهانی در فهرست یونسکو ثبت شده است. مرکز اصلی مدینه مسجد«زیتونه» بود.

دیدار از ده میراث کهن اسلامی را از دست ندهید

مدینه به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می شود. در زمانخلافت «المحمد» تونس جایگاه ویژه ای پیدا کرد و مرکز مذهبی، فکری و اقتصادیمنطقه شد. مدینه تونس ترکیبی از ستون های رومی و بیزانس به همراه سبک هایشرقی و اندلسی است که به این محیط جذابیت ویزه ای داده. این بخش شهر ۲۷۰هکتار مساحت دارد و یک دهم جمعیت تونس در آن جای گرفته اند.  «حموده پاشا»در بین سال های ۱۶۳۱ تا ۱۶۶۶ مسئول ساخت بسیاری از بناهای مدینه بود که ازآن جمله می توان به «دار حموده پاشا» اشاره کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *