در رابطه با پیامد های مخرب مقایسه خود با دیگران چه می دانید؟

مقایسه خود با دیگران، یک بیماری رایج و متداول است به نحوی که در زمان قیاس، تعادل روحی، جذابیت، ارزشمندی و موفقیت خود را در مقایسه با دیگران مورد ارزیابی قرار می دهیم.

آیا شما از جمله کسانی هستید که از اعتماد به نفس برخوردارید!؟

اگر پاسخ‌تان منفی است دلیلش این است که همواره خود را با اطرافیان‌تان مقایسه می‌کنید!

مقایسه خود با دیگران، یک بیماری رایج و متداول است به نحوی که در زمان قیاس، تعادل روحی، جذابیت، ارزشمندی و موفقیت خود را در مقایسه با دیگران مورد ارزیابی قرار می دهیم.

هنگامی که کمالات،توانایی‌ و یا اموال دیگران را می‌بینیم آنها را با عیوب و محدودیت‌های خود مقایسه کرده و احساس نقصان و کاستی ‌می کنیم به گونه ای که حس “خود محترم شمردن” در وجودمان آسیب دیده و  حس بدبختی و تیره روزی در باورمان پررنگ می شود.

برای روشن سازی عوارض مقایسه کردن بر افراد و تاثیرات آن در زندگی با «جواد برات» روانشناس بالینی و مشاور خانواده  گفت و گو کرده ایم.

وی با اشاره به عوارض مقایسه کردن بر جسم و روان افراد، می گوید: عدم رضایت از زندگی، احساس خشم نسبت به افرادی که موفق‌ترند، پیش داوری در خصوص دیگران، تشکیل عقده های روانی، احساس ناامنی، زیاده خواهی، تشدید تخیل و اوهام ذهنی، آسیب شدید اعتماد به نفس، خلاء عمیق عاطفی و شکل گیری انواع مشکلات روحی و روانی از جمله عارضه های ناشی از بیماری مقایسه هستند که در صورت ادامه این روند، فرد،  با مشکلات حادتری رو به رو خواهد شد.

 

*چه باید کرد؟

برات معتقد است که ترک عادت مقایسه نیاز به تمرین و ممارست بسیار دارد و باید با آگاهی انجام شود.

این روانشناس ادامه داد: تمرکز بر روی شایستگی‌ها و ویژگی‌های مثبت، بدست گرفتن کنترل افکار خود، تقویت اعتماد به نفس و پرورش دادن استعداد و توانایی نیز می توانند در کنترل این بیماری بسیار موثر باشند.

وی افزود: ‌افراد می توانند برای کنترل این بیماری، لحظاتی وقت گذاشته و تمام نعمت‌هایی را که در اختیار دارند، را مرور و بابت آن شکرگزار باشند.

* قدردان نقیصه‌های خود باشید و به سمت تکامل قدم بردارید

افراد از هر حیث در جهان منحصر به فرد هستند و  هیچگاه از لحاظ باطن و ظاهر مشابه یکدیگر نیستند.

آنچه که اهمیت دارد ظاهر نیست در واقع باید قدرشناس و شکرگزار داشته های خود باشم باشیم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *