خواص عرق نعناع

عرق نعناع

عرق نعناع

نعنا یا نعناع، پونه، پودنه گیاهی است از رده دولپه‌ای‌های پیوسته گلبرگ که سردسته تیره نعناعیان و از سبزی‌های خوراکیاست. این گیاه تمام اسانس‌ها و خواص پونه را دارد؛ ولی برگ‌هایش کرک کم‌تری دارند و بریدگی‌های کنار برگ‌های آن بیش‌تر از پونه و اسانس آن نیز ملایم‌تر است. نعناع گیاهی است علفی و پایا. ساقه‌های آن دونوع خزنده و زیر زمینی می‌باشند.

نعنا گیاهی است با ریشه هوایی و ساقه‌های مستقیم و چهارگوش، و برگ‌های آن به طول ۳ تا ۵ سانتی‌متر، متقابل، نیزه‌ای یا دوکی است، حاشیهٔ آن دارای بریدگی‌های عمیقی است، بریدگی‌های کناره آن نوک تیز است. کرک برگ‌های نعنا کم است. نعنا سبز معمولاً در سرتاسر جهان کشت می‌شود. این گیاه دارویی در نواحی شمال ایران و اطراف تهران به حالت وحشی و پرورشی می‌روید.

خواص درمانی عرق نعناع

–  عرق نعناع ، فقط حاوی رایحه نعناع ترکیب شده با آب است که خاصیت ضدنفخ، ضددرد و ضداسپاسم (گرفتگی) دارد.

– برای سوء هاضمه می‌توان از عرق نعناع یا دمکردهٔ نعنا بعد از غذا استفاده کرد.

– عرق نعناع ضد نفخ است و می‌تواند باعث کاهش درد معده شود و برای بادشکن هم می‌تواند به خوبی استفاده شود و برای بعضی از دل‌دردها، دل‌پیچه‌ها، رفع سوء‌هاضمه و اینگونه بیماری‌ها فرآورده گیاهی خوبی است. این گیاه برای کمک به هضم معده بسیار مفید است و افرادی که مشکل گوارشی دارند، می‌توانند از عرق نعناع استفاده کنند.

– یک نوشیدنی خوب، سرد و مفید برای تابستان نعنا میباشد. ۱۰ گرم نعنا را در یک لیتر آب بجوشانید و میل کنید. هر روز استفاده نشود.

– عرق نعناع برای تسکین درد گوش موثّر است؛ در اینصورت باید نعناع را با کمی عسل مخلوط نموده و اطراف گوش و لاله گوش و لاله گوش مالید.

– اگر عرق نعناع به صورت خوراکی وارد بدن شود تاثیری در از بین بردن بوی بد دهان ندارد اما اگر کسی از اسانس نعناع به عنوان دهان شویه استفاده کند حتما مفید است.  این گیاه اثر ضدمیکروب نیز دارد .

نکاتی هنگام استفاده از عرق نعناع

معمولا روی بسته بندی عرقیات گیاهی سنتی تاریخ تولید و انقضا وجود ندارد و گاهی فقط تاریخ تولید روی بسته بندی نوشته می شود. بهتر است عرقیات گیاهی را حداکثر ۶ تا ۱۲ ماه پس از تولید مصرف کنید تا از خاصیت آنها بهره مند شوید. فساد عرقیات گیاهی را هم می توان از ظاهر آن متوجه شد. عرق سالم و عاری از آلودگی، کاملا شفاف است. وجود هر گونه کدورت یا رسوب در عرقیات گیاهی می تواند نشان دهنده وجود آلودگی های میکروبی یا قارچ و کپک، درون آنها باشد و باید از مصرف چنین محصولاتی خودداری کرد.

مطالب مرتبط

۱ دیدگاه

  1. امیر گفت:

    سلام مقالتون خیلی مفید بود … فقط توی قسمت خواص عرق نعناع برای لاغری کاش میگفتید که طرز مصرفش چیجوریه … من یه مقاله دیگه هم خوندم تو سایت طوبی گستر درباره خواص عرق نعنا یکم فرق داشت با گفته‌های اینجا.
    کسی میدونه کدوم صحت داره؟ مقاله اینه https://bit.ly/2RWDk6x

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *