خواص روغن جوجوبا برای پوست صورت

روغن جوجوبا

روغن جوجوبا

روغن جوجوبا مایعی است که از بذر گیاه جوجوبا به دست می آید. این گیاه بوته ای است که در جنوب آریزونا، جنوب کالیفرنیا و شمال غربی مکزیک کاشته می شود. اگرچه به جوجوبا روغن می گویند اما در واقع یک موم گیاهی مایع است و برای بسیاری از بیماری ها در طب عامیانه مورد استفاده قرار گرفته است. بومیان آمریکایی از روغن جوجوبا برای درمان زخم ها و کبودی استفاده می کنند.

امروزه به طور معمول از این روغن برای درمان آکنه، پسوریازیس، آفتاب سوختگی و رفع ترک پوست استفاده می شود. این گزینه همچنین توسط افرادی که موی اندکی دارند استفاده می شود زیرا باعث افزایش رشد مو می شود. از آنجا که روغن جوجوبا نرم کننده است، پوست را آرام می کند و فولیکول های مو را باز می کند بسیاری از مردم روغن جوجوبا را به عنوان روغن حامل برای استفاده در اسانس های ضروری می شناسند اما این ماده به تنهایی در واقع یک مرطوب کننده موثر و درمان کننده است.

  1. مرطوب کردن پوست:

غدد چربی ما غده های میکروسکوپی در پوست هستند که یک ماده چرب یا موم مانند به نام سبوم را ترشح می کنند. بافت و استفاده از سبوم شباهت زیادی به روغن جوجوبا دارد. با افزایش سن این غدد سبوم کمتری تولید می کنند و همین امر باعث خشکی پوست و مو می شود. چنین شرایطی حتی می تواند باعث ایجاد شوره سر یا خارش شود.

روغن جوجوبا نقش سبوم را بازی می کند و پوست و موی سر را به هنگامی این ماده به طور طبیعی کمتر تولید می شود، مرطوب می سازد. از سوی دیگر، مقدار زیاد سبوم، که در طول بلوغ یا زمانی که سطح هورمون ها بالاست رخ می دهد، می تواند به پوست چرب و آکنه منجر شود.

روغن جوجوبا تجمعات چسب مانند یا روغن اضافی را نیز از بین می برد و باعث می شود سطح روغن در بدن در تعادل باشد. همین امر باعث می شود این روغن درمان قوی و طبیعی برای اگزما و نیز درمان خانگی برای آکنه باشد و برای شرایط مرتبط با پوست خشک نیز مفید واقع گردد.

روغن جوجوبا یک نرم کننده است. این موضوع بدین معنی است که پوست را مرطوب می سازد و از تحریک آن پیشگیری می کند. پوست خشک ایجاد شده به خاطر کمبود آب در لایه بالایی پوست رخ می دهد.

روغن جوجوبا یک لایه روغنی بالای پوست ایجاد می کند که آب را در پوست گیر می اندازد. این ماده بر روی صورت، گردن، پا و مو به خوبی کار می کند و می توان آن را به خاطر طبیعی بودنش در همه بدن استفاده کرد.

  1. آرایش را به طور امن پاک می کند:

استفاده از روغن جوجوبا بر روی صورت شما کاملا امن است. در واقع، استفاده از این روغن برای پوست شما مناسب است. به جای استفاده از پاک کننده های آرایشی که حاوی مواد شیمیایی هستند، روغن جوجوبا یک ابزار طبیعی است که از چهره شما، خاک، آرایش و باکتری ها را پاک می کند. این ماده حتی برای پاک کردن آرایش چشم نیز امن است.

  1. از بروز سوختگی بعد از اصلاح پیشگیری می کند:

لازم نیست دیگر از کرم های مخصوص اصلاح استفاده کنید. در عوض می توانید از بافت موم مانند روغن جوجوبا برای از بین بردن خطر بریدگی یا سوزش بعد از اصلاح استفاده کنید. بر خلاف سایر کرم های اصلاح که حاوی مواد شیمیایی هستند و می توانند منافذ پوست را مسدود سازند، این روغن ۱۰۰ درصد طبیعی است و به سلامت پوست کمک می کند. قبل از اصلاح این روغن را روی صورت بزنید.

  1. به سلامت پوست کمک می کند:

استفاده از روغن جوجوبا به معنای منافذ کمتر بر روی پوست است. اگرچه این یک روغن است اما می تواند به عنوان محافظ و پاک کننده عمل کند. روغن جوجوبا غنی از ید است، که با رشد باکتری های مضر که منجر به ایجاد جوش می شود، مبارزه می کند. آنتی اکسیدان های موجود در روغن جوجوبا، خطوط ریز، چین و چروک را تمیز می کنند و به طور طبیعی علائم دیگر پیری را کاهش می دهند.

این روغن همچنین می تواند روند درمان زخم را تسریع کند. این موضوع در تحقیق انجام شده در وزارت محیط زیست و علوم زیستی در ایتالیا نشان داده شده است. نتایج نشان داد که روغن جوجوبا سرعت بسته شدن زخم را افزایش می دهد و سنتز کلاژن را تحریک می کند؛ مطالعه همچنین اشاره کرد که روغن جوجوبا اثرات سمی بسیار کمی به هنگام استفاده بر روی پوست دارد.

مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۲، توانایی روغن جوجوبا برای کاهش ضایعات پوستی را مورد بررسی قرار داد. در این مطالعه ۱۹۴ نفر ماسک خاک رس را به همراه روغن جوجوبا بر روی صورت های خود اعمال کردند. ۵۴ درصد از شرکت کنندگان گزارش کردند که ضایعات پوستی بعد از شش هفته کاربرد روغن جوجوبا کاهش یافته است.

  1. به سلامت موها کمک می کند:

روغن جوجوبا می تواند رطوبت را افزایش دهد و بافت مو را بهبود ببخشد. این ماده یک درمان سریع برای پوست های خشک است و می تواند افراد را از شر شوره سر خلاص نماید. شما می توانید برای نرمی و درخشندگی موهای خود از جوجوبا استفاده کنید. روغن جوجوبا گزینه بسیار بهتری از نرم کننده های مو یا سایر محصولاتی است که مواد شیمیایی دارند و مو را خشک می کنند.

برای باز کردن موهای خود چند قطره روغن جوجوبا را به برس خود یا به طور مستقیم بر روی موهای خود بمالید. این روغن اخیرا به خاطر درمان طاسی سر توجه افراد زیادی را به خود جلب کرده است. مطالعات انجام شده نشان می دهد استفاده از آروماتراپی می تواند یک روش موثر برای درمان ریزش مو باشد.

مطالعه انجام شده در مرکز پزشکی دانشگاه Maryland نشان داد که پیام رسانی پوست با ترکیبی از روغن های ضروری متعدد، رشد مو را بهبود می بخشد. این روغن ها در برگیرنده اسطوخودوس، روغن رزماری ، روغن آویشن و روغن cedarwood است.

از آنجایی که روغن های ضروری می توانند باعث تحریک پوست در برخی از افراد شوند برخی از مطالعات تلاش کرده اند ترکیبی از این روغن ها با روغن جوجوبا را مورد بررسی قرار دهند. تحقیقات نشان می دهد اضافه کردن سه الی شش قطره روغن ضروری به یک قاشق غذاخوری روغن جوجوبا می تواند درمان ریزش مو باشد.

  1. این روغن حاوی ویتامین E است:

ویتامین E نقش آنتی اکسیدان را بازی می کند. این ماده باعث تقویت دیواره های مویرگی در پوست شما می شود و رطوبت و کشش را بهبود می بخشد، به عنوان یک ماده مغذی طبیعی ضد پیری در بدن شما عمل می کند.

مطالعات نشان می دهد که ویتامین E باعث کاهش التهاب در بدن و پوست شما می شود و به حفظ سلامت و ظاهر جوان کمک می کند. این خواص آنتی اکسیدانی هنگامی که شما در معرض دود سیگار یا اشعه ماوراء بنفش از نور خورشید هستید، می تواند مفید باشد و در برابر سرطان پوست محافظت نماید.

هنگام استفاده از روغن جوجوبای حاوی ویتامین E، این ماده توسط لایه اپیدرمی پوست جذب می شود و می تواند برای درمان آفتاب سوختگی استفاده شود که یکی از دلایل اصلی سرطان پوست است.

از آنجا که این روغن سرعت بازسازی سلول را افزایش می دهد، می توان آن را برای درمان زخم، آکنه و چین و چروک نیز استفاده کرد. یکی دیگر از مزایای ویتامین E این است که می تواند به ضخیم شدن پوست کمک کند.

  1. حاوی ویتامین ب کمپلکس است:

ویتامین های B همچنین به عنوان آنتی اکسیدان ها عمل می کنند و به بدن کمک می کنند تا با رادیکال های آزاد و آسیب سلول ها مبارزه کنند. ویتامین B برای پوست شما عالی است و برای حفظ تعادل هورمون به طور طبیعی مناسب است. برای مثال، ویتامین B5 ( که اسید پانتوتنیک نامیده می شود) در درمان واکنش های پوستی ناشی از پرتودرمانی مفید است و ممکن است درمان زخم را تسریع کرده و آن را بهبود ببخشد.

همچنین مطالعات نشان داده است که این ویتامین می تواند ظهور نشانه های پیری زودرس، مانند چین و چروک و نقاط تاریک بر روی پوست را به تاخیر بیندازد.

داده های جمع آوری شده از مطالعات اخیر نشان می دهد که اسید پانتوتنیک به دلیل مکانیزم های خاصی که دارد بر روی فرایند درمانی اثر می گذارد و آن را تسریع می بخشد. این مزیت ویتامین B5، که می توانید از روغن جوجوبا به دست اورید؛ پوست را از عفونت و باکتری ها محافظت می کند.

  1. با قارچ ها و عفونت مبارزه می کند:

روغن جوجوبا دارای خواص ضد قارچی و ضد التهابی است. این روغن می تواند قارچ انگشتان پا، پای ورزشکار را درمان کند و شما را از شر زگیل ها خلاص نماید. یکی از مطالعات انجام شده در سال ۲۰۰۵ نشان داد که روغن جوجوبا یک عامل ضد التهابی موثر بود که توانست علائم التهاب را در ناحیه پا و گوش کاهش دهد. این مطالعه همچنین نشان داد که روغن جوجوبا یا موم مایع قادر به کاهش تشکیل زخم و سرعت بخشیدن به روند بهبود است.

دستور استفاده از روغن جوجوبا:

روغن جوجوبا به عنوان یک روغن حامل در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست استفاده می شود. شما می توانید این روغن را با روغن های ضروری مورد علاقه و محبوب، برای ایجاد ترکیب شستشوی صورت منحصر به فرد خود، شامپو، تهویه هوا، لوسیون بدن یا ماساژ روغن ترکیب کنید.

لوسیون متعارف می تواند پر از مواد شیمیایی و رایحه های مصنوعی مضر باشد؛ در عوض، این لوسیون طبیعی خانگی را امتحان کنید. روغن جوجوبای مخلوط شده با روغن نارگیل یک ترکیب قدرتمند از خواص آنتی اکسیدانی و مرطوب کننده است که پوست شما را تازه و جوان می کند.

یک چهارم فنجان روغن جوجوبا را به حمام بخار خانگی اضافه کنید و از مزایای آن برای باز کردن مسیرهای تنفسی استفاده نمایید.

سرم ضد پیری خانگی:

سرم های ضد پیری می توانند گران و حاوی مواد شیمیایی مضر باشند. در عوض، این دستور العمل سرم ضد پیری خانگی را امتحان کنید. این دستور، حاوی مواد مغذی و آنتی اکسیدان هایی است که می تواند مواد مغذی حیاتی و هیدراتاسیون پوست را تامین نماید.

مجموع زمان: ۲ دقیقه

مواد تشکیل دهنده:

  • یک چهارم اونس روغن جوجوبا
  • یک چهارم اونس روغن گل پامچال
  • یک چهارم اونس روغن انار
  • ۱۵ قطره ویتامین E
  • ۲۰ قطره روغن اسطوخودوس
  • ۱۰ قطره روغن بذر هویج

دستورالعمل: تمام مواد را با هم مخلوط کنید و در یک بطری شیشه ای تیره بریزید. هر روز صبح و شب بر روی صورت، گردن و سینه استفاده کنید.

عوارض جانبی احتمالی روغن جوجوبا:

استفاده از روغن جوجوبا برای اکثر مردم هنگامی که بر روی پوست اعمال می شود حتی برای زنان باردار و شیرده امن است. عوارض جانبی ممکن است شامل بثورات و واکنش های آلرژیک باشد. نباید جوجوبا خورده شود زیرا حاوی یک ماده شیمیایی به نام erucic acid است که می تواند باعث آسیب قلبی و سایر عوارض جانبی جدی شود. روغن جوجوبا را تنها برای اعمال موضعی مورد استفاده قرار دهید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *