خواص دارویی گل مغربی

گل مغربی

گل مغربی

گل مغربی با نام عمومی  که در عربی حشیشه الحمار نامیده می شود، گیاهی است دو ساله به ارتفاع حداکثر تا ۵/۱ متر که برگ هایی بزرگ، ساده، دندانه دار و با کناره موج دار دارد. اندام هوایی این گیاه پوشیده از تار است. گل ها درشت، قیف مانند و به رنگ زرد روشن هستند که چهار کاسبرگ دارند.

یکی از ویژگی های این گیاه آن است که هر گل چهار پرچم کوتاه و چهار پرچم بلند دارد و دیگر این که کاسبرگ های گل به گلبرگ ها نچسبیده اند و به سمت پایین خمیدگی دارند. همچنین ریشه ی این گیاه، گوشتدار و به رنگ قرمز می باشد.

گل مغربی احتمالا از آمریکای شمالی به دیگر نقاط دنیا راه یافته است و چون گل ها هنگام غروب شکفته می شوند، به گل مغربی معروف شده است. قسمت مورد استفاده ی گیاه اکثرا ریشه و دانه ی آن است. دانه ها حدود ۲۰ درصد روغن دارند که به روغن گل مغربی مشهورند. این گیاه دارویی در ایران نمی روید، ولی محصولات روغن آن در فرآورده های مهمی استفاده می شود.

ترکیبات گل مغربی

دانه های گل مغربی حاوی ۱۴ درصد روغن ثابت به نام “اوی نینگ پرایم روزاویل” یا OEP است. این روغن ۵۰ تا ۷۰ درصد سیس لینولئیک اسید و ۷ تا ۱۰ درصد سیس گامالینولنیک اسید(GLA) در خود دارد. گل مغربی در شرایط سنی و آب و هوایی مختلف دارای مقادیر مختلفی از  GLA است. همچنین در این گیاه ترکیب سیس ۶ و ۹ و ۱۲ اوکتاتری انولیک اسید وجود دارد.

ترکیبات دیگر گل مغربی شامل مقادیر کمی اولئیک، پالمتیک و استئاریک اسید، استروئیدها، کامپسترول و بتاسیتوسترول می باشد.

خواص درمانی گل مغربی

– روغن گل مغربی (گل پامچال) همانند ویتامین C جالب ترین کشف در زمینه طب پیشگیری است. این ماده شامل ترکیب های فنیل آلانین بوده که باعث کاهش درد می شود و به طور فزاینده ای در درمان سردردهای مزمن استفاده می شود.

– روغن گیاه گل مغربی ، دارای اثرات ضد التهابی ویژه است و برای کاهش درد مفاصل و درمان بیماری آرتریت روماتوئید میتوان از آن به صورت موضعی استفاده نمود.

– مطالعات مختلفی نشان می دهند که مصرف بیش از سه ماه EPO تأثیر مطلوبی در بهبود آرتریت روماتوئید دارد و سفتی عضلات را در هنگام صبح کاهش می دهد. همچنین در بعضی موارد مصرف همزمان آن با داروهای ضدالتهاب باعث کاهش مصرف این داروها شده است.

– درمان و پیشگیری از برخی ناتوانی‌های جنسی در مردان و معالجه نازایی زنان از دیگر خواص روغن گل مغربی است. GLA موجود در این روغن، به مواردی از درمان ناتوانی جنسی در مردان که ناشی از اختلال های جریان خون در اعضای تناسلی است، کمک می کند.

– استفاده از گل مغربی به تنظیم هورمونی بدن کمک کرده یکی از نتایج استفاده از این قرص بهبود سلامت بافت پستان است و به طور کلی در پیشگیری از ایجاد سرطان پستان موثر است.

– استفاده از گل مغربی در درمان بیماری‌های ناشی از کم کاری کبد تاثیر دارد.

– ذخیره زیاد اسیدهای چرب ضروری در روغن گل مغربی با کاهش التهاب ناشی از اختلال های پیش رونده عصبی مفید واقع می شود.

– درمان کاهش حافظه ناشی از آلزایمر

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *