تقویت حافظه با گیاهان دارویی

مهمترین دلایلی که بعضی از گیاهان دارویی را برای تقویت حافظه و رفع نسیان یا فراموشی مناسب ساخته است .

1- وجود مقادیر زیادی لیسیتین که یک چربی فسفر دار بوده و برای تقویت سیستم اعصاب مرکزی و قوای فکری بسیار ضروری وحیاتی می باشد .

2- بالا بودن میزان فسفر ، پتاسیم ، منیزیم ، اهک ، گوگرد ، کلر ، سدیم ، آهن در این گیاهان .

3-وجود خاصیت ضد افسردگی ، ضد ضعف عصبی و همچنین خاصیت کاهش دهنده علایم استرس (فشار روانی )در بعضی از این گیاهان دارویی .

گیاه دارویی اکلیل کوهی

رزماری یا اکلیل کوهی گیاهی است که دستگاه عصبی را تحریک وتقویت می کند و از اثری عجیب در تقویت حافظهو قوای ذهنی دارد. طبیعت گرم و خشک و طعم تند و تیز و خاصیت محرک دستگاه عصبی و گردش خون این گیاه دارویی سبب شده که دارویی مفید و موثر جهت درمان اکثر بیماریها و اختلالات عصبی و مغزی از جمله افسردگی ، میگرن عصبی و استرس و ضعف قوای فکری و فراموشی باشد .

گیاه دارویی آویشن

طبیعت گرم،خاصیت محرک سیستم عصبی مرکزی و مقوی اعصاب و همچنین قدرت تحریک کنندگی بالایی که به سبب وجود تیمول که از مواد موثره این گیاه محسوب می شود . در ان تا ثیری ماندگار در تقویت قوای فکری و مغزی و کمک به کار این قسمت از بدن دارد . آویشن به علت عطر نافذ به صورت دمکرده یا جوشانده مصرف گردیده و همچنین موجب ضد عفونی کردن مجاری تنفسی و سینوسهاو درمان برونشیت و آسم (تنگی نفس )بسیار موثر است .

دمنوش زنجبیل

زنجبیل از گیاه زردرنگ دارای رگه‌های بنفش به دست می‌آید و اگرچه معمولاً از زنجبیل به عنوان ریشه آن گیاه نام برده می‌شود، ولی در اصل قسمت مورد استفاده گیاه، ساقه متورم شده زیرزمینی آن است که ریزوم نام دارد.

خردل

سبزی خردل غنی ترین منشا اهک غذایی است . از نظر ویتامین آ وث و آهن و کلسیم بسیار غنی است . طبیعت گرم و تند و تیز و وجود اسانس فرار و معطری که در خردل و دانه های ان وجود دارد این گیاه را جهت تحریک سلولهای معده مناسب ساخته است.

شربت زعفران برای تقویت حافظه

گاهی ضعف حافظه به عملکرد مغز ارتباطی ندارد و به دلیل عدم تمرکز است. به این معنی که فرد حافظه خوبی دارد اما برای به ذهن سپردن موضوعات تمرکز لازم را ندارد. در این موارد می توان با بهبود تمرکز انتظار داشت که حافظه هم بهبود یابد. تقویت قلب هم می تواند در این مورد موثر باشد. تقویت کنده های قلب مثل زعفران، به، بالنگ و. . . می توانند به طور غیر مستقیم بر بهبود حافظه تاثیر داشته باشند. به و بالنگ را می توان به صورت مربا یا به شکل های دیگر مثل رب به استفاده کرد. زعفران هم به شکل شربت یا به صورت دمکرده در غذاهای مختلف توصیه می شود.

دمنوش دارچین

درختچه دارچین همیشه سبز است که از همه قسمت‌های آن بویی مطبوع استشمام می‌شود، گل‌های آن در فاصله ماه‌های بهمن تا فروردین ظاهر می‌شود.

برگ این درخت، سبز و دارای گله هایی به رنگ سفید است که به عنوان ادویه در مواد غذایی هم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

استفاده از کندر برای تقویت حافظه

کندر خوراکی گیاهی است که خواص درمانی زیادی دارد ، تقویت اعصاب و حافظه هم از جمله این موارد است. تعداد زیادی از احادیث و روایات استفاده از کندر برای تقویت حافظه و جلوگیری از فراموشی را توصیه کرده اند و آن را برای بدن مفید دانسته اند. حتی در برخی متون برای افزایش هوش کودکان نیز به مصرف کندر اشاره شده است. اما نقش کندر بیش از هرچیز در تقویت حافظه است. می توان کندر را در آب خیس کرده و همراه عسل مورد استفاده قرار داد تا خواص تقویت کنندگی آن برای تقویت حافظه بیشتر شود.

کندر

کندر

گیاه دارویی جینسینگ

گیاه دارویی جینسینگ که ریشه گیاهی است چینی و شبیه به هویج زرد رنگ می باشد به قدری از نظر ارزش غذایی بالاست که به نام ریشه زندگی لقب گرفته است . و از این گیاه دارویی برای تقویت جسم و ذهن استفاده می نمایند .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *