تفاوت بین تمرکز ذهن و مدیتیشن چیست؟

مطالعه‌‏ای جدید نشان داد که مدیتیشن می‌‏تواند به کنترل بهتر هیجانات و عواطف کمک کند؛ حتی وقتی‌‏که به‌‏طورطبیعی ذهن‌‏آگاهیِ خوبی ندارید.

« مرزها درعصب شناسی انسانی »، نام یکی از معتبرترین مجلات در زمینه روانشناسی و عصب‌‏شناسی است.در این مجله گزارشی از یک تحقیق آمده است که در آن بلافاصله پس از این‌‏که افراد برای اولین بار مدیتیشن انجام می‌‏دادند، فعالیت مغزی آنها در حال تماشای تصاویر مضطرب‌‏کننده، ثبت می‌‏شد. نتیجه نشان داد این شرکت‌‏کنندگان دقیقا به خوبی افرادی که به‌‏طور طبیعی ذهن آگاهی داشتند، توانستند هیجانات منفی خود را مهار کنند.

یانلی لین، فارغ التحصیل دانشگاه ایالتی میشیگان، یکی از معتبرترین دانشگاه‌‏های آمریکا، و محقق ارشد این تحقیق است. او می‌‏گوید : « یافته‌‏های ما، نه تنها نشان می‌‏دهد که مدیتیشن باعث بهبود سلامت عاطفی می‌‏شود، بلکه افراد بدون توجه به این‌‏که قابلیتِ « طبیعی » برای ذهن‌‏آگاهی داشته باشند یا نه، می‌‏توانند از مزایای آن بهره‌‏مند شوند. فقط باید مقداری تمرین کنند. »

این یافته‌‏ها بسیار جالب‌‏ هستند، ولی سوالی پیش می‌‏آید : آیا نباید هنگام مدیتیشن، ذهن‌‏مان آگاه باشد؟ آیا هر دوی این‌‏ها به معنای ساکن نشستن و تلاش برای نپرداختن به افکار ذهن نیست؟

در ادامه نگاهی به تفاوت  بین این دو شیوه و بررسی فواید آنها می‌‏اندازیم…

مدیتیشن چیست؟

مدیتیشن، یک عمل است. فعالیتی است که از طریق آن به مغز آموزش می‌‏دهیم چطور ساکت و متمرکز شده و از افکار، عواطف و هیجانات خود آگاه باشد. در دنیای امروز که پُر از عوامل محرک ذهنی و روانی است، مدیتیشن دقیقا همان چیزی است که باید به‌‏طور منظم آن را تمرین کنیم تا وضعیت خود را بهبود بخشیم.

  بنیان‌‏گذار یکی از اپلیکیشن‌‏های جالب در مورد مدیتیشن می‌‏نویسد : « تمرینِ تمرکز به شیوه‌‏ای که در مدیتیشن انجام می‌‏شود، به کمی نیروی اراده نیاز دارد. دلیلی وجود دارد که بودیست‌‏ها سالن‌‏های مدیتیشن و صومعه‌‏ها را می‌‏سازند؛ آنها سعی می‌‏کنند که محیطی عاری از حواس پرتی ایجاد  کنند. »

اپلیکیشن « OMG I Can Meditate » روی گوشی موبایل قابل دانلود است و در « اپ استور » یافت می‌‏شود.

ذهن آگاهی چیست؟

ذهن‌‏آگاهی، حالتی از بودن در لحظه است. وقتی با ذهنی ‌‏آگاه زندگی می‌‏کنیم، می‌‏کوشیم تا در گذر زمان، نسبت به تک تک لحظات و اتفاقات آن آگاه باشیم. حضور ذهن داشتن، نیازی به جای خلوت، موسیقی و راهنما  ندارد. برای بعضی  افراد، حتی به تمرین هم نیازی نیست.

دکتر جان کابات زین، متخصص در مبحث ذهن‌‏آگاهی است. او می‌‏گوید : « ذهن آگاهی، تلاشی تعمدی برای توجه داشتن به لحظه حال، بدون قصد و قضاوت است؛ تا آشکار شدن لحظه به لحظه چنین تجربه‌‏ای را شاهد باشیم. »

پس ذهن‌‏آگاهی، لازمه مدیتیشن است؛ ولی برعکسِ آن، الزاما درست نیست. اهمیتی ندارد در کدام یک از این دو « بهتر » هستید، به هر حال آنها مزایای خودشان را دارند؛ ازجمله : بهبود روابط اجتماعی، کاهش اضطراب و افسردگی و واکنش بهتر در برابر فشارهای روانی.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *