تغییرات بدن مادر و جنین در ماه های آخر بارداری

می خواهیم به بررسی تغییرات در بارداری از هفته سی و پنجم به بعد بپردازیم. بررسی سلامت مادر و جنین در هفته های آخر بارداری از اهمیت زیادی برخوردار است. وزن مادر و کودک در این هفته ها افزایش می یابد و تکامل جنین نیز به مراحل پایانی خود نزدیک می شود. با تغییرات بدن مادر و جنین از هفته سی و پنجم تا چهلم بارداری در ادامه این بخش آشنا خواهید شد.

بارداری هفته به هفته

برای تجربه بارداری سالم و لذت بخش بهتر است آگاهی خود را بالا ببرید. در ادامه تغییرات بدن مادر و جنین در دوران بارداری و علائم بارداری در هفته سی و پنجم تا چهلم را بهتر بشناسید!

هفته سی و پنجم بارداری

جنین

شش های کودک به طور کامل رشد کرده است. بعد از خارج شدن از رحم نیز همچنان چربی زیر پوست نوزاد تولید می شود تا بدن را گرم نگه دارد.

مادر

رحم مادر حدودا ۶ اینچ (۱۵ سانتی متر) بالای رحم قرار دارد. اکنون حدودا ۲۴-۲۹ پوند (۸ تا ۱۰ کیلوگرم) وزن اضافه کرده اید. همچنین دکتر از شما می خواهید این هفته تا هفته ۳۷ بارداری برای آزمایش باکتری استرپتوکوک گروه B اقدام کنید.

راهنمای هفته ۳۵ بارداری

برای زایمان آماده شده اید؟ مطمئن شوید لباس ها، وسایل مخصوصا صندلی اتومبیل کودک را حداقل برای چند هفته اول بعد از تولد نوزاد خریده اید.

بارداری
هفته سی و ششم بارداری

جنین

اندازه قد نوزاد به ۲۰٫۷ اینچ (۵۲ سانتی متر) و وزن او به ۶ پوند (۲٫۲۰۰ کیلوگرم) رسیده است. کودک احتمالا در پایین شکم و در حالتی که سرش رو به پایین است قرار می گیرد تا برای زایمان آماده شود. مغز نیز به سرعت در حال تکامل بوده و کودک قادر است چشم های خود را باز و بسته کند.

مادر

رحم مادر در این چند هفته آخر بزرگتر شده و احتمالا تا زیر دنده ها بالا آمده است. بعد از گذشت این هفته باید هر هفته با دکتر خود ملاقات کنید. همچنین گاهی خسته و گاهی سرشار از انرژی خواهید بود. کمر درد و احساس سنگینی و ناراحتی در ماهیچه های سرینی و لگن نیز طبیعی است.

راهنمای هفته ۳۶ بارداری

فریزر خانه خود را با غذاهایی پر کنید که بعد از تولد نوزاد، به راحتی بیرون آورده و گرم کنید.

 

دوران بارداری
هفته سی و هفتم بارداری

جنین

اندازه قد جنین اکنون ۲۱ اینچ (۵۳ سانتی متر) و وزن او به ۶٫۵ پوند (۲٫۵ کیلوگرم) رسیده است. پوست کودک به مرور صورتی شده و چین و چروک های پوست نیز کمتر می شود. از حالا به بعد سر جنین رو به پایین و به سمت لگن قرار می گیرد.

مادر

در یک یا دو هفته آخر بارداری احتمالا اندازه رحم تغییری نکند. اضافه وزن مادر نیز تقریبا ۲۵ تا ۳۵ پوند (۹ تا ۱۳ کیلوگرم) می باشد. در این زمان ممکن است دکتر شما معاینه لگنی برای بررسی پیشرفت بارداری انجام دهد.

راهنمای هفته ۳۷ بارداری

حتما در این هفته از بارداری دو عدد کیف برای بردن به بیمارستان آماده کنید. در کیف اول وسایل خود مانند جوراب گرم، لباس گشاد، چرب کننده لب و هر چیزی که در زمان زایمان نیاز دارید را قرار دهید. در کیف دوم نیز وسایل مربوط به نوزاد را قرار دهید.

زایمان
هفته سی و هشتم بارداری

جنین

بیشتر موهای نازک کودک، لانوگو (lanugo) کاملا ناپدید می شود. جنین آنتی بادی های مورد نیاز برای مبارزه با بیماری ها را از مادر می گیرد. رشد کودک آهسته شده اما سلول های چربی زیر پوست بیشتر شده تا برای زندگی خارج از رحم آماده شود. کودک تقریبا آماده زایمان است.

مادر

رحم مادر بیش از این بزرگ نمی شود اما ممکن است بیش از قبل احساس ناراحتی کند. مطمئن شوید کیف وسایل مورد نیاز زایمان را آماده کرده اید. بیش از ۹۵% نوزادان در دو هفته آخر بارداری به دنیا می آیند.

بارداری هفته به هفته
هفته سی و نهم بارداری

جنین

ماهیچه های پا و دست کودک قوی شده و ناخن های پا و دست تکمیل شده اند. وضعیت سر جنین رو به پایین و به سمت لگن مادر قرار گرفته است. این وضعیت به زایمان راحت تر کمک می کند.

 

مادر

رحم مادر در این زمان لگن و بیشتر فضای شکم را پر کرده و به سایر قسمت ها فشار وارد می کند. مرکز ثقل بدن نیز تغییر کرده و ممکن است بیش از قبل احساس ناراحتی کنید.

راهنمای هفته ۳۹ بارداری

در مورد علائم زایمان مطالعه کنید اما خیلی وسواس به خرج ندهید. ممکن است زایمان شما به همین زودی بوده یا تا هفته دیگر طول بکشد. انقباضاتی که مربوط به زایمان نیست معمولا در زیر شکم و کشاله ران رخ می دهد در حالی که درد زایمان در پایین کمر شروع شده و در کل شکم پخش می شود. همچنین درد زایمان با گذر زمان شدید تر و قوی تر می شود و با خوردن، نوشیدن آب یا دراز کشیدن بهبود نخواهد یافت.

کودک
هفته چهلم بارداری

جنین

نوزادان پسر معمولا وزن بیشتری نسبت به نوزادان دختر دارند. لانوگو های اضافی ریخته شده ولی همچنان کمی از آن ها روی شانه، چروک چوست یا پشت گوش ها باقی می ماند.

مادر

تقریبا زمان زایمان فرا رسیده است. به همین زودی ها زایمان خواهید کرد اما نگران دیر یا زود شدن آن نباشید. فقط ۵% نوزادان در زمان پیش بینی شده به متولد می شوند. در این دوران خوابیدن نیز برایتان مشکل خواهد بود چرا که پیدا کردن وضعیتی که در آن راحت باشید نیز کار سختی است. سعی کنید تا جایی که می توانید استراحت کرده و اگر می توانید پاهای خود را بالا نگه دارید.

راهنمای هفته ۴۰ بارداری

اگر فکر می کنید که زمان زایمان فرا رسیده است چیزی میل نکنید. کوچک ترین چیزی در معده شما می تواند باعث ایجاد حالت تهوع شود.

دوران بارداری
چه اتفاقی درون بدن شما می افتد؟

کودک همچنان به رشد و نمو ادامه می دهد. شش ها تقریبا کامل شده اند. همچنین کودک قادر به پلک زدن، بستن چشم ها، چرخاندن سر و واکنش نسبت به نور و صدا خواهد بود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *