تاثیر نور درمانی بر مشکلات روحی

 

نوردرمانی فایده های زیادی برای رفع مشکلات روحی و روانی بیماران دربردارد. انواع عارضه های روانشناسی مانند افسردگی پس از زایمان، اختلالات اضطرابی با روش لایت تراپی قابل درمان هستند. در ادامه به صحبت های دکتر لیورس روانپزشک هلندی دقت کنید.


یک روانپزشک شهیر هلندی می گوید لایت تراپی یا نوردرمانی نه فقط برای درمان اختلالات عاطفی فصلی بلکه به عنوان درمانی موثر برای افسردگی در حال تکامل و گسترش است.
یک روانپزشک شهیر هلندی به نام دکتر لیورس در مقالاتی نشان داده است که «نوردرمانی» امتحان خود را برای بهبود شرایطی همچون اختلالات خواب، تغییرات نامطلوب بدنی به واسطه سفرهای سریع السیر هوایی، آلزایمر و افسردگی پس از زایمان پس داده است اما پژوهشگران بر این باورند که استفاده از «نوردرمانی» باید در درمان افسردگی حاد مورد استفاده قرار بگیرد؛ چراکه این روش در کنار فواید پرشمارش تقریبا فاقد عوارض جانبی است.

خود دکتر لیورس هم معتقد است که لایت تراپی یا نوردرمانی نه فقط برای درمان اختلالات عاطفی فصلی بلکه به عنوان درمانی موثر برای افسردگی در حال تکامل و گسترش است. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که درمان افسردگی می تواند به درمان برخی دیگر از بیماری های جسمی کمک کند و وضعیت عمومی سلامت بدن را بهبود بخشد.

 

فارغ از این یکی از اساتید برجسته دانشگاه زوریخ نشان داده است که خوابِ کم، یکی از عوامل بروز افسردگی است. خواب کم می تواند به تدریج به اختلالات خواب منجر شود و دهه ها مطالعه نشان داده است که بیخوابی یکی از نشانه های بروز افسردگی است. نوردرمانی می تواند اختلالات خواب را هم در افراد درمان کند و از این طریق از بروز افسردگی جلوگیری کند.

دیودهای ساطع کننده نور، لامپ های فلورسنت و لامپ های دیکرونیک یا لامپ های بسیار روشن از جمله مواردی هستند که در نور درمانی مورد استفاده قرار می گیرند. البته اگر نمی خواهید از این لامپ ها استفاده کنید یا برای نور درمانی به پزشک مراجعه کنید راه های ساده تری هم وجود دارد. به افرادی که مبتلا به افسردگی هستند توصیه کنید به مدت یک ماه، صبح بسیار زود از خواب بیدار شوند، به مدت 15 دقیقه زیر نور آفتاب بدوند و سپس دوش آب گرم بگیرند. اگر خودشان حوصله این کار را ندارند- که قاعدتا ندارند!- خوب است که شما آن ها را همراهی کنید! خواهید دید که بعد از گذشت یک ماه تغییرات بسیار محسوسی در خلق و خوی افراد افسرده ایجاد می شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *