تاثیرات منفی کاهش کالری دریافتی بر بدن

 

برخی افراد برای کم شدن وزنشان کالری دریافتی خود را کاهش میدهند و با این کار می خواهند از شر چاقی و چربی های اضافی بدنشان خلاص شوند. آن ها بهتر است بدانند با زیاده روی در کاهش کالری های مصرفی ممکن است باعث چاقی خود شوند سعی کنید استانداردهای لازم در این زمینه را رعایت کنید تا دچار مشکل نشوید.

محققان آلمانی می‌گویند که نوشیدن ۶ فنجان آب سرد در روز (حدودا ۱۴۵۰ میلی‌لیتر) می‌تواند سرعت متابولیسم درحال استراحت را افزایش بدهد و باعث سوزاندن ۵۰ کالری بیشتر در روز و کاهش ۲.۵ کیلوگرم در سال شود. آیا می‌دانید که کاهش کالری‌های مصرفی برای کم کردن وزن لازم است، اما زیاده‌روی نکردن در این کار هم اهمیت ویژه‌ای دارد؟ درواقع، اگر کالری‌های مصرفی را بیش از حد استاندارد کاهش بدهید، ضربات سنگینی به متابولیسم وارد می‌کنید. وقتی که کمتر از میزان لازم برای عملکردهای بیولوژیکی اولیه بدن غذا می‌خورید (حدود ۱۲۰۰ کالری برای اغلب زنان)، بدن نیز روند طبیعی متابولیسم را به هم می‌ریزد. به‌علاوه، بدن در این حالت از بافت‌های عضلانی ارزشمند و کالری‌سوز برای تولید انرژی استفاده می‌کند. پس به اندازه‌ای غذا بخورید که گرسنه نمانید. یک میان‌وعده سالم بین صبحانه و ناهار، و یک میان‌وعده دیگر بین ناهار و شام، با تقریبا ۴۳۰ کالری برای هر کدام، متابولیسم را در وضعیت عادی نگه می‌دارد. درواقع،‌ اگر میان‌وعده‌ها یا وعده‌های غذایی اصلی بین هر ۳ تا ۴ ساعت به بدن برسند، هم احساس سیری مطلوبی در شما ایجاد می‌شود و هم در باقی روز پُرخوری نمی‌کنید. در ادامه این مطلب، با بدترین عادات غذایی که باعث کاهش متابولیسم و کُند شدن روند کاهش وزن می‌شوند، آشنا می‌شویم.

از مصرف کافئین خودداری می‌کنید کافئین، یکی از ترکیبات محرک برای سیستم عصبی مرکزی است. درنتیجه، مصرف روزانه قهوه تلخ می‌تواند متابولیسم شما را بین ۵ تا ۸ درصد تقویت کند؛ یعنی چیزی برابر با سوزاندن ۹۸ تا ۱۷۴ کالری بیشتر در روز. محققان ژاپنی می‌گویند که یک فنجان چای سبز خالص هم می‌تواند متابولیسم را ۱۲ درصد تقویت کند. به باور آنان، کاتچین‌های موجود در چای سبز که خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارند، باعث این اثربخشی می‌شوند. از کربوهیدرات‌های سفید استفاده می‌کنید شما می‌توانید فیبر دریافتی را با این ترفندهای مهم در رژیم غذایی‌تان افزایش بدهید: استفاده از نان گندم و ماکارونی سبوس‌دار به‌جای نان‌های سفید، و بیشتر کردن میزان استفاده از انواع میوه‌ها و سبزی‌ها. تحقیقات علمی نشان می‌دهند که بعضی از فیبرها می‌توانند میزان چربی‌سوزی شما را تا ۳۰ درصد بیشتر کنند. براساس بعضی از همین تحقیقات، زنانی که بیشترین فیبر را دریافت می‌کنند، کمترین افزایش وزن را در درازمدت تجربه می‌کنند. دریافت ۲۵ گرم فیبر در روز، میزان مناسبی برای شما است که حدودا در سه وعده مصرفی از سبزی‌ها و میوه‌ها وجود دارد.

آب ولرم یا نزدیک به دمای اتاق می‌خورید محققان آلمانی می‌گویند که نوشیدن ۶ فنجان آب سرد در روز (حدودا ۱۴۵۰ میلی‌لیتر) می‌تواند سرعت متابولیسم درحال استراحت را افزایش بدهد و باعث سوزاندن ۵۰ کالری بیشتر در روز و کاهش ۲.۵ کیلوگرم در سال شود. این اثربخشی بر سرعت متابولیسم، از فعالیت بدن برای گرم کردن آب سرد حاصل می‌شود. مواد غذایی شما حاوی ترکیبات آفت‌کش است محققان کانادایی گزارش کرده‌اند که رژیم‌گیرندگانی که ترکیبات غذایی مصرفی‌شان حاوی بیشترین میزان از ارگانوکلرین است، در دوره کاهش وزن با کُند شدن غیرطبیعی متابولیسم مواجه می‌شوند. ارگانوکلرین‌ها، آلاینده‌هایی باقی‌مانده از آفت‌کش‌ها هستند که در سلول‌های چربی ذخیره می‌شوند. دلیل شکل‌گیری این اختلال هم تداخل سموم با روند انرژی‌سوزی است. تحقیقات دیگر هم نشان داده‌اند که آفت‌کش‌ها می‌توانند از عوامل محرک در شکل‌گیری اضافه‌وزن باشند. به همین دلیل، استفاده از محصولات ارگانیک (مانند سیب، هلو، کاهو و…) برای رژیم‌گیرندگان اهمیت ویژه‌ای دارند. انواع غیرارگانیک این محصولات معمولا حاوی میزان بالایی از آفت‌کش‌ها هستند. وعده غذایی بدون پروتئین می‌خورید همیشه مطمئن شوید که وعده‌های غذایی شما حاوی پروتئین سالم و بدون چربی هستند. بدن انسان ذاتا برای این‌که عضله‌ها را بدون چربی نگه دارد، به پروتئین نیازمند است. یک وعده مصرفی از منابع پروتئینی برابر است با ۸۵ گرم از گوشت قرمز بدون چربی، ۲ قاشق غذاخوری از مغزهای خام و ۲۲۶ گرم از ماست کم‌چرب. تحقیقات علمی هم نشان داده‌اند که وجود پروتئین در همه وعده‌های غذایی می‌تواند کالری‌سوزی پس از مصرف هر وعده غذایی را ۳۵ درصد افزایش بدهد. آهن کافی در رژیم غذایی‌تان وجود ندارد مواد غذایی سرشار از آهن باید در برنامه غذایی افراد وجود داشته باشند، چون اکسیژن لازم را به عضله‌ها می‌رسانند و عضله‌ها هم به این اکسیژن برای سوزاندن چربی‌ها نیاز دارند. تا قبل از دوران یائسگی، زنان با دفع ماهانه آهن از طریق چرخه قاعدگی مواجه هستند.

پس اگر آنان، اقدامات لازم برای تامین ذخایر آهن را جدی نگیرند، خودشان را در معرض خطر کمبود انرژی و متابولیسم نامناسب قرار می‌دهند. بهترین منابع آهن به این ترتیب هستند: گوشت‌های قرمز بدون چربی، لوبیا، غلات صبحانه غنی‌شده و اسفناج. ویتامین D را نادیده می‌گیرید برای این‌که بافت‌های عضلانی بتوانند متابولیسم قوی‌تر و سریع‌تری را انجام بدهند، به ویتامین D نیاز دارند. متاسفانه، برآوردهای محققان نشان می‌دهند که درصد کمی از مردم جهان، ویتامین D را از طریق رژیم غذایی دریافت می‌کنند. با این‌حال، هر ۱۰۰ گرم از ماهی سالمون، ۴۰۰ واحد بین‌المللی از ویتامین D را به بدن می‌رساند که برابر است با ۹۰ درصد از ارزش روزانه توصیه‌شده برای این ویتامین. دیگر منابع مناسب برای دریافت ویتامین D عبارت‌اند از ماهی تُن، میگو، پنیر توفو، شیر و غلات صبحانه غنی‌شده، تخم‌مرغ. به اندازه کافی از محصولات لبنی استفاده نمی‌کنید بعضی از یافته‌های علمی نشان می‌دهند که کمبود کلسیم که متاسفانه در بسیاری از زنان جهان شایع است، می‌تواند روند متابولیسم را آهسته و ضعیف کند. با این‌حال، تحقیقات علمی نشان داده‌اند که دریافت کلسیم از طریق محصولات لبنی مناسب مانند شیر بدون چربی و ماست کم‌چرب می‌تواند جذب چربی موجود در مواد غذایی مختلف را کاهش بدهد. بنابراین، افرادی که از محصولات لبنی استفاده نمی‌کنند، حتما باید برنامه تازه‌ای برای اضافه کردن این مواد غذایی به رژیم غذایی خودشان در نظر بگیرند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *