بهترین سن برای بچه‌دار شدن خانم‌ها چه سنی است؟ (نحوه محاسبه سن بارداری)

 

شاید سوال خیلی از شما باشد که واقعاً بهترین سن برای بچه‌ دار شدن در خانم‌ها چه سنی است. خیلی از خانم‌ها به دلایل مختلف مثل پیشرفت در کار، گذراندن بی‌دغدغه دوران جوانی یا راحت‌تر سفر رفتن با همسرشان، بچه‌دار شدن را عقب می‌اندازند. همه این دلایل با آنچه که باور عموم می‌گوید که بهترین سن برای بچه‌دار شدن خانم‌ها در دهه‌ی بیست تا سی سالگی است، در تناقض است.

ولی این نظریه‌ها هر روز در حال تغییر و تکامل هستند. امروز دانشمندان چیزی کاملاً متفاوت با مطالبی که تابحال شنیده‌اید می‌گویند.

برخلاف باور عموم، در یک تحقیق که توسط دکتر حان میرووسکی، جامعه‌شناس دانشگاه تگزاس، انجام گرفت، مشخص شد که ایدآل‌ترین زمان برای بچه‌دار شدن خانم‌ها ۳۴ سالگی است.

این متخصص سلامتی خانم ها می‌گوید، خانم‌ها باید بین ۳۴ تا ۳۵ سالگی بچه‌دار شوند زیرا در دهه‌ی بیست تا سی سالگی بعضی قسمت‌های بدن ممکن است دچار بیماری‌ها و مشکلاتی شوند. در سن ۳۴ سالگی بدن زن در ایدآل‌ترین وضعیت سلامتی برای بارداری و به دنیا آوردن کودکی سالم است.

دکتر میرووسکی همچنین اشاره می‌کند که خانم‌ها باید برای بچه‌دار شدن در اواخر دهه سی سالگی به شدت محتاطانه عمل کنند. با بالا رفتن سن، احتمال ایجاد بعضی بیماری‌ها و مشکلات در سیستم تناسلی خانم‌ها افزایش می‌یابد.

روانشناسان دیگری هم این نظریه دکتر میرووسکی را تایید می‌کنند. آنها بر این عقیده‌اند که زنان بین ۳۴ تا ۳۵ سال معمولاً رابطه‌ی بسیار مستحکمی با همسر خود و میزان مطلوبی انرژی و سرزندگی دارند، به سطح مشخصی از پیشرفت کاری دست پیدا کرده‌اند و به اندازه کافی برای بزرگ کردن یک انسان دیگر بالغ شده‌اند. همه این تجربیات باعث می‌شود که اواسط دهه سی سالگی بهترین سن برای بچه‌دار شدن خانم‌ها باشد.

بنابراین خیلی خوب است که در طول دهه سی سالگی بچه‌دار شوید، فقط به خاطر داشته باشید که آوردن یک انسان دیگر به این دنیا یک تصمیم بسیار مهم است که ممکن است زندگی‌تان را به کل تغییر دهد و نباید آن را سبک بگیرید. از قبل برنامه‌ریزی کنید تا وقتی زمانی رسید که برای مادر شدن تصمیم گرفتید کاملاً آماده باشید.

بهترین سن برای بارداری

بهترین سن برای بارداری معمولا ۲۵ و ۲۶ سالگی است. در این سن اکثریت عوارض بارداری کاهش پیدا می‌کند و معمولا بارداری به صورت طبیعی ادامه مي‌يابد. احتمال دیابت، فشارخون و کاهش رشد جنین بسیار کم است و بارداري‌ها در این سن معمولا بدون خطر هستند در ضمن احتمال ناهنجاری‌های جنینی که بیشتر به علت سه‌تایی شدن کروموزوم‌های ۱۳، ۱۸ و ۲۱ اتفاق می‌افتد، بسیار کم است. تمام تخمک‌های یک خانم در زمان تولد تولید و ذخیره می‌شوند و تا ۵۰ سالگی هر ماه یکی از آنها آزاد شده و باعث تخمک‌گذاری و عادت ماهانه می‌شود. حال هرقدر سن باروری پایین‌تر باشد (البته نه زیر ۱۸ سال) به خصوص در ۲۵ تا ۲۶ سالگی کیفیت تخمک‌هایی که بارور می‌شوند بسیار بهتر است و معمولا دوران بارداری‌ راحت‌تر و بدون مشکل می‌گذرد.

آیا سن مادر در باروری تاثیر دارد؟

بزرگترین مانع بارداری كه ممكن است برای خانمهای بالای ۳۵ سال پیش بیاید، احتمال حامله نشدن آنهاست. بیشترین شانس باروری در سنین ۲۰ تا ۲۴ سال است؛ در سنین ۳۵ تا ۳۹ سالگی این احتمال به حدود یك چهارم تقلیل می یابد؛ و در ۴۰ تا ۴۵ سال باروری فرد ۹۵ درصد كمتر از دهه سوم زندگی اش خواهد بود.

بنابراین اگر بیش از ۳۵ سال سن دارید و ۶ ماه است كه اقدام به بارداری كرده اید، در صورت حامله نشدن فرصت را از دست ندهید و حتما به متخصصین زنان و زایمان یا مراكز ناباروری مراجعه نمائید.

بهترین سن برای بچه‌دار شدن در آقایان

بهترین سن بچه دار شدن برای آقایان بین ۲۰ تا ۳۰ سالگی است. با این حال آقایان هیچ محدودیت سنی از لحاظ بچه‌دار شدن ندارند.

در سنین بالا تا حدودی قدرت باروری کمتر می‌شود اما معمولا تا آخر عمر اسپرم وجود دارد.

درمورد اینکه باروری آقایان در سنین بالا می‌تواند روی سلامت جنین تاثیر بگذارد یا خیر هنوز هیچ مطالعه اثبات شده ای نداریم.

اما درکل آقایان باید سعی کنند همیشه تغذیه سالم داشته باشند به خصوص از مواد حاوی آنتی‌اکسیدان مثل ویتامین C  استفاده کنند مانند گوجه‌فرنگی، مرکبات و… .

این مواد باعث می‌شود قدرت باروری افزایش پیدا کند. ما معمولا درصورتی قدرت باروری آقایان را بررسی می‌کنیم که بیمار نازایی داشته باشد. در هرحال یکی از علت‌های نازایی می‌تواند کاهش میزان هورمون‌های مردانه در سنین بالا باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *