بروز پوکی استخوان با برخی عوامل جانبی

پوکی استخوان پیامدهای ناگواری برای بدن دربردارد. عدم دریافت نور خورشید به میزان کافی، رژیم غذایی نامناسب، افزایش سن و کاهش ویتامین دی در بدن از جمله عوامل تاثیرگذار در ایجاد پوکی استخوان به شمار می روند. در ادامه با روش های درمانی موثر برای مقابله با این عارضه آشنا شوید.

پوکی استخوان یک ناهنجاری در سیستم استخوان‌های بدن است که می‌تواند سبب افزایش ترک‌برداری و شکستگی استخوان‌ شود و انسان را در سطوح مختلف از حرکت بازدارد.

پوکی استخوان نه تنها یک بیماری محسوب می‌گردد بلکه می‌تواند تحرک را کاهش داده و به ایجاد بیماری‌های مختلفی منجر شود.

پوکی استخوان یک ناهنجاری در سیستم استخوان‌های بدن است که می‌تواند موجب افزایش ترک‌برداری و شکستگی استخوان‌ها شود، به عبارت دیگر، پوکی استخوان یک بیماری استخوانی است که انسان را در سطوح مختلف از حرکت باز می‌دارد.

بسیاری از افراد شاهد کاهش قد و یا ترک‌برداری و شکستگی استخوان‌ها بوده‌اند، اما پوکی استخوان فقط این ناهنجاری‌ها نیست و نتایج این بیماری بسیار پیچیده‌تر و مشکل‌سازتر است.

رابطه سن و جنس و پوکی استخوان

بعد از چهل سالگی، تراکم استخوانی در خانم‌ها سالانه یک تا ۵ درصد کاهش می‌یابد، در حالی‌که این کاهش در آقایان کمتر از یک درصد است.

استخوان‌ها به طوردائم در حال تغییر و تحول هستند، استخوان‌های کهنه از بین می‌روند و استخوان‌های جدید جایگزین آنها می‌شود.

پوکی استخوان زمانی بوجود می‌آید که میزان استخوان‌های جدید کمتر از استخوان‌های از بین رفته باشد و یا میزان از دست دادن استخوان‌ها از حد نرمال بیشتر باشد.

سن ۳۵سالگی نقطه شروع مناسبی برای ارزیابی سلامت و مواظبت از استخوان‌ها است. فاکتورهایی مانند ارث، تغذیه، رژیم غذایی، میزان تمرینات ورزشی و نرمشی، مصرف الکل و سیگار پزشک متخصص را قادر می‌سازد که آینده استخوان‌های انسان را تا حدودی پیش‌بینی کند.

اصولا استخوان‌های بدن انسان در طول یک روز بوجود نمی‌آیند و سالیان دری طول می‌کشد تا استخوان‌ها شکل بگیرند، استخوان‌ها در طول عمر انسان مدل و شکل خود را تغییر می‌دهند و انسان تا زمان بروز انفاق و یا حادثه منجر به شکستگی و ترک‌برداری از این تغییرات آگاه نیست.

شرایط بخصوصی احتمال ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می‌دهد

بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های کبدی و کلیوی، مصرف طولانی مدت داروهای مخصوص صرع، تیروئید و داروهای معده، مشکل جذب و گوارش غذا به علت بیماری‌های معده و روده، مشکل هورمونی مانند کاهش استروژن و تستوسترون، مصرف الکل و دخانیات، وزن پایین بدن، بی‌حرکتی‌های بلندمدت به علت بیماری و یا تنبلی و یا شرایط خاص کاری و مصرف غذاهای آماده و بی توجهی به تغذیه مناسب شرایط ابتلا به پوکی استخوان را فراهم می‌کند.

علی‌رغم عوامل ژنتیکی در تعین مقاومت و چگالی استخوان‌ها، عوامل محیطی نیز نقش بسزایی در این زمینه دارند.

نقش کلیدی ویتامین D

کودکانی که در آپارتمان زندگی می‌کنند کمتر در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند و میزان دریافت ویتامینD در آنها کاهش می‌یابد، کودکان امروزی کم تحرک شده‌اند و مدت‌های طولانی در مقابل کامپیوتر و تلویزیون بی‌حرکت قرار می‌گیرند، افراد به جای شیر، نوشابه مصرف می‌کنند که دشمن استخوان‌ها است.

تعداد مصرف کنندگان دخانیات در همه مقاطع سنی بالا است و این عادت نادرست در کاهش چگالی استخوان‌ها موثر است، افراد در سنین مختلف برای حفظ تناسب اندام به جای ورزش و تمرین منظم، با رعایت رژیم‌های غذایی نامناسب، خود را دچار سوء تغذیه کرده و از همان زمان بیماری پوکی استخوان خود را در خود پرورش می‌دهند.

 

تغذیه و پوکی استخوان

تغذیه و رژیم غذایی مطلوب موثرترین عامل سلامتی استخوان‌ها محسوب می‌گردد، تغذیه ناسالم حتی اگر با تمرینات ورزشی همراه باشد می‌تواند موجب شکنندگی و نارسائی استخوان‌ شود.

اولین ماده حیاتی برای ادامه حیات استخوان‌ها کلسیم است، خانم‌هایی که بالای ۵۰ سال سن دارند حداقل احتیاج به ۱۵۰۰ میلی‌گرم کلسیم در طول روز دارند که این میزان کلسیم در ۴ لیوان شیر موجود است.

علاوه بر شیر دانه‌های روغنی و انواع آجیل‌ ، تخم‌مرغ، ماهی‌ها، سبزیجات و انواع دانه‌های سبز مانند لوبیا حاوی کلسیم هستند و ویتامین D هم به عنوان تغذیه کمکی در جذب کلسیم موثر است.

مصرف بالای نمک سبب از دست دادن کلسیم می‌گردد، غذاهای آماده در بسته‌بندی‌ها حاوی میزان قابل ملاحظه نمک هستند که علاوه بر پوکی استخوان باعث افزایش فشار خون می‌شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *