بررسی علائم و علل ابتلا به بیماری آسم

از آسم می توان به عنوان شایع ترین اختلال تنفسی نام برد. عوامل مختلفی در ایجاد این اختلال دخیل هستند؛ از اختلالات زنتیکی گرفته تا عادت های نادرست و سبک غلط زندگی و …

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: خس‌خس سینه و یا سرفه، از نشانه‌های اصلی بیماری آسم است که در شب‌هنگام و یا صبح زود بیشتر می‌شود.

دکتر عبدالمحمد خواجه‌ئیان در گفت‌وگو با خبرنگار روابط عمومی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت : تنفس غیرعادی و درد قفسه سینه و تنگی نفس درنتیجه ورزش و فعالیت بدنی نیز از دیگر عوامل و نشانه‌های آسم به شمار می‌آید.
وی بابیان اینکه علت دقیق و اصلی آسم هنوز نامشخص است، گفت: این بیماری غیر واگیر در همه گروه‌های سنی و شغلی جامعه دیده می‌شود و درصورتی‌که یکی از والدین به آسم مبتلا باشد، احتمال ابتلای کودک به این بیماری بیشتر می‌شود.
دکتر خواجه‌ئیان آسم را یک بیماری جدی و مزمن ریه دانست و گفت:‌ این بیماری غالباً با التهاب مجاری هوایی همراه است و ممکن است سبب بروز مشکلات تنفسی شود و باید به خاطر داشت که بیمارِ مبتلابه آسم همیشه احساس ناخوشی ندارد بلکه فقط در صورت تحریک مجاری هوایی علائم خس‌خس، سرفه ، تنگی نفس و فشردگی قفسه سینه ظاهر می‌شود و تنفس طبیعی و راحت برای بیمار دشوار می‌گردد.
این مقام مسئول بهداشتی اظهار کرد: آسم، در اکثر مواقع، خفیف است به‌طوری‌که فرد یا متوجه آن نمی‌شود یا با درمان‌های خانگی بهبود می‌یابد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر درباره حملات آسم گفت:‌ کبودی لب‌ها و صورت، تنفس بسیار سخت، سریع شدن ضربان قلب، اضطراب شدید، عرق کردن و درنهایت از دست دادن هوشیاری و گیجی در حملات آسم اتفاق می‌افتد که می‌تواند برای چند دقیقه تا چند روز ادامه پیدا کند و حتی فرد را تا حد مرگ پیش ببرد برای همین بیمار باید فوراً تحت درمان قرار بگیرد.
تغییرات آب و هوایی، مو و یا پوست حیوانات از عوامل ایجاد و تشدید آسم
رییس مرکز بهداشت استان بوشهر در خصوص عوامل ایجاد و تشدید بیماری آسم چنین گفت: تغییرات آب و هوایی به‌ویژه هوای سرد، مواد شیمیایی موجود در هوا و غذاها یا حساسیت به مواد غذایی، ورزش کردن، عفونت تنفسی مانند سرماخوردگی و زکام، استرس، استعمال دخانیات، اضافه‌وزن و چاقی و مو و یا پوست حیوانات از عوامل ایجاد و تشدید آسم هستند.
دکتر عبدالمحمد خواجه‌ئیان بابیان اینکه درمان آسم در همه افراد مشابه نیست افزود: آسم را می‌توان با مصرف داروهای صحیح به شکلی که پزشک تجویز کرده است درمان و از حملات آن با دوری از محرک‌ها جلوگیری کرد.
استفاده از ماسک در هوای سرد و آلوده، استفاده از هواکش، بستن پنجره‌ها در فصل‌های آلرژی‌زا مانند بهار و پاییز، تعویض هفتگی رو بالشتی و روتختی‌ها، استفاده از پارکت و سرامیک به‌جای فرش و انجام ورزش منظم و داشتن وزن مناسب از توصیه‌های معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی به مبتلایان به آسم است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *