بررسی ارتباط بین دو بیماری صرع و افسردگی

صرع و افسردگی هر دو از جمله بیماری های روانی و مربوط به مغز فرد به شمار می آیند. افسردگی از جمله بیماری های روانی است و عوامل ایجاد آن اکثرا روحی و احساسی هستند اما صرع نوعی بیماری است که اغلب به دلایل مادر زادی و … ایجاد می شوند. محققان معتقدند ابتلا به یکی از این دو بیماری شانس ابتلا به بیماری دیگر را افزایش می دهد. 

صرع و افسردگی هر دو شانس ابتلا به همدیگر را افزایش می دهند. در صرع میزان ابتلا به افسردگی بالاتر از جمعیت عمومی است. افسردگی در مبتلایان به صرع <Patients with epilepsy>به مراتب از بقیه افراد جامعه شایعتر است اما متاسفانه در بسیاری از موارد به دلیل گزارش نشدن علایم افسردگی از سوی بیمار، این اختلال تشخیص داده نمیشود.افسردگی، شایعترین اختلال همراه در مبتلایان به صرع است و در این گروه از بیماران در مقایسه با مبتلایان به سایر بیماریهای مزمن و اختلالات نورولوژیک شدت بیشتری دارد.

در بیماران با تشنجهای راجعه در مقایسه با جمعیت عادی جوامع، میزان شیوع افسردگی20 تا 55 درصد بیشتر است. در بیماران با صرع کنترلشده، میزان شیوع افسردگی 3 تا 9 درصد است.این اختلال در بیماران با اختلالات تشنجی با منشأ “لوب تمپورال” و “فرونتال” بیشتر رخ میدهد.در واقع این افراد نسبت به افراد سالم در مواجه با برخی ناملایمات روحی و روانی حساسیت بیشتری از خود نشان می دهند.

علت افسردگی در صرع:

برخی محققان علت این امر را ناشی از مصرف داروهای ضدصرع می دانند، در حالی که عده دیگری از متخصصان علت این امر را ناشی از واکنش های خاصی می دانند که در اثر این بیماری در فرد به وجود می آید . یعنی هم اثار بیماری صرع برمغز منجر به افسردگی می شود وهم به دلیل محدودیتهای ناشی از بیماری صرع در جامعه فرد دچار علائم افسردگی می شود. زیست شناسی صرع در واقع میتواند بر روی خلق و خوی تأثیر بگذارد . در صرع فعالیت گروهی از مواد شیمیایی که سیگنالهای سلولهای عصبی را انتقال میدهند، کاهش مییابد و این فرایند شبیه آنچه است که در افسردگی بروز میکند. یعنی در دو بیماری یک مکانیزم مشترک وجود دارد.

 

راه های پیشگیری از بروز افسردگی در مبتلایان به صرع

یکی از راه های پیشگیری آن است که افراد مبتلا به صرع سعی نمایند همیشه در محیط های شاد و همراه با افرادی زندگی نمایند که حس آرامش برای آنها ایجاد می نماید.دوم در صورتیکه شواهدی از علائم روحی در خود مشاهده کردند به پزشک مراجعه کنند . رعایت رژیم غذایی ,ورزش ,خواب منظم و مصرف منظم داروها از دیگر راههای پیشگیری از افسردگی است.

نشانه های تشنج

افسردگی یکی از علائم هشدار دهنده برای تشنج است.
برخی از افراد مبتلا به صرع، یک اورا را درست قبل از تشنج تجربه می کنند.
او را می تواند احساس یک بوی خاص، سردرد و یا سایر علامت های مشخصی باشد که هشدار دهد تشنج در راه است.
غرق شدن در افسردگی نیز گاهی نشانه ی این است که فرد به زودی دچار تشنج خواهد شد.

درمان دارویی افسردگی در مبتلایان به صرع

در درمان یک بیمار مبتلا به صرع و افسردگی، اولویت باید کنترل مطلوب تشنجها با کمک داروهای ضدتشنج باشد. برخی ضد تشنج ها نظیر والپروات، کاربامازپین، لاموتریژین و گاباپنتین باعث بهبود خلق در بیماران مصروع می شوند. داروهای نامبرده در پیشگیری از وقوع دورههای مانیا و افسردگی در بیماران با اختلال خلقی دوقطبی اثربخش هستند. درنتیجه تجویز این داروها در بیماران مصروع دچار افسردگی سودمند است. قبل از شروع درمان افسردگی در بیماران مصروع، باید مطمئن شویم دورههای افسردگی بیمار به دلیل تغییرات انجام شده در رژیم دارویی ضدتشنج وی نیست. برعکس بعضی از داروهای ضد تشنج خود باعث بروز افسردگی می شوند.بنابراین تجویز دارو برای کنترل تشنج و افسردگی نیاز به همکاری متخصص داخلی اعصاب و روانپزشک دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *