بتاکاروتن ممکن است از دیابت نوع II ژنتیکی جلوگیری کند

یک استعداد ژنتیکی برای دیابت نوع II در میان بیش از نیمی از جمعیت ایالات متحده وجود دارد. اما اگر این نوع از بیماری در خانواده شما به حرکت در آید، می توانید خطر ابتلا به آن را با کاهش وزن و ورزش کردن، کاهش دهید. با این حال، محققان دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد یک ماده مغذی خاص (بتاکاروتن) پیدا کرده اند، که می تواند بر خطر ژنتیکی آن تأثیر بگذارد و می تواند در برابر این بیماری از شما حمایت کند.

ژنوم ۵۰ تا ۶۰ درصد آمریکایی ها، دو نسخه از یک ژن را حمل می کند که خطر ابتلا به دیابت نوع II را به میزان کم، اما قابل توجه افزایش می دهد. برای مطالعه جدید، که فقط در مورد ژنتیک انسانی منتشر شده، دانشمندان استنفورد تعاملات بین سطوح خونی مختلف و این گونه ژن ها را جستجو کردند. افراد مبتلا به دوز های دوگانه یکی از ژن های مستعد ابتلا به دیابت، که از نظر آماری معنادار بودند، دارای یک ارتباط معکوس از نظر میزان بتاکاروتن سطح خون و خطر ابتلا به دیابت نوع II بودند.

به عبارت ساده، سطح بتا کاروتن بالاتر، «رنگدانه قرمز نارنجی فراوان در گیاهان و میوه ها که مربوط به ویتامین A است»، خطر ابتلا به دیابت نوع II را پایین می آورد. محققان هم چنین ارتباط مثبتی بین یک نوع ویتامین E، “گاما توکوفرول” و خطر ابتلا به دیابت نوع II پیدا کردند.
اگر چه شما می توانید از برخی از گزارش های خبری انتظار داشته باشید تا آن را اینگونه معنی کنند که: پس ویتامین E یک عامل برای بیماری دیابت است!، اما بگذارید به آنچه دانشمندان استنفورد واقعا پیدا کرده اند، دقیق تر نگاه کنیم. تنها یک نوع از ویتامین E (که شکل اصلی آن در رژیم غذایی معمولی آمریکایی از غذاهای سریع و فرآوری شده، یافت می شود)، یا گاما توکوفرول، با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع II در افرادی که سطح ویتامین E از این نوع را به مقدار بالایی دارند، همراه بود. گاما توکوفرول در غذا های فرآوری شده مانند مارگارین و روغن سویا و ذرت یافت می شود.

حامیان سلامت طبیعی از مدت ها قبل توصیه کرده بودند که توکوفرول های مخلوط، فرم سالم ویتامین E هستند که برای بدن مفید هستند. در واقع مطالعه Stanford نشان می دهد که سطح خون آلفا توکوفرول، شکل دیگری از ویتامین E که در بیشتر مکمل ها غالب است، هیچ دیابت نوع دومی را در تعامل با ژن جهش یافته، تولید نمی کند. “دیابت نوع II در حدود ۱۵ درصد از جمعیت جهان را تحت تاثیر قرار می دهد و تعداد آن ها در حال افزایش است، مقامات بهداشت دولتی تخمین می زنند که یک سوم همه کودکان متولد شده در ایالات متحده از سال ۲۰۰۰ به بعد، این بیماری را در مراحلی از زندگی خود می گیرند، که احتمالا ده ها سال از انتظارات زندگی آنها کاسته می شود.

“با توجه به این که بیماری در معرض ابتلای یک بیماری همه گیر قرار دارد، تحقیقات بیشتری برای حفاظت از مواد مغذی خاص نوع دوی دیابت ضروری است. اما این واضح است که این یک ایده منطقی برای خوردن غذاهای غنی از بتا کاروتن مانند هویج، چغندر و سیب زمینی شیرین و یا مصرف مکمل های بتا کاروتن است. علاوه بر این، همراه با ورزش و کنترل وزن، دانشمندان چندین راهکار تغذیه ای را نیز یافتند که می تواند به جلوگیری و یا درمان دیابت نوع II کمک کند.

به عنوان مثال، تحقیقات منتشر شده در مجله Nature به شدت نشان می دهد عدم تعادل باکتری های “خوب” و “بد” که در دستگاه روده ظاهر می شود، دیابت نوع II را تحریک می کند و مصرف پروبیوتیک ها ممکن است به جلوگیری از این بیماری کمک کند. و محققان دانشکده بهداشت عمومی هاروارد کشف خود را در آرشیو پزشکی داخلی منتشر کردند که نشان می دهد که خوردن دو یا چند وعده برنج قهوه ای در هفته، خطر ابتلا به دیابت نوع II را کاهش می دهد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *