با ۱۹ خاصیت تخم شربتی برای سلامتی بدن آشنا شوید

اینفو: تخم شربتی در واقع دانه های گیاه ریحان است که به علت داشتن ترکیبات لعاب دار به صورت محلول در آب (شربت) استفاده می‌شود. لعاب این دانه‌ها پس از جذب آب به صورت ژله ای درمی‌آید که می‌تواند برای رفع عطش مورد استفاده قرار گیرد. تخم شربتی به عنوان بذر گیاه ریحان با نام علمی Ocimum basilicum شناخته می شود. مشخص شده که تخم شربتی حاوی یکسری ترکیبات پلی فنولی و آنتی اکسیدانی مانند آنتوسیانین ها و بتاسیسترول است. همچنین طبق برخی تحقیقات پیشگیری از دیابت نوع دو، سرطان و خاصیت ضد باکتریایی برای این گیاه گزارش شده است.

خاصیت دانه ی ریحان

خواص تخمه شربتی برای سلامتی بدن، یبوست، لاغری، پوست و مو و دوران بارداری

۱- ضد آفتاب طبیعی

مقادیر قابل توجه آنتی اکسیدان های موجود در تخمه شربتی به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی پوست را در برابر اشعه UV نور خورشید محافظت کرده و خطر آفتاب سوختگی را کاهش می دهد.

۲- روشن کننده رنگ پوست صورت

مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و اسید های چرب موجود در تخم شربتی، چربی پوست را کنترل کرده و با پاک سازی پوست به روشن تر شدن و درخشان تر شدن رنگ پوست صورت کمک می کند.

۳- درمان اگزما

اسید اورسولیک موجود در تخم شربتی دارای خواص ضد عفونی کننده بوده که برای درمان التهاب، خارش و قرمزی ناشی از بیماری اگزما مفید می باشد.

۴- جوان سازی پوست صورت

مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و فلاونوئید های موجود در تخم شربتی با از بین بردن رادیکال های آزاد به رفع چین و چروک پوست و جوان سازی پوست صورت کمک می کند.

۵- آکنه و جوش صورت

تحقیقات اولیه نشان می دهد که استفاده از موسیلاژ موجود در تخم شربتی به مدت ۸ هفته به درمان آکنه و جوش صورت کمک می کند.

۶- درمان شوره سر

روغن دانه ریحان با بهبود گردش خون در پوست سر به درمان شوره سر و خارش پوست سر کمک می کند.

۷- جنین، دوران بارداری و شیردهی

کارشناسان می گویند که تخم شربتی به دلیل مقادیر بالای منگزن موجود در آن به رشد کامل استخوان ها و توسعه غضروف ها در جنین کمک می کند، مقادیر بالای ویتامین A موجود در تخم شربتی باعث بهبود رشد چشم ها، ریه ها، قلب و سیستم عصبی مرکزی در جنین می شود، فولات موجود در تخم شربتی خطر نقایص مادرزادی جنین در دوران بارداری را کاهش می دهد، مقادیر بالای ویتامین K موجود در تخم شربتی به لخته شدن خون کمک کرده و خطر خونریزی شدید پس از زایمان در زنان باردار را کاهش می دهد، آهن موجود در تخم شربتی باعث افزایش هموگلوبین خون شده و با افزایش تولید گلبول های قرمز خون، خطر ابتلا به کم خونی یا آنمی در دوران بارداری را کاهش می دهد.

۸- لاغری و کاهش وزن

تخم شربتی کالری پایینی دارند ولی سرشار از پروتئین، ویتامین و حتی اسید های چرب امگا ۳ می باشند که سوخت و ساز بدن را افزایش داده و به لاغری و کاهش وزن کمک می کنند، مقادیر بالای فیبر موجود در تخم شربتی باعث کاهش اشتها شده و با جلوگیری از پرخوری به لاغری و کاهش وزن افراد کمک می کند. در واقع تخم شربتی در معده با جذب آب بیشتر حجیم شده و چون فضای بیشتری را اشغال می کند باعث کاهش اشتها خواهد شد.

لاغری با تخمه شربتی

۹- یبوست و اسهال

تخم شربتی در تماس با آب یک لایه ی موسیلاژی ایجاد می کند، همین لایه ی موسیلاژی مقادیر بالایی فیبر دارد و با بهبود حرکات روده علاوه بر پاک سازی و سم زدایی روده ها به درمان یبوست، اسهال و دیسانتری (اسهال همراه با خون) کمک می کند.

۱۰- معده و دستگاه گوارش

مقادیر بالای فیبر موجود در دانه های ریحان به بهبود هضم غذا کمک کرده، زخم معده را درمان می کند و برای سلامت دستگاه گوارش مفید می باشد.

۱۱- سرماخوردگی و سرفه

تخم شربتی به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و فلاوئوئید های موجود در آن باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و به پیشگیری و درمان سرماخوردگی، سرفه و آسم کمک می کند.

۱۲- روماتیسم، آرتروز و نقرس

دانه های ریحان دارای خواص ضد درد، ضد ورم و ضد التهابی هستند و به همین دلیل در طب آیورودا از آن ها برای درمان درد و ورم ناشی از روماتیسم، آرتروز و نقرس استفاده می شود.

۱۳- کلسترول خون و قلب

تخم شربتی دارای خواص ضد هایپرلیپیدمی بوده و به همین دلیل باعث کاهش کلسترول بالای خون و جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی می شود.

۱۴- دیابت و قند خون

یک تحقیق اولیه نشان داده که تخم شربتی می تواند باعث کاهش قند خون بالا در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ شود.

۱۵- سلامت دهان و دندان

تخم شربتی دارای خواص ضد میکروبی، ضد باکتریایی، ضد ویروسی و ضد قارچی قوی می باشد به همین دلیل از ایجاد پلاک بر روی دندان ها پیشگیری کرده و از پوسیدگی و سوراخ شدن دندان ها پیشگیری می کند.

۱۶- استرس و افسردگی

گفته می شود که تخم شربتی دارای خواص آرام بخش قوی بوده که با کاهش استرس و اضطراب به بهبود خلق و خوی افراد و درمان افسردگی کمک می کند.

۱۷- سرطان و تومور

مقادیر بالای اسیده ای چرب امگا ۳ و امگا ۶ موجود در تخم شربتی برای پیشگیری و درمان سرطان و تومور مفید می باشد.

۱۸- عفونت مثانه و واژن

تحقیقات نشان داده که تخم شربتی به دلیل خواص آنتی باکتریال که دارد به درمان عفونت مثانه و واژن در زنان و دختران کمک می کند.

۱۹- گرمای بدن

دانه های ریحان یا تخم شربتی یکی از بهترین خنک کننده های بدن می باشد به همین دلیل در فصل تابستان از شربت تخم شربتی برای رفع حرارت و گرمای بدن استفاده می شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *