با این توصیه ها سرماخوردگی را در ۲۴ ساعت درمان کنید!

۰۰۰۷۶۱۲۲۱۰

با سرد شدن هوا سیستم ایمنی بدن ضعیف می شود و معمولا بیماری های آنفولانزا، سرماخوردگی، سرفه های مداوم و دردهای عضلانی افراد را در سنین مختلف مبتلا می کند. بهتر است هر چه زودتر بدن را برای مواجه با این بیماری ها مقاوم کرد و با رعایت برنامه ای سالم فصل سرما را به سلامت گذراند.

با توجه به توصیه های زیر بیماری شما بیشتر از ۲۴ ساعت طول نخواهد کشید و به راحتی می توانید با آن مقابله کنید.

ساعت ۷ صبح: حمام کاملا گرم

اگر به خاطر سرمای هوا دچار درد مفاصل یا سردرد شده اید، دوش آب گرم به شما کمک می کند تا روز را به خوبی آغاز نمایید. آب گرم در کسب آرامش مؤثر است و بخار ایجاد شده در حمام موجب از بین رفتن مخاط های بینی و پیشگیری از بروز احتقان و مشکلاتی نظیر سینوزیت می شود.

ساعت ۸ صبح: صرف صبحانه سالم

تغذیه صحیح برای کسب قوای بدن لازم است. صبحانه را می توان شاه کلید شروع روز و و مقابله با علائم سرماخوردگی دانست. یک لیوان آب پرتقال طبیعی همراه با مقداری انگور به عنوان منبع آنتی اکسیدان و کمی جو دوسر می تواند انرژی مورد نیاز روزانه را تامین کند. عصاره سبزیجات یا مرغ پخته نیز انتخاب خوب دیگری برای صبحانه است.

ساعت ۱۰ صبح: استنشاق بخور

طی دوران سرماخوردگی، بینی دچار احتقان و پرخونی می شود و مخاط ها افزایش می یابد که این حالت مانع از تنفس طبیعی می گردد. زمانی که مجاری بالای بینی مسدود می شود احتمال ابتلا به سینوزیت بیشتر شده که سردردهای شدیدی را در پی دارد.

در این صورت باید از داروهای معمول یا درمان های طبیعی برای رفع احتقان استفاده کرد. سر را در حالی که با حوله ای پوشانده اید روی بخار آب جوش به مدت ۵ دقیقه نگه دارید تا استنشاق بخار آب به باز شدن مجاری تنفسی کمک کند.

ظهر: پیاده روی مختصر

گرچه بیرون رفتناز منزل در هوای سرد مشکل است اما پیاده روی در حدود ساعت ۱۲ ظهر می تواند به بهبود خلق و خو تحریک سیستم ایمنی بدن کمک کند. تصور نکنید با بیرون رفتن از منزل حال شما بدتر می شود. فقط مراقب باشید که کاملا خود را بپوشانید و مسافت کوتاهی راه بروید. این کار کمک بزرگی به سلامت شما خواهد بود.

ساعت ۱۳: زمان ناهار

به جای خوردن غذاهای سرخ شده و نه چندان سالم در وعده ناهار، کمی مرغ همراه با سالاد برای خود آماده کنید. پروتئین های مرغ به تولید بیشتر سلول های سیستم ایمنی بدن برای رویارویی با علائم بیماری کمک می کند. سبزیجات سالاد نیز سرشار از آنتی اکسیدان و ریزمغذی های اساسی برای مقابله با سرماخوردگی را دارد.

ساعت ۱۵: آبمیوه سالم

دمنوش گرم گیاهان میان وعده مناسبی برای بعد از ظهر است و باعث رقیق شدن و خروج راحت تر مخاط می شود. یک لیوان آب پرتقال طبیعی نیز جایگزین مفیدی است زیرا مقدار زیادی ویتامین C دارد که نیروی قوی برای مقابله با علائم سرماخوردگی است.

ساعت ۱۸: زمان شام

مصرف یک غذای تند در وعده شام مفید است زیرا موجب افزایش دمای بدن می شود و در کاهش علائم سرماخوردگی مؤثر است. زنجبیل، سیر و فلفل از جمله موادی هستند که در این غذاها باید گنجانده شود زیرا علاوه بر اینکه خواص ضد ویروسی و ضد باکتریایی دارند به بهبود علائم سرماخوردگی و از باز شدن سینوس ها کمک می کند.

ساعت ۲۰: حمام آرام بخش

احتمال زیادی وجود دارد که در شب دچار خستگی عضلانی شوید و به خاطر سرما احساس درد داشته باشید. برای خواب بهتر و تسکین عضلات بهتر است حدود دو ساعت قبل از خواب دوش آب گرم بگیرید. می توانید در وان حمام چند قطره اسانس اکالیپتوس بریزید و از تاثیرات مثبت آن بر علیه بیماری بهره بگیرید.

ساعت ۲۲: زمان استراحت و ۸ ساعت خواب

بسیار مهم است که شب زود به رختخواب بروید و ۸ ساعت خوب بخوابید تا نیروی بدن زودتر جبران شود. خواب مطلوب سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و در بهبود علائم بیماری مؤثر است. باید از مصرف نوشیدنی های محرک مانند قهوه پرهیز شود زیرا اختلالات خواب را در پی دارد.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *