باکتری‌ها و قارچ‌های بیماری‌زا موجود در آشپزخانه ها

 

میکروب های مختلفی در محیط اطراف ما وجود دارند که می توانند سلامت ما را به مخاطره بیاندازند،؛در این مقاله به برخی از باکتری ها و میکروب های خطرناک که در محیط آشپزخانه وجود دارد اشاره می کنیم.

بیشتر میکروب‌هایی که در خانه افراد پیدا می‌شود، از نوع بی ضرر بوده و حتی ممکن است مفید باشند و بنابر تحقیقات گذشته سیستم ایمنی بدن و سلامت ذهن را بهبود می‌بخشند.

بنابه گفته یکی از میکروب شناسان دانشگاه نورتومبریا در انگلستان، آشپزخانه کثیف‌ترین نقطه هر خانه‌ای است و درست ۱۲ ساعت بعد از تمیز کردن، حجم وسیعی از باکتری‌ها و قارچ‌های بیماری‌زا باز می‌گردند. در واقع آشپزخانه‌ها بیش از سرویس بهداشتی<W.C> در خود میکروب‌های بیماری‌زا دارند. بیماری‌زاهایی مانند سالمونلا و ایی.کولی می‌تواند از طریق گوشت آلوده در آشپزخانه به افراد خانه منتقل شوند.

به نظر می‌رسد، خرید دستمال و اسپری‌های ضدعفونی کننده آشپزخانه فقط پول هدردادن باشد، زیرا باکتری‌های مضر که موجب مسمومیت غذایی می‌شوند، در کمتر از یک ساعت به سطوح ضدعفونی شده آشپزخانه بازمی‌گردند. در حقیقت فقط ۱۲ ساعت کافی است تا کلونی‌های وسیعی از باکتری‌ها و قارچ‌های بیماری زا روی سطوح و میز کار آشپزخانه، تشکیل شوند.

این میکروب شناس می‌گوید،” البته بیشتر میکروب‌هایی که در خانه افراد پیدا می‌شود، از نوع بی ضرر بوده و حتی ممکن است مفید باشند و بنابر تحقیقات گذشته سیستم ایمنی بدن و سلامت ذهن را بهبود می‌بخشند.”

اما برای مراقبت از خود در برابر باکتری و قارچ‌های بیماری زا باید تمهیدات بیشتری برای مراقبت از آشپزخانه در نظر گرفت. به طور مثال باید اسفنج‌ها و پارچه‌های مخصوص شستن و خشک کردن ظروف را همیشه خشک نگهداشت و حداقل هفته ای یکبار در محلول سفیدکننده شستشو داد. همچنین برای خرد کردن مواد سالاد که به طور خام مصرف می‌شود، باید از تخته ای جدا استفاده کرد و گوشت را در تخته ای دیگر خرد نمود. بدین ترتیب احتمال انتقال میکروب‌های گوشت به موادی که خام استفاده می‌شوند، به حداقل می‌رسد.

همچنین استفاده از مایع ظرفشویی و سرکه سیب برای ضدعفونی کردن آشپزخانه، روش خوبی است. برخی از افراد اسفنج ظرفشویی را برای از بین رفتن بیشتر میکروب‌های آن در ماشین ظرفشویی و یا مایکروویو می‌گذارند.

درضمن سینک استیل ضدزنگ ظرفشویی و شیرهای آب آشپزخانه نیز خطر ابتلا به بیماری لژیونر در افراد را بالا می‌برند. این مکان‌ها بهترین جا برای رشد باکتری‌های بیماری زاست. بیماری لژیونر، نوعی سینه پهلوست که خطرناک است.

با تمیز نگهداشتن و ضدعفونی کردن مرتب آشپزخانه، خود و خانواده تان را از ابتلا به بیماری محفوظ نگهدارید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *