بارداری و حاملگی ، پیشگیری و تشخیص حاملگی ، نکاتی که بهتر است بدانید

بارداری و حاملگی

بارداری و حاملگی

بارداری و حاملگی

حاملگی وقتی رخ می دهد که یک اسپرم،  تخمک را پس از اینکه در دوره ی تخمک گذاری از تخمدان رها شد، بارور کند. تخمک بارور شده در طول لوله ی رحم سفر می کند، جایی که لقاح صورت می گیرد. لقاح موفق منجر به حاملگی می شود.

به طور معمول یک دوره ی بارداری کامل ۴۰ هفته طول می کشد. فاکتورهای زیادی هستند که می توانند بر حاملگی اثرگذار باشند.

زنانی که از تشخیص زود هنگام حاملگی و مراقبت پیش از بارداری برخوردار هستند، با احتمال بیشتری یک بارداری سالم را تجربه می کنند و بچه ی سالمی به دنیا می آورند.

اگر می خواهید از حاملگی جلوگیری کنید راه هایی موثر برای کنترل بارداری وجود دارد که می توانید به ذهن بسپارید.

جلوگیری از بارداری و پیشگیری

زنانی با شریک جنسی مذکر که از نظر جنسی فعالند، در صورت عدم تمایل به بارداری می بایست انواع راه های پیشگیری را در نظر داشته باشند.

برخی روش های جلوگیری از بارداری برای برخی افراد کارا تر هستند. با پزشک خود در مورد پیشگیری صحبت کنید تا بدانید چه روشی برای شما بهتر است.

استفاده از کاندوم ها

استفاده از کاندوم برای پیشگیری از بارداری ۹۸ درصد موثر شناخته می شود.

اگرچه، این آمار بر اساس استفاده ی درست و در شرایط ایده آل به دست می آید. این بدان معنی است که تعدادی از فاکتورها ممکن است اشتباه از آب درآیند و میزان کارایی کاندوم را کم کنند.

این موارد عبارتند از :

  • استفاده از کاندوم تاریخ مصرف گذشته
  • نگهداری نادرست کاندوم
  • پاره شدن کاندوم حین استفاده

اگر برای پیشگیری به کاندوم وابسته هستید، ممکن است  به روشی مضاعف برای جلوگیری از بارداری مانند اسپرم کشی یا قرص هورمونی برای جلوگیری نیاز داشته باشید.

مصرف قرص

قرص های هورمونی جلوگیری از بارداری، روشی متداول برای پیشگیری هستند.

این قرص ها که با نسخه پزشک، قابل دسترسی هستند با کنترل سطح هورمون در بدن زنان، از تشکیل نطفه جلوگیری می کنند.

این قرص ها به سه روش عمل می کنند:

۱- این قرص ها از تخمک گذاری جلوگیری می کنند

۲- آن ها مایع مخاطی گردن رحم را رقیق می کنند تا از رسیدن اسپرم به تخمکی که آزاد شده جلوگیری کنند.

۳- آنها دیواره ی رحم را نازک می کنند تا از تخمک گذاری جلوگیری کنند.

قرص های پیشگیری در میزان موفقیت خود متنوعند. در صورت استفاده ی کاملا درست، آنها ۹۹ درصد موثر به حساب می آیند و در صورت خطای انسانی مانند فراموش کردن زمان مصرف قرص در یک زمان مشخص ۹۱ درصد کارا هستند.

نظارت بر سیکل طبیعی

نظارت بر سیکل طبیعی یا ( ان اف پی ) روشی برای پیشگیری از بارداری است که بیشترین میزان خطا را دارد.

این روش با دنبال کردن علائم سیکل قاعدگی زنان و پیش بینی زمان تخمک گذاری، با ممانعت از دخول در زمان اوج باروری زنان از حاملگی جلوگیری می کند.

عوامل متغیر بسیاری هستند که روی قاعدگی زنان اثر می گذارند و بارداری ناگهانی می تواند به این طریق اتفاق بیفتد.

بر اساس آمار، ۲۴ درصد از والدینی که با استفاده از روش ان اف تی از حاملگی ناخواسته جلوگیری میکنند، باید منتظر تولد فرزند خود باشند.

پیشگیری بارداری اورژانسی

قرص های زیادی به عنوان قرص «صبح روز بعد» در دسترس هستند که هم بدون نسخه و هم با نسخه در داروخانه ها  ارائه می شوند. این قرص ها، به عنوان قرص های پیشگیری با روال عادی، نیستند.

در عوض، آنها به عنوان دومین انتخاب برای زمانی هستند که روش های پیشگیری با روال عادی دچار خطا شده اند. این قرص ها می بایست ظرف ۷۲ ساعت بعد از تماس جنسی مصرف شوند تا موثر واقع شوند.

وسایل درون رحمی ( آ یو دی ها )

وسایل درون رحمی یا آ یو دی ها وسایل کوچکی هستند که در رحم قرار داده می شوند تا در پروسه ی لقاح اختلال ایجاد نمایند. آ یو دی ها هم اکنون موثرترین روش پیشگیری هستند که با بیش از۹۹ درصد موفقیت، از بارداری ناخواسته جلوگیری می کنند.

تشخیص حاملگی

بارداری و حاملگی

جلوگیری از بارداری

قبل از اینکه تست بارداری بدهید ممکن است علائم زود هنگامی را متوجه شوید. برخی از مهم ترین  نشانه های زود هنگام بارداری شامل خستگی، تهوع ( یا تهوع صبحگاهی)، سینه های ورم کرده یا حساس و یبوست است.

برخی زنان ممکن است حس انقباض یا خون ریزی خفیفی را تجربه کنند. این خونریزی خفیف خونریزی لقاح است و اغلب در طی یک تا دو هفته بعد از لقاح رخ می دهد.

لکه بینی ممکن است در پی آن بیاید. در برخی موارد، خونریزی لقاح با خونریزی قاعدگی اشتباه گرفته می شود.

نشانه ها در زنان متغیر است. برخی زنان ممکن است نشانه های متفاوتی را تجربه کنند. برای مثال شما ممکن است تهوع صبحگاهی را در اولین بارداری تجربه کنید، اما در دومین بارداری خیر.

علائم زود هنگام بارداری ممکن است تنها روش تایید بارداری نباشد. تحقیقات در این زمینه نشان میدهد که بسیاری از این علائم به دیگر شرایط وابسته است مانند ابتلا به سندروم پیش از قاعدگی (پی ام اس).

 

چگونه می توانم از بارداری خود اطمینان حاصل کنم؟

بارداری با اندازه گیری میزان هورمون اچ سی جی HCG در بدن انسان مشخص می شود. همچنین باید دانست  این هورمون یعنی HCG در زمان لقاح در بدن ایجاد می شود، اما تا زمانی که پریود به تاخیر نیفتد مشخص نمی شود. سطح هورمون بعد از تاخیر در عادت ماهانه به سرعت بالا می رود.

هورمون HCG با تست خون یا تست ادرار مشخص می شود. تست های ادرار ممکن است در مطب پزشک انجام شود اما با  تست های خانگی بارداری تفاوت چندانی ندارد.

هنگامی که در خانه تست بارداری را انجام می دهید، دستور العمل ها را با دقت دنبال کنید. اگر جواب منفی بود و همچنان پریود نشدید بعد از چند روز مجددا آن را تکرار کنید.

بزرگترین فایده ی انجام این تست آن است که در محیط خصوصی خودتان و با آرامش بیشتری انجامش می دهید و در ضمن مقرون به صرفه نیز هم هست.

تست خون روش دیگری برای این امر است. هورمون HCG  میتواند در آزمایشگاه با نمونه ی خون اندازه گیری شود.

نتیجه ها مانند تست خانگی معتبر است. تفاوت آن در این است که HCG در خون راحت تر اندازه گیری می شود، حتی میزان بسیار کم آن. یک تست خون ممکن است در طی ۶ روز پس از لقاح تجویز شود.

برنامه های مراقبت بارداری

تست های بارداری ِ خانگی، در روز بعد از پریود به تاخیر افتاده، بسیار کارا هستند. اگر در یک تست خانگی بارداری نتیجه ی مثبت گرفته اید، شما می بایست به سرعت با پزشک خود ملاقات کنید.

تست سونوگرافی میتواند برای تایید و مدت بارداری استفاده شود. زمان نخستین قرار ملاقات شما با پزشک بسیار مهم است و ممکن است به سلامت عمومی شما وابسته باشد.

پزشکان ممکن است تخمین خاصی برای بیمارانی که ریسک بالایی دارند ارائه دهند. این مساله برای زنان بالای ۳۵ سال و یا زنانی با دیابت یا مشکلات قلبی صدق می کند.

هر چه زودتر بدانید باردارید بهتر می توانید از سلامت بچه مطمئن شوید. چک آپ های مستمر ضروری میباشند تا از سلامت خود و جنین مطمئن شوید و تا حد امکان از بروز هر گونه مشکل بالقوه در دوران بارداری جلوگیری کنید.

در کشور آمریکا همه ی برنامه های بیمه های سلامتی الزامی هستند تا برای مراقب های قبل از زایمان تحت قانون Affordable Care  یا ACA   ارائه شوند.

اگرچه جزییات مراقب قبل زایمان و موارد تحت پوشش در میان شرکتهای بیمه متفاوتند. وقتی مطمئن می شوید که باردارید، به بیمه گذار خود زنگ بزنید و مطمئن شوید چه خدماتی تحت پوشش آنهاست. اگر بیمه ی سلامت ندارید وقتی از بارداری خود اطمینان حاصل کردید با یک پزشک تماس بگیرید تا مراحل دریافت یک پوشش را بدانید.

چیزهایی که باید در ذهن داشته باشید

در اکثر موارد زنان می توانند زندگی عادی خود را در حین بارداری داشته باشند. اگرچه، موارد مهمی هست که باید وقتی بچه در حال رشد درون شماست رعایت کنید.

پزشک شما پیشنهاد هایی را برای تغذیه سالم و ورزش منظم که برای شما و جنین مفید است ارائه می کند. ویتامین های قبل زایمان میتوانند  میزان فولیک اسید و دیگر مواد مغذی مورد نیاز بچه را برای رشد مغزی تامین کند.

وقتی باردارید بسیار اهمیت دارد که از الکل و تنباکو پرهیز کنید. در نظر داشته باشید که مصرف نیز در دوران حاملگی خطرناک بوده و تاثیر نامطلوبی بر جنین دارد.

انجام ورزش های خاص و غذاهایی که در دوران قبل از حاملگی میخوردید، الزاما برای رشد بچه مناسب نیستند.

تحقیقات در زمینه ی آنچه بارداری طبیعی را موجب میشود هنوز در حال انجام است که به همین دلیل یافتن و مشورت با یک پزشک متخصص که به او در مورد تغییر سبک زندگی خود و پیشنهاد های رژیمی اش اعتماد دارید  حائز اهمیت است.

فاکتور های ریسک چه هستند؟

اگر بدون استفاده از روشهای پیشگیری، آمیزش و ارتباط جنسی با همسر خودر را تجربه می کنید، شما به احتمال زیاد در معرض بارداری هستید. مهم است که به یاد داشته باشید حتی یکبار رابطه جنسی، برای بارداری می تواند کافی باشد.

بسیاری از زنان در اوایل دهه ی سی زندگی خود یا سنین کمتر شانس بالاتری برای یک بارداری سالم دارند. بر اساس تحقیقات انستیتوی ملی سلامت در آمریکا، زنان بالای ۳۵ سال در ریسک بالاتری برای مشکلات بارداری هستند.

بارداری های با ریسک بالا به طور دقیق برای مشخص شدن مشکلات بالقوه در حین بارداری مورد نظارت قرار می گیرند.

ریسک های دیگری که می تواند روی سلامت بارداری اثر گذار باشد از این قرار هستند:

  • زایمان های متعدد
  • میزان فشار خون بالا
  • بیماری های قلبی
  • دیابت
  • سرطان
  • نارسایی کلیه
  • عفونتها

پیش بینی

بارداری سالم ۴۰ هفته به طول می انجامد. تولد زود هنگام می تواند منجر به مشکلات زیادی برای سلامت شود. از وزن کم و یرقان گرفته تا نقص عضو نوزاد.

سه ماه ی اول بارداری

هر بارداری با توجه به شرایط بیولوژیکی و فیزیولوژیکی مادر متفاوت است اما علائم پزشکی ای وجود دارد که پزشکان برای پیش بینی بارداری استفاده می کنند.

در طی اولین سه ماهه بارداری، شانس سقط هنوز بالاست. بین یک تا چهار درصد از بارداری ها قبل از ۱۲ هفتگی به سقط می انجامد.

بعد از ۱۲ هفته میزان سقط به طور قابل توجهی کم می شود. همچنین در طی سه ماهه اول پزشک شما با کمک دستگاه داپلر و انجام  تست ها مطمئن می شود که جنین ضربان قلب دارد.

سه ماهه ی دوم بارداری

در طی سه ماهه ی دوم بارداری،  انجام اسکن آناتومی فراصوت بیشتر احتمال کارایی دارد. این روش بدن کوچک بچه ی درحال رشد شما را برای مشاهده ی هرگونه مساله ی غیر نرمال چک می کند.

این روش تست جنسیت بچه را  در صورتی که بخواهید از آن مطلع شوید مشخص می کند. در میانه ی سه ماهه ی دوم ممکن است حس کنید حرکت بچه  را درون رحم تان با لگد های کوچک و پیچش هایی حس کنید.

سه ماهه ی سوم بارداری

در هفته ی ۲۷ ام  بچه در رحم شما جا خوش کرده و زنده ماندنی به حساب می آید. به این معنی که شانس زیادی برای زنده ماندن در رحمتان دارد.

در طی سه ماهه ی سوم  وزن تان افزایش میابد و احساس خستگی بیشتری می کنید. وقتی زمان زایمان برسد ممکن است در لگن خود احساس درد داشته باشید.

تجمع خون و آب اضافی در بدن ممکن است موجب تورم در قسمتهایی از بدن شود. انقباضاتی که به زایمان منجر نمیشود با عنوان انقباضات برکستون هیکس شناخته میشوند که ممکن است یک هفته قبل از زایمان آغاز شود.

در عین حال ممکن است برای دیدن بچه دچار اضطراب باشید. نکته ی بسیار مهم اینکه زایمان زودرس تنها در صورتیکه پزشک تشخیص دهد بلامانع است و در غیر این صورت ممکن است مخاطره آمیز باشد.

آمادگی برای زایمان

راه های زیادی برای آمادگی روانی و فیزیکی برای زایمان وجود دارد. بسیاری از بیمارستان ها دوره های آموزشی (کلاس های) زایمان را قبل از زایمان برگزار میکنند تا زنان درک بهتری از علایم و پروسه ی زایمان داشته باشند.

ممکن است بخواهید یک ساک تولد نوزاد آماده برای رفتن به بیمارستان شامل دستمالها، وسایل خواب و دیگر نیازهای روزمره در سه ماهه سوم داشته باشید. این ساک باید برای زمان زایمان آماده باشد.

همچنین بخوانید :

در طی سه ماهه ی سوم شما و پزشکتان باید در مورد جزییات زایمان گفتگو کنید. دانستن اینکه چه زمانی به بیمارستان می روید به زایمان کمک می کند و نقشی که پزشک در پروسه ی زایمان بازی می کند تاثیر به سزایی در میزان حس آرامش ذهن شما در آخرین مرحله ی بارداری دارد.

قدم نو رسیده مبارک !!

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *