اگر گرسنه بخوابید چه اتفاقاتی در بدنتان می افتد؟


گرسنه به رختخواب رفتن و در حالی که شکم تان از شدت گرسنگی سر وصدا می کند می تواند در شما با سایر افراد، تفاوت هایی داشته باشد. اما آنچه از دیدگاه علمی و با پژوهش محققان در این ارتباط بدست آمده، نشان می دهد که گرسنه خوابیدن نمی تواند تاثیرات چندان خوبی در وضعیت سلامت و وزن داشته باشد.

در ادامه این نوشته به اتفاقاتی پرداخته خواهد شد که گرسنه خوابیدن در افراد به وجود می آورد.

۱- نمی توانید خوب بخوابید

زمانی که گرسنه می خوابید، ساعت ها برای به خواب رفتن تقلا می کنید و گویی ذهن شما هنوز هم بیدار است. همین امر نیز سبب خواهد شد که به اندازه کافی نخوابید.

کمبود خواب هم می تواند اثرات جانبی منفی ای از جمله کاهش میزان سوخت و ساز بدن، افزایش اشتها و ضعف سیستم ایمنی بدن، ابتلا به انواع سرطان و دیابت را به همراه داشته باشد.

دکتر «ولسی دِلبریج» در این باره می گوید که اگر می خواهید وزن کم کنید با گرسنه به رختخواب رفتن، این اتفاق نخواهد افتاد.

۲- ممکن است اضافه وزن پیدا کنید

زمانی که گرسنه به رختخواب می روید، به دلیل کاهش قند خون، صبح روز بعد با ولع بیشتری برای خوردن خوراکی ها خصوصا شیرینی از خواب برخواهید خاست. اگر احساس گرسنگی شبانه به سراغ تان آمد، به جای حجم فراوانی از خوراکی های شیرین و پرکالری، اندکی شکلات تلخ یا آجیل میل کنید.

۳- احتمال دارد عضلات بدن را از دست بدهید

اگر همیشه گرسنه به رختخواب می روید، هرچند هم به باشگاه ورزشی بروید و ورزش کنید، باز هم بی فایده خواهد بود. با شکم خالی ورود مواد غذایی ضروری بدن برای تبدیل شدن به پروتئین را مسدود خواهید کرد و بدن برای جبران این روند شروع از بین بردن عضلات خواهد کرد.

برای جلوگیری از چنین روندی، ورزش را در هنگام روز انجام دهید و سعی کنید که چند ساعت قبل از رفتن به رختخواب، شام میل کرده و آب فراوانی نیز بنوشید. اما یادتان باشد که از پرخوری هم پرهیز کنید. تنها به بدن اجازه دهید که روند شبانه خود را به درستی طی کند.

۴- دائم سراغ این خوراکی و آن خوراکی می روید

اگر بتوانید ساعات خوردن وعده های اصلی غذایی را تنظیم کنید، برای سایز دور شکم تان هم بسیار مناسب خواهد بود. اگر گرسنه بخوابید به بدن اجازه خواهید داد که صبح به سراغ انواع و اقسام خوراکی ها برود.

اما اگر صبحانه محتوی پروتئین و فیبر کافی میل کنید، می تواند تا وعده ناهار هم شما را سیر نگه دارد و با تنظیم زمان خوردن این وعده های غذایی خواهید توانست، سبک زندگی درست تری را به جلو ببرید.

بر اساس پژوهش انجام شده در سال ۲۰۰۵ میلادی که نتایج آن در مجله «تغذیه بالینی» منتشر شد، خوردن غذا در ساعات مشخص می تواند در تولید انرژی مناسب و کافی برای بدن موثر باشد. همچین زنانی که چاق هستند با این روش قادر خواهند بود با سوخت و ساز به موقع و موثر بیشتر وزن کم کنند.

۵- انرژی کمتری دارید

شاید تصور کنید که بدن در طول شب، به مواد غذایی نیاز ندارد. اما بازنگری بر این نگرش لازم است چرا که بدن شما در تمام طول شبانه روز، فعال و در حال سوزاندن کالری است.

حتی زمانی که خوابیده اید این اتفاق در حال افتادن است. محققان دانشگاه فلوریدا، دریافته اید که مردانی که پیش از خواب ۳۰ گرم پروتئین دریافت می کنند، هنگام صبح انرژی بیشتری در مقایسه با مردانی که قبل از خواب هیچ چیزی نمی خورند دارند.

زمانی که گرسنه به خواب می روید، روند سوخت و ساز بدن در تمام ساعات روز را تحت تاثیر قرار خواهید داد.

۶- ممکن است بسیار تحریک پذیر شوید

گرسنه به خواب رفتن می تواند تاثیر فراوانی در خلق و خوی شما داشته باشد. شواهد علمی نشان داده اند که این امر می تواند در تغییرات خلقی تاثیرات بسیار منفی داشته باشد.

این مطالعات نشان داده اند که سطح هورمون «سروتونین»، با گرسنه خوابیدن تغییراتی را تجربه خواهد کرد که روی بخش هایی از مغز تاثیر می گذارد و خلق و خو را با چالش هایی مواجه خواهد کرد.

۷- دیرتر لاغر می شوید

مطالعات نشان داده اند که دیرغذا خوردن در هنگام شب می تواند سبب افزایش وزن شود. اگر با شکم گرسنه به رختخواب بروید، میزان انسولین و گلوکز در جریان خون تان افزایش پیدا می کند و از آنجایی که در هنگام شب فعالیت بدنی کمتری دارید، زمانی که خوابیده اید بدن تان کالری های اضافه را به چربی تبدیل می کند.

محققان بر این باور هستند که فاصله زمانی بین وعده صبحانه و شام بهتر است در حدود ۱۲ ساعت باشد. نتیجه این مطالعه در مجله «متابولیسم سلولی» به انتشار رسید. در این تحیقیق موش هایی که به مدت ۱۶ ساعت، گرسنگی را تحمل می کردند، کالری و چربی کمتری را در مقایسه با موش هایی که رژیم غذایی نرمال داشتند را می سوزاندند.

با تمام اینها باز هم اهمیت دارد که در طول روز هم بیش از اندازه لازم به سراغ موادی چون شیرینی جات و شکلات نروید و پروتئین و فیبر را جایگزین آن کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *