اگر قصد ترک سیگار کشیدن را دارید این مطلب را از دست ندهید!

سیگار دروازه ورود به اعتیاد است! این جمله ای بسیار آشنا و البته پر معنا است؛ مصرف سیگار ارتباط مستقیمی با ابتلا به سرطان ریه و بیماری های قلبی دارد همچنین مصرف سیگار تاثیرات مختلفی بر ابتلا به سایر بیماری ها نیز دارد. در ادامه به بررسی بیشتر این مطلب می پردازیم. 

ترک سیگار و دخانیات سبب می‌شود که در عرض ۲۰ دقیقه فشار خون شما پایین بیاید و سرعت ضربان قلب‌تان آرام‌تر شود

و در عرض یک روز مقدار مونوکسید کربن خون، به مقدار طبیعی خود باز گردد. با ترک مواد دخانی، در عرض ۲ هفته تا ۳ ماه خطر حمله قلبی کم می‌شود و عملکرد ریه‌ها بهتر می‌شود. فواید دراز مدت ترک دخانیات عبارت است از کاهش بیماری‌های عروق کرونر، سکته مغزی، سرطان ریه و سرطان‌های دیگر.

بسیاری از مصرف کنندگان دخانیات، چندین بار سعی می‌کنند تا دخانیات را ترک کنند و بالاخره موفق می‌شوند.

باید خود فرد به خودش، قول دهد که دخانیات را ترک کند و پایبند قولی که داده، بماند.

دلیل ترک دخانیات خود را بدانید

شما می‌خواهید دخانیات را ترک کنید اما می‌دانید برای چه؟

برای ترک دخانیات باید دارای انگیزه قوی باشید. ممکن است شما بخواهید خانواده خود را از دود دخانیات محافظت کنید.ممکن است به خاطر سرطان سینه از مصرف دخانیات پرهیز کنید و یا حتی ممکن است برای این که جوان‌تر به نظر برسید، دخانیات را ترک کنید بهترین دلیل را انتخاب کنید و به خاطر دلیل خود با استعمال دخانیات مبارزه کنید و بدانید که شما موفق‌ترین فرد در ترک دخانیات هستید.

شکست نخورید

۹۵ درصد افراد سیگاری خواهان ترک سیگار، بدون درمان شکست می‌خورند. دلیل این امر این است که نیکوتین موجود در سیگار و سایر مواد دخانی یک ماده اعتیاد آور است. به طور کلی، مغز عادت کرده که هر روز مقداری نیکوتین را وارد بدن کند. در اثر فقدان نیکوتین، علائم کمبود آن ظاهرمی‌شود.

ماده جایگزین برای نیکوتین پیدا کنید

هنگامی که تصمیم به ترک دخانیات می‌گیرید، بدن به کمبود نیکوتین شامل افسردگی، زود رنجی، ناامیدی و بی‌قراری است. ماده جایگزین نیکوتین، این علائم را کاهش می‌دهد. استفاده از آدامس و برچسب‌های دارای نیکوتین می‌توانند شانس ترک دخانیات را تا دو برابر افزایش دهند.

داروهای ترک دخانیات را بدون تجویز پزشک استفاده نکنید.

قرص‌هایی وجود دارند که با تاثیر مواد شیمیایی بر مغز به کاهش دخانیات مصرف دخانیات کمک می‌کنند. آن‌ها همچنین باعث کاهش رضایت‌‌مندی از مصرف دخانیات می‌شوند. دیگر داروها، ممکن است به کاهش علائم ناشی از ترک دخانیات کمک کنند.
ولی تمام این داروها را باید تحت نظر پزشک مصرف کنید نه به طور خود سرانه.

 

به تنهایی ترک نکنید

به دوستان، اقوام و همکاران خود بگویید که می‌خواهید دخانیات را ترک کنید.دلگرمی و تشویق اطرافیان برای ترک دخانیات مهم است. ممکن است نیاز داشته باشید که به یک گروه ترک کنندگان دخانیات بپیوندید و یا با روان شناس صحبت کنید. رفتار درمانی یکی از بهترین درمان‌ها برای ترک دخانیات است.

شما می‌توانید برای ترک موفقیت آمیز دخانیات رفتار درمانی و مواد جایگزین و روش‌های آرامش دهنده را با هم به کار برید.

استرس خود را کنترل کنید

یکی از دلایلی که افراد به سمت مصرف دخانیات می‌روند، این است که نیکوتین آن‌ها را آرام می‌کند.

هنگامی که دخانیات را ترک کردید، باید یک راه برای مقابله با استرس بیابید استفاده از ماساژ یا روش‌های آرامش دهنده مثل یوگا می‌تواند در این مورد کمک کند. بهتر است در چند هفته اول ترک دخانیات حتی الامکان از موقعیت‌های استرس زا دوری کنید.

از مصرف الکل و مواد تحریک کننده ای که شما را به مصرف دخانیات ترغیب می‌کنند، دوری کنید

برخی فعالیت‌ها ممکن است شما را برای مصرف دخانیات تشویق کنند. الکل یکی از مهمترین آن‌ها ست.

اگر با نوشیدن قهوه تمایل به سیگار کشیدن یا مصرف سایر موا دخانی پیدا می‌کنید برای هفته‌های اول فقط مقداری چای بنوشید.

اگر بعد از غذا خوردن تمایل به مصرف دخانیات پیدا می‌کنید، حتما یک کار دیگری بعد از غذا انجام دهید . مثلا دندان‌های‌تان را مسواک بزنید و یا آدامس بجوید.

خانه را تمیز کنید

بعد از کشیدن آخرین سیگار یا وعده مواد دخانی، تمام کبریت‌ها، فندک‌ها و جا سیگاری‌ها را دور بیندازید.

تمام لباس‌ها، فرش‌ها و اثاثیه منزل را که بوی سیگار گرفته اند را بشویید. از تهویه هوا در منزل استفاده کنید تا از شر بوی بد سیگار خلاص شوید.

در کل از هر چیزی که باعث می‌شود، یاد سیگار کشیدن و مصرف دخانیات بیفتید از خودتان دور کنید.

راه بروید

فعالیت ورزشی به کاهش اعتیاد به نیکوتین و کاهش علائم آن کمک می‌کند.

هنگامی که می‌خواهید به سمت مصرف دخانیات بروید، ورزش کنید. حتی ورزش‌های ملایم از قبیل پیاده روی کمک کننده هستند. کالری زیادی که در اثر ورزش کردن از دست می‌دهید، جلوی افزایش وزن بعد از ترک دخانیات را می‌گیرد.

میوه و سبزی بخورید

در طول ترک دخانیات، رژیم لاغری نگیرید. سعی کنید، بیشتر میوه و سبزی و محصولات لبنی کم چرب را مصرف کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *