انواع پر خطر ویروس HPV (پاپیلوم انسانی)، نشانه ها، تشخیص و درمان

 

انواع پر خطر ویروس HPV (پاپیلوم انسانی)، نشانه ها، تشخیص و درمان

ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) نوعی بیماری مقاربتی و از متداول‌ترین بیماری‌ مقاربتی در آمریکا است. حدود ۸۰ میلیو نفر از آمریکایی‌ها در حال حاضر به این ویروس مبتلا هستند. و هر ساله ۱۴ میلیون  نفر دیگر به این آمار اضافه می‌شود.

HPV بیش از صد نوع مختلف دارد که بعضی از آن‌ها مشکل‌سازتر از بقیه هستند. ازاین‌رو انواع این ویروس به پرخطر و کم‌خطر دسته‌بندی می‌شوند.

انواع کم‌خطر موجب بروز سرطان دهانه‌ی رحم نمی‌شوند و قابل‌درمان‌اند. انواع پرخطرِ HPV موجب پیدایش سلول‌های غیرطبیعی روی دهانه‌ی رحم می‌شود که اگر تحت‌درمان قرار نگیرد می‌تواند منجر به سرطان شود.

انواع متداول HPV

تشخیص نوع HPV به پزشک برای تعیین مرحله‌ی بعدی کمک می‌کند. بعضی از انواع HPV بدون درمان از بین می‌روند. انواع دیگرِ آن می‌توانند منجر به سرطان شوند. پزشک وضعیت شما را بررسی می‌‌کند که اگر سلول‌های سرطانی ایجاد شدند بلافاصله شناسایی شوند.

HPV6 و HPV11

HPV6 و HPV11 انواع کم‌خطر HPV هستند که با تقریباً نود درصد از زگیل‌های تناسلی در ارتباط‌اند. HPV11 همچنین می‌تواند موجب بروز تغییراتی در دهانه‌ی رحم شود.

زگیل‌های تناسلی شبیه به برجستگی‌های گل‌کلم‌شکلی هستند که روی ناحیه‌ی ژنیتال ایجاد می‌شود. این برجستگی‌ها معمولاً چند هفته یا ماه بعد از قرارگیری درمعرض شریک‌جنسیِ آلوده ایجاد می‌شوند.

انجام واکسن HPV می‌تواند از ابتلا به HPV6 جلوگیری کند. همچنین این واکسن دربرابر HPV11 نیز محافظت می‌کند.

آزمایشات بالینی انجام‌گرفته بر روی واکسن HPV به نام گارداسیل ۹، ۸۹ تا ۹۹ درصد کارایی در محافظت دربرابر  HPV نوع ۶ و ۱۱ نشان داده است. این آزمایشات بر روی افراد ۹ تا ۲۶ ساله انجام گرفته است. توصیه می‌شود که این واکسن قبل از شروع فعالیت جنسی انجام گیرد زیرا واکسن قدرت محافظت دربرابر ویروسی را که وارد بدن شده ندارد.

اگر دچار HPV6 یا HPV11 شده باشید، پزشک داروهایی ازجمله imiquimod (Aldara، Zyclara) یا podofilox (Condylox) برایتان تجویز خواهد کرد. این‌ها داروهای موضعی هستند که موجب از بین رفتن بافت زگیل‌های تناسلی می‌شوند. تخریب موضعی بافت زگیل به تقویت قدرت سیستم ایمنیِ بدن برای مقابله با این ویروس کمک می‌کند. این داروها را می‌توانید مستقیماً روی زگیل‌های تناسلی بمالید.

HPV16 و HPV18

HPV16 متدول‌ترین نوع پرخطرِ ویروس HPV است که معمولاً علائمی ندارد، هرچند می‌تواند موجب بروز تغییراتی در دهانه‌ی رحم شود. پنجاه درصد از سرطان‌های دهانه‌ی رحم در سراسر دنیا به علت این ویروس است.

 HPV18 یکی دیگر از انواع پرخطر ویروس HPV است که مثل HPV16 علائمی به همراه ندارد ولی می‌تواند موجب سرطان دهانه‌ی رحم شود.

این دو ویروس در کنار علت حدود ۷۰ درصد از کلیه‌ی سرطان‌های دهانه‌ی رحم در سراسر دنیا هستند.

واکسن HPV یعنی گارداسیل ۹، می‌تواند دربرابر انواع مختلفی از ویروس HPV ازجمله این دو ویروس محافظت کند.

تشخیص

آزمایشات HPV در زنان ازطریق تست پاپ‌ اسمیر انجام می‌گیرد که نوعی تست غربالگری برای سرطانه دهانه‌ی رحم است. آزمایش HPV فقط برای خانم‌ها قابل‌انجام است و مشخص می‌کند فرد آلوده به ویروس HPV است یا خیر. درصورت مثبت بودن نتیجه، نوع HPV و کم‌خطر و پرخطر بودن آن مشخص می‌شود.

تست HPV برای خانم‌های زیر ۳۰ سال به‌عنوان تست منظم توصیه نمی‌شود. دلیل آن این است که تا سن ۳۰ سالگی بسیاری از زنان به نوعی از ویروس HPV آلوده می‌شوند که اکثر آن‌ها خودبه‌خود بدون درمان برطرف می‌شوند. بااین‌حال، اگر تست پاپ‌اسمیر آن‌ها سلول‌های غیرعادی‌ای را تشخیص داد، تست HPV برای ارزیابی خطر وجود مشکلی جدی‌تر مثل سرطان دهانه‌ی رحم انجام می‌گیرد.

اگر جواب آزمایش شما HPV مثبت بود، به این معنی نیست که به سرطان دهانه‌ی رحم مبتلا خواهید شد. به این معنی است که ممکن است در آینده به این سرطان مبتلا شوید، مخصوصاً اگر HPV شما از انواع پرخطر باشد. پزشک نتیجه آزمایشات شما را بررسی می‌کند درمورد روش‌های درمان و مراقبت با شما صحبت خواهد کرد.

آمار

باتوجه به آمار که نشان می‌دهد ۸۰ میلیون نفر از آمریکایی‌ها هم‌اکنون به ویروس HPV مبتلا هستند و ۱۴ میلیون نفر سالانه به این آمار اضافه می‌شود، می‌توان گفت تقریباً هر فردی که فعالیت جنسی دارد به یکی از انواع HPV مبتلا خواهد شد.

این‌طور برآورد می‌شود که HPV در ۸۰ تا ۹۰ درصد از افراد بدون درمان خودبه‌خود از بین می‌رود.

عفونت HPV در زنان بالای ۳۰ سال شیوع کمتری دارد اما احتمال تبدیل شدن آن به سرطان دهانه‌ی رحم بیشتر است. این یکی از دلایل اهمیت ویزیت مرتب متخصص زنان است.

نکاتی برای پیشگیری

برای کمک به پیشگیری از ابتلا به ویروس HPV به نکات زیر توجه کنید:

  • واکسیناسیون HPV را انجام دهید. واکسن HPV سه تزریق در طول شش ماه است و فقط به افراد زیر ۲۶ سال توصیه می‌شود.
  • از پزشک‌تان درمورد واکسنی که به شما می‌دهد سؤال کنید:
  • واکسن سرواریکس (Cervarix) فقط دربرابر HPV16 و HPV18 محافظت می‌کند.
  • واکسن گارداسیل دربرابر HPV نوع ۶، ۱۱، ۱۶ و ۱۸ محافظت می‌کند.
  • واکسن گارداسیل ۹ از انواع مختلفی از HPV شامل نوع ۶، ۱۱، ۱۶، ۱۸، ۳۱، ۳۳، ۴۵، ۵۲ و ۵۸ محافظت می‌کند. ازآنجا که گارداسیل ۹ طیف گسترده‌تری از ویروس‌های HPV را بدون عوارض جانبی یا واکنش‌های منفی شامل می‌شود، بهترین محافظت را دربرابر ویروس HPV انجام می‌دهد.
  • عوارض‌جانبی احتمالیِ واکسن گارداسیل ۹ ناراحتی روی ناحیه‌ی تزریق مثل درد، تورم یا قرمز شدن است. بعضی بیماران بعد از تزریق دچار سردرد هم می‌شوند.
  • درصورت مشاهده‌ی زگیل‌های تناسلی در شریک‌جنسی از برقراری رابطه‌ی جنسی با او پرهیز کنید.
  • در زمان رابطه‌ی جنسی از کاندوم لاتکس استفاده کنید. اما به‌خاطر داشته باشید که HPV از طریق تماس پوستی نیز منتقل می‌شود، نه فقط از طریق تبادل مایع بدن. این یعنی کاندوم همیشه هم نمی‌تواند دربرابر سرایت HPV پیشگیری کند اما احتمال ابتلا را کمتر می‌کند.
  • اگر زن هستید، از متخصص زنان برای معاینه‌ی دهانه‌ی رحم وقت بگیرید. این‌کار را باید از ۲۱ تا ۶۵ سالگی انجام دهید.

جمع‌بندی

HPV ویروسی بسیار متداول است. اکثر افراد مبتلا به آن از داشتن آن بی‌اطلاع‌اند و علائمی بروز نمی‌دهند.

اگر مبتلا به HPV باشید، لزوماً به این معنا نیست که به سرطان دهانه‌ی رحم مبتلا خواهید شد.

بااین‌حال، دانستن این‌که ویروس HPV شما از نوع کم‌خطر یا پرخطر است به شما و پزشک‌تان کمک می‌کند برنامه‌ای برای کاهش خطر ابتلا به سرطان دهانه‌ی رحم اتخاذ کنید.

بهترین راه برای پیشگیری از HPV اگر زن باشید، انجام آزمایش سرطان دهانه‌ی رحم و درصورتی‌که مرد هستتد، به‌روز نگه داشتن واکسیناسیون است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *