استفاده از جوهرقند در تولید نان و نبات سرطان‌زا است

استفاده از جوهرقند در تولید نان و نبات سرطان‌زا است

مصرف بلانکیت (جوهر قند) که سفیدکننده‌ای مصنوعی است در تولید نبات به شدت سطان‌زا است. این ماده شیمیایی باعث می‌شود از شیره نبات چندین بار نبات بگیرند و در نتیجه نبات تولید شده شفاف و بلورین شود. متاسفانه استفاده از بلانکیت در تولید نبات‌های در کارگاه های کوچک متداول است.

مدیرعامل شرکت زعفران سحرخیز در گفتگو با اپک‌تایمز فارسی در خصوص مصرف نباتهایی که در کارگاه‌های متفرقه و گمنام تولید می‌شوند هشدار دارد و افزود : « ما در آزمایشگاه اکردیته کارخانه نبات سحرخیز حدود پنج هزار نمونه از بازار جمع‌آوری کردیم که برای این کار حدود سی الی چهل میلیون تومان هزینه کردیم و نمونه‌ها را فرستادیم برای سازمان استاندارد، تعزیرات و برای ریاست جمهوری گزارش آن را فرستادیم. این کار باعث شد در جامعه حساسیت زیادی نسبت به بلانکیت ایجاد شود. »

در خرداد ۹۵ نیز مدیرکل تعزیرات حکومتی استان خراسان رضوی در گفتگو با تسنیم گفت که حدود ۹۰ درصد از نبات‌هایی که در شهر مشهد عرضه می‌شوند تقلبی است.

۵ غذایی که سرطان را تغذیه می‌‌‌‏کنند

وی با اشاره به مصرف بلانکیت در تولید نان و نبات، معتقد است استفاده از این ماده موجب ایجاد عوارض کبدی می‌شود و لازم می‌داند که در این حوزه اقدامات جدی انجام شود.

آقای فرهاد سحرخیز مدیرعامل زعفران سحر خیز نیز ادامه می‌دهد : « سال ۱۳۹۰ در شهرک صنعتی بینالود یک واحد تولید نبات راه‌‌‌‏اندازی کردیم. دلیل اینکه وارد تولید نبات شدیم حجم بسیار زیاد تقاضا برای نبات باکیفیت و از طرف دیگه تقلب بسیار زیادی بود که در تولید نبات روی می‌داد. نبات کالایی بسیار پرمصرف هست که از دوران نوزادی تا کهنسالی مصرف می‌‌‌‏شود. به خاطر ارزانی و مصرف زیاد تقلب بسیار زیادی هم در تولید نبات انجام می‌شود. »

این پنج ماده غذایی ضد سرطان را بیشتر مصرف کنید

در ایران در بعضی از نانوایی‌ها به صورت غیر مجاز از بالانکیت یا جوهرقند برای تخمیر و آماده‌سازی زود هنگام خمیر نان استفاده می‌کنند که به دلیل افزایش ضریب ابتلا به سرطان، ازبین رفتن پرز روده و معده و بی‌اثرسازی آنتی‌اکسیدان‌ها و اختلال در گوارش، پوست و چشم از نظر ادارهٔ بهداشت مصرف آن در نان، غیرقانونی بوده و پیگیرد قانونی دارد. همچنین بلانکیت در مسدود کردن آنزیم‌های بدن به ویژه انسولین موثر است، بنابراین به طور مستقیم سبب تسریع دیابت در افراد می‌شود.

فرهاد سحرخیز در ادامه به تقلب هایی که در تولید زعفران می شود هم اشاره می‌کند : « استفاده از رنگ‌‌‌‏‌‌‌‏های غیر مجاز سرطانزا بجای زعفران رایج است. برای تشخیص تقلب زعفران آزمایش‌‌‌‏های مختلفی انجام می‌شود. رایج‌ترین تقلب در زعفران این است که رنگ‌های شیمیایی مثل رنگ قالی و… به آن افزوده می‌شود. تقلب دیگر این است که اگر بسته زعفران را می‌خرید که پنج گرم است یک تا دو گرم رطوبت طی مراحل بسته بندی به آن اضافه شده که پس از نگهداری طولانی مدت وزن آن کم می‌‌‌‏شود. خود این رطوبت می‌تواند باعث رشد میکروب‌ها شود. متاسفانه بدلیل قیمت بسیار زیاد زعفران و آسیب پذیر بودن زیاد آن تقلب زعفران خیلی رایج است و توجه به تهیه محصول سالم و استاندارد را بیشتر از محصولات دیگر می‌طلبد. »

در بهداشت جهانی استفاده از بلانکیت تقریباً ممنوع است و در صنایع قند و شکر جای خود را به تبادل‌گرهای یونی (رزین) داده است.

مطالب دیگر :

استرس خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌‌‌‌‌‏دهد

مدیتیشن می‌‌‏تواند مغز را در مدت ۸ هفته بازسازی کند

می‌‌‏خواهم با انتشار عکس‌‌‏های فرزندم ثابت کنم که سقط جنین، قتل است

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *