از کرم خوردگی دندان هایتان جلوگیری کنید.

 

دندان های سالم teeth

کرم‌خوردگی و پوسیدگی دندان در اثر فعالیت‌های باکتری‌های خاصی در دهان بروز می‌یابد. این باکتری‌ها سم‌هایی تولید می‌کنند که مینای دندان و لایه‌های زیر آن، موسوم به “عاج دندان” را خراب می‌کند.

گرچه مواد معدنی درون بزاق دهان و فلوراید موجود در خمیردندان مینای دندان را ترمیم می‌کنند، اما بسیاری معتقدند کرم‌خوردگی دندان به طور طبیعی قابل درمان نیست. این در حالی است که محققان به تازگی از روش‌های ساده‌ای برای احیای مینای دندان و از بین بردن آثار پوسیدگی دندان پرده‌برداری کرده‌اند.

بر اساس گزارشی که در مجله “بریتیش مدیکال” (British Medical) منتشر شده تحقیقی نشان داده است رژیم غذایی مناسب می‌تواند آثار کرم‌خوردگی و پوسیدگی‌های دندان را به طور کامل از بین ببرد.

در این تحقیق ۶۲ کودک دارای کرم‌خوردگی دندان مورد مطالعه قرار گرفتند. به منظور بررسی رژیم‌های غذایی مختلف، افراد به سه گروه تقسیم شدند. رژیم غذایی گروه اول شامل جو دوسر بود که سرشار از اسید فیتیک است. در گروه دوم غذاهای سرشار از ویتامین D در نظر گرفته شد. غلات به طور کامل از رژیم غذایی گروه سوم حذف و ویتامین D به آن اضافه شد.

بیشترین کرم‌خوردگی دندان مربوط به گروه اول بوده است که از غلات و اسید فیتیک تغذیه کردند. افراد گروه دوم وضعیت بهتری نسبت به گروه اول از خود نشان دادند.

بیشترین آثار بهبود پوسیدگی‌های دندان نیز در گروه سوم مشاهده شد. این یافته نشان داد استفاده کمتر از غلات در رژیم غذایی باعث بهبود پوسیدگی‌های دندان می‌شود.

در گذشته تصور می‌شد شکر و نشاسته باقی مانده بر روی دندان باعث کرم‌خوردگی دندان می‌شود. این در حالی است که در مطالعه اخیر رژیم غذایی به عنوان عامل اصلی شناسایی شد.

عوامل موثر در کرم خوردگی دندان:

  1. کمبود مواد معدنی در رژیم غذایی (به خصوص منیزیم، کلسیم و فسفر)
  2. کمبود ویتامین‌های محلول در چربی مثل ویتامین A، D، E و K
  3. مصرف بیش از حد اسید فیتیک
  4. مصرف بیش از اندازه شکرهای فرآوری شده.

بنابراین پنج گام موثر در جهت از بین بردن کرم‌خوردگی دندان عبارتند از:

  1. حذف شکر به منظور جلوگیری از رشد باکتری‌های دهان
  2. مصرف مواد مغذی مثل سبزیجات، روغن‌های سالم مثل روغن نارگیل، آووکادو، دانه‌های روغنی و آجیل
  3. غرغره کردن روغن:این کار قرن‌هاست که به منظور ضدعفونی کردن دهان مورد استفاده قرار گرفته است. یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را به مدت ۲۰ دقیقه در دهان بچرخانید. اگر ۲۰ دقیقه زیاد است، می‌توانید در هفته‌های اول ۳ تا ۵ دقیقه این کار را انجام دهید. بعد از سپری شدن مدت مورد نظر، محلول را از دهان خارج کنید.
  4. حذف اسید فیتیک: این اسید بازدارنده آنزیم‌های بدن و مسدودکننده مواد معدنی است و در غلات، آجیل و لوبیاهای غیر ارگانیک یافت می‌شود. این ماده سلامت انسان را به خطر انداخته و مشکلاتی چون کمبود مواد معدنی و پوکی استخوان را در پی دارد. مصرف مواد طبیعی می‌تواند از ورود فیتیک اسید به بدن جلوگیری کند.
  5. استفاده از خمیردندان‌های دارای مواد معدنی و بدون فلوراید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *