ارتباط محل انباشت چربی با نوع سرطان سینه

 

میزان چاقی و لاغری و نحوه اندام ارتباط مستقیمی با نوع سرطان سینه دارد این موضوع با تحقیق و بررسی دانشمندان با مطالعه جامعه آماری صورت گرفته و مشخص می کند نحوه و میزان انباشت چربی با ابتلا به سرطان سینه ارتباط مستقیمی دارد.نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که چاقی با افزایش خطر ابتلای زنان به سرطان سینه ارتباط دارد و محل انباشت چربی هم در نوع این سرطان دخیل است.

محققان دانشگاه شاندونگ در چین در این مطالعه متوجه شدند که احتمال ابتلا به شکل خطرناک تر سرطان سینه در زنانی که اندام سیب مانند -چربی شکمی اطراف اندام های داخلی- دارند، در قیاس با زنان دیگر بیشتر است.
اما در مقابل زنانی که اندام گلابی شکل دارند- چربی در ناحیه باسن و ران ها ذخیره می شود- بیشتر در معرض ابتلا به شکل قابل درمان این بیماری هستند.
محققان دانشگاه شاندونگ این مطالعه را روی هزار و ۳۱۶ زن ۲۵ تا ۷۰ ساله از شمال و شرق چین که به تازگی به سرطان سینه مبتلا شده بودند، انجام دادند و آنها را با زنان سالمی که در گروه کنترل قرار داشتند، مقایسه کردند.
نتایج این مطالعه نشان داد که احتمال ابتلا به یک نوع سرطان سینه به نام سرطان سینه گیرنده استروژن مثبت ( ER+) در زنانی که اندام گلابی شکل داشتند، بیشتر بود.
به گفته محققان، حدود ۷۰ درصد سرطان های سینه، سرطان از نوع گیرنده استروژن مثبت هستند. این سرطان ها تحت تاثیر استروژن قرار دارند زیرا این هورمون می تواند با چسبیدن به پروتیین ها در سلول های سرطانی موجب رشد شود.
از سوی دیگر، سرطان سینه گیرنده استروژن مثبت به درمان و درمان های هورمونی خوب واکنش نشان می دهد و به بیماران داروی Tamoxifen داده می شود؛ این دارو موجب مسدود کردن استروژن می شود.
اما خطر ابتلا به سرطان سینه گیرنده استروژن منفی در زنانی که اندام سیب مانند دارند، بیشتر است.
این شکل از بیماری را نمی توان با هورمون ها درمان کرد و بنابراین بیماران معمولا در مسیر شیمی درمانی قرار می گیرند.
محققان در این مطالعه متوجه شدند در زنانی هم که چاق نیستند، خطر ابتلا به سرطان سینه گیرنده استروژن منفی در زنانی که نسبت کمر به باسن آنها بیشتر است، بیشتر می شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *