ابتلا به ام اس پیامد تلخ داشتن استرس و اضطراب

ام اس از جمله اختلالات خود ایمنی در بدن است که در اثر ابتلا به این بیماری، سلول های ایمنی بدن به قشر سلول های عصبی حمله ور شده و این قشر را از بین می برند. بدن انسان قادر است تا برای چند مرتبه به ترمیم این قشر بپردازد. بروز اضطراب و استرس از جمله عوامل تاثیر گذار در ابتلا به این اختلال است. 

ام اس بیماری است که در سن ۲۰ تا ۴۰ سالگی بروز می‌یابد و این مشکل در زنان شایع‌تر از مردان است همچنین نشانه ابتلا به این بیماری اختلال در سیستم حسی، حرکتی و تعادل است.

یک متخصص مغز و اعصاب با اشاره به تاثیر ۳۰ درصدی استرس در بروز بیماری ام اس <MS disease>گفت: گزگز، مورمور شدن، سرگیجه و عدم تعادل، تاری دید و اختلال در سیستم حسی، حرکتی از علائم ابتلا به بیماری ام اس است.

دکتر بتول دادخواه درباره بیماری ام اس اظهار کرد: ام اس بیماری است که در سن ۲۰ تا ۴۰ سالگی بروز می‌یابد و این مشکل در زنان شایع‌تر از مردان است همچنین نشانه ابتلا به این بیماری اختلال در سیستم حسی، حرکتی و تعادل است.

وی با بیان اینکه علائم ثابت ام اس باید حداقل ۲۴ ساعت وجود داشته باشد، افزود: تاری دید ازجمله دیگر نشانه‌های ام اس است که به طور تدریجی در ۱ الی ۲ هفته افزایش پیدا می‌کند.

این متخصص مغز و اعصاب خاطرنشان کرد: در برخی از موارد علائم ام اس همچون گزگز، مورمور شدن، سرگیجه و عدم تعادل در دیگر بیماری‌ها مثل کم‌کاری تیروئید، بیماری‌های متابولیکی، کمبود مواد معدنی و ویتامین B 12، عفونت و ایدز نیز دیده می‌شود بنابراین این افراد باید حتما تحت آزمایش و بررسی پزشک قرار گیرند.

دادخواه با اشاره به اینکه تشخیص ام اس به وسیله ام آر آی مغز، نخاع و گردن انجام می‌شود، عنوان کرد: در بیماری ام اس در تصویر ام آر آی پلاکت‌هایی دیده می‌شود که ضایعات مدون و بیضی شکلی به صورت نقاط سفید نشان می‌دهد همچنین ضعف هر دو پا در این افراد نیز گاهی وجود دارد.

وی بیان کرد: هنوز علت دقیق ام اس مشخص نشده است اما چندین عامل همچون وراثت، ژنتیک، عوامل محیطی، برخی از ویروس‌ها، اضطراب، افسردگی و استرس در بروز این بیماری تاثیرگذار است. همچنین بر اساس تحقیقات انجام گرفته مشخص شده استرس در بروز بیماری ام اس تاثیر ۳۰ درصدی دارد.

این متخصص مغز و اعصاب در خصوص درمان ام اس گفت: متاسفانه برای این بیماری درمان دقیق و قطعی وجود ندارد اما مصرف داروها در افرادی که مبتلا به نوع ام اس عود کننده هستند تا حدودی از پیشروی این بیماری جلوگیری می‌کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *