آیا عرق کردن باعث لاغری می شود؟

 

عرق کردن روش طبیعی بدن برای تنظیم دمای آن است. اینکار با ازاد کردن آب و نمک انجام می شود که برای خنک کردن شما بخار می گردد. عرق کردن خود به خود به سوزاندن مقادیر زیادی از کالری منجر نمی شود اما این موضوع باعث می شود وزن آب بدن کمتر شود. البته این از دست دادن موقتی است. وقتی که بدن با نوشیدن آب یا خوردن مواد غذایی هیدراته می شود، دوباره وزن به حالت قبل بر می گردد.

عرق کردن چقدر کالری می سوزاند؟

برخی از افراد ادعا می کنند که فعالیت های پرانرژی همچون یوگای بیکرام به شما اجازه می دهد در یک ساعت بیش از ۱۰۰۰ کالری بسوزانید اما این ادعا درست نیست.

یکی از مطالعات موجود نشان می دهد در یک فعالیت ۹۰ دقیقه ای یوگای بیکرام، زنان به طور متوسط تنها ۳۳۰ کالری و مردان ۴۶۰ کالری سوزانده اند. این مقدار معادل با پیاده روی سریع ۳.۵ مایلی در ساعت است.

همچنین در فعالیت هایی که اصلا عرق نمی کنید یا کمتر عرق می کنید هم ممکن است کالری بسوزانید. به عنوان مثال به هنگام شنا کردن، برداشتن وزنه های سبک یا تمرین کردن در زمستان هم می توانید کالری بسوزانید.

در طول برخی از تمرینات خاص ورزشی، می توانید از عرق کردن برای اندازه گیری سطح شدت ورزش خود استفاده کنید. متخصصان توصیه می کنند یک فرد بزرگسال سالم پنج روز از هفته را به فعالیت های ورزشی متوسط-شدید ۳۰ دقیقه ای اختصاص دهد.

چرا برخی از افراد بیشتر از دیگران عرق می کنند؟

اینکه شما چقدر عرق می کنید به فاکتورهای متعددی بستگی دارد. این فاکتورها عبارتند از :

  • ژنتیک
  • فاکتورهای محیطی
  • سن
  • سطح تناسب اندام
  • وزن

از میان این فاکتورها، وزن و سطح تناسب اندام تاثیر بیشتری بر روی مقدار عرق کردن در طول تمرینات ورزشی دارد. در وزن های بالاتر، بدن شما برای عملکرد خود به انرژی بیشتری نیاز دارد. همین امر موجب می شود فرد بیشتر عرق کند.

عرق کردن سریع به این معناست که بدن شما می تواند سریع تر خود را خنک سازد. این موضوع به شما اجازه می دهد در سرعت های زیاد، زمان بیشتری را به ورزش خود اختصاص دهید.

مزایای عرق کردن چیست؟

شاید بتوان گفت اصلی ترین مزیت عرق کردن خنک نگه داشتن بدن است. مزایای دیگر عرق کردن شامل موارد زیر است:

  • پوست سالم تر: تمرینات ورزشی شدید، باعث می شود جریان خون در کل بدن به گردش دراید. این موضوع به اکسیژن و مواد مغذی اجازه می دهد در بدن جریان داشته باشند و سلول های پوستی را تغذیه کنند.
  • به چالش کشیدن خود: اگر به هنگام ورزش کردن عرق می کنید، به احتمال زیاد تمریناتی را انجام می دهید که برای سطح تناسب اندامتان چالش برانگیز است. اما اگر احساس سبکی سر می کنید، به شدت خسته هستید یا دردی دارید باید بدانید که خود را تحت فشار زیاد قرار داده اید.

عرق کردن خطری برای بدن دارد؟

دهیدراسیون(از دست رفتن آب بدن):

اگر عرق می کنید به احتمال زیاد آب بدن را از دست خواهید داد. آب و هوای گرم یا مرطوب باعث می شود عرق کردن بیشتر شود. برای هر پوند از عرقی که از دست می دهید، باید مطمئن شوید که ۴۷۳ میلی لیتر آب می خورید. منتظر تشنه شدن نمانید. به جای اینکار، به همراه خود یک بطری آب داشته باشید و در طول تمرینات ورزشی خود به طور منظم آب بنوشید.

دهیدراسیون شدید می تواند خطرناک باشد. اگر موارد زیر را داشتید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید:

  • سردرگمی یا خستگی شدید
  • سرگیجه به هنگام ایستادن
  • نداشتن ادرار برای هشت ساعت
  • پالس ضعیف
  • پالس سریع
  • تشنج
  • از دست دادن هوشیاری

هیپرهیدروز:

اگر همیشه و به طور منظم تعریق شدیدی دارید ممکن است به شرایطی دچار شده باشید که هیپرهیدروز نام دارد. اگر عرق کردن فعالیت های روزمره شما را مختل کرده است حتما به یک پزشک مراجعه کنید.

اگر بدون هیچ دلیل در شب عرق می کنید یا به طور ناگهانی تعریق شدیدی دارید حتما با یک پزشک مشورت نمایید. اگر عرق کردن با موارد زیر همراه بود به سرعت به دنبال درمان باشید:

  • تب ۴۰ درجه یا بالاتر
  • درد قفسه سینه
  • تنگی نفس
  • ضربان قلب سریع

چگونه به صورت امن کالری بسوزانیم؟

برای کاهش وزن باید کالری سوزانده شده از کالری دریافتی بیشتر باشد. حدود ۳۵۰۰ کالری معادل یک پوند چربی است. به همین خاطر برای از دست دادن یک پوند باید ۳۵۰۰ کالری بسوزانید. بهترین روش برای رسیدن به وزن سالم، اتخاذ سبک زندگی سالم است.

داشتن رژیم غذایی سالم و سرشار از مواد غذایی کامل و انجام منظم تمرینات ورزشی بهترین روش برای رسیدن به اهداف کاهش وزن است.

نتیجه گیری:

عرق کردن ممکن است به طور موقت به شما کمک کند وزن خود را کمتر کنید. با اینحال، کالری از دست رفته در این روش زیاد قابل ملاحظه نیست و نمی تواند یک روش سالم برای کاهش وزن باشد.

یکی از مطالعات انجام شده نشان می دهد عملکرد ورزشی در زنان توسط کاهش وزن سریع تحریک شده توسط سونا به شدت کاهش پیدا می کند اما برای تایید این موضوع به تحقیقات بیشتری نیاز است.

اگر قصد دارید وزن خود را کمتر کنید، رویکرد تدریجی سالم ترین و بهترین روش برای رسیدن به این هدف است. همانطور که قبلا نیز بیان کردیم یک رژیم غذایی سالم و سرشار از مواد غذایی کامل اتخاذ کنید و به طور منظم ورزش نمایید. پزشک می تواند برنامه خوبی برای سبک زندگی تان تنظیم کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *