آیا دندان خراب بر معده تاثیر می گذارد؟

 

به این دلیل که اکثر مردم نشانه ای از رفلاکس معده ندارند، اولین کسی که متوجه پوسیدگی و از بین رفتن دندان ها می شود دندانپزشک می باشد.
بر این اساس فقط سوزش قلب و دیگر علائم و نشانه های رفلاکس اسید به این معنی نمی باشد که شما به بیماری رفلاکس معده مبتلا شده باشید.
مصرف غذا‌های سالم و مقوی‌، کلید داشتن سیستم گوارش سالم است‌. اینکه چطور غذا را برای هضم صحیح می‌جویم و خرد می‌کنیم هم نکته خیلی مهمیست. اولین قدم برای هضم غذا در دهانتان آغاز می‌شود‌. دندان‌ها به خرد کردن غذا کمک می‌کنند و بزاق دهان هم حاوی آنزیم‌های آغاز‌گر گوارش است‌. وقتی غذا را قورت می‌دهید‌، ماهیچه‌ها آن را از لوله‌گوارش عبور می‌دهند‌. سپس غذا تجزیه شده و مواد مغذی مورد نیاز بدنتان برای رشد و سلامتی از آن گرفته می‌شود.

باکتری‌های دندانی که خراب شده‌ است، می‎تواند به وسیله مواد غذایی وارد معده و سپس وارد گردش خون شود و همین مسئله باعث معده درد و بروز بیماری‎های مختلف گوارشی می شود. دندان در جذب و هضم و همچنین جویدن‌ مواد غذایی بسیار مؤثر است به طوری که اگر این عضو دچار مشکل شود، هضم غذا با مشکلات‌ مختلفی‌ روبه‌رو‌ می‌شود.

در دستگاه گوارش‌ دندان به عنوان‌ اولین عضو‌ محسوب می‌شود و اگر‌ دندان فردی‌ خراب‌ باشد، کار جویدن‌ مواد غذایی و به تبع آن‌ هضم و جذب‌ غذا با مشکل روبه‎رو می شود و معده کارایی‌ خود را از دست می‌دهد‌. افرادی که دندان‌های خرابی دارند،‌ به خوبی‌ مواد غذایی در معده‌شان آماده هضم‌ و جذب نمی‌شود، این افراد به ناچار در طولانی‌ مدت به مصرف غذاهای‌ نرم و فاقد‌ فیبر‌ روی می‌آورند و همین مسئله باعث‌ بر هم خوردن متابولیسم‌ بدن و حتی‌ مواد غذایی و آنزیم‌های مورد نیاز معده و دستگاه‌ گوارش‌ می شود و در نتیجه‌ کارایی‌ معده را تضعیف‌ می‌کند. عفونت ناشی از دندان‌های خراب‌ باعث بروز‌ عفونت‌ در سیستم گوارش می شود.

دندان‌های خراب‌ به دلیل‌ درد شدید‌ جویدن غذا را به طور ناقص‌ انجام می دهد و همین موضوع کار معده را در هضم‌ غذا دو برابر می‌کند و باعث‌ ایجاد مشکل در سیستم گوارش‌ می‌شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *