آووکادو میوه ای با خواص بسیار

آووکادو

آووکادو

آووکادو و یا گلابی تمساح نام درخت و میوهٔ آن درخت است. این درخت در مناطق گرم و استوایی می‌روید و میوه‌ای سبز رنگ با هسته‌ای درشت دارد.

آواکادو (پرسی آمریکانا) درختی است که میوهٔ آن در گونهٔ گیاهان گل‌دار طبقه‌بندی می‌شود. این گیاه بومی آمریکای مرکزی و مکزیک است و تا ۲۰ متر رشد می‌کند و رشد خیلی سریعی دارد. این گیاه همیشه برگهای سبز دارد که طول آنها به ۱۲ تا ۱۵ سانتی‌متر می‌رسد. گلهای آن نامشخص (ناپیدا) و به رنگ زرد مایل به سبز و به عرض ۵ تا ۱۰ میلی‌متر است. میوهٔ گلابی شکل آن از نظر گیاه‌شناسی یک سته یا شفت است که ۷ تا ۱۰ سانتی‌متر طول دارد.

نهال‌های این گیاه در دهه ۴۰ شمسی از اکوادور وارد ایران شد ولی در ابتدا دچار سرما زدگی شد ولی بعد از گذشت چند سال با اب و هوای منطقه مورد کشت مقاومت ایجاد کرده که هر کدام از این درختان در حال حاضر ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ عدد میوه تولید می‌کنند. در ایران بیش از ۵۰ هکتار در شمال کشور به باغهای آووکادو اختصاص دارد و هر ساله حدود ۱۰۰ تن میوه تولید می‌شود.

آووکادو چرب است و درای اسیدهای آمینه مختلف مانند سیستین Cystine تریپتوفان Tryptophane و تیروسین Tyrosine می باشد . در تحقیقات جدیدی که انجام شده وجود چند نوع آنتی بیوتیک در آووکادو ثابت شده است .

دانه گیاه درای مقدار کمی ( در حدود ۲ درصد ) روغن است . این روغن غلیظ و سفت و به رنگ زرد مایل به سبز بوده که درای بو و طعمی مطبوع است .

 

خواص درمانی آووکادو

– جوشانده برگهای آووکادو قاعده آور است .

– ترکیبات موجود در آووکادو می‌تواند سلول‌های پیش‌سرطانی و سرطانی که عامل ابتلا به سرطان دهان هستند را از بین ببرند.

– آووکادوها منبع خوبی از کارتنوئیدها (نوعی آنتی‌اکسیدان) مانندآلفا کاروتن، بتا کاروتن، بتا کریپتوکسانتین، زیکسانتین و لوتئین هستند.

این ترکیبات از بین برنده رادیکال‌های آزاد می‌باشند و محاافظ خوبی برای پوست هستند و از آسیب‌های محیطی که منجر به ایجاد چین و چروک و خطوط ریز پوستی و دیگر عوامل نشانگر پیری زودرس می‌باشند پیشگیری می‌کنند.

تحقیات علمی می‌گوید استفاده از مقدار زیاد کارتنوئیدها در برنامه غذایی روزانه، تراکم، ضخامت، تن و ظاهر کلی پوست را بهبود می‌بخشد.

–  آووکادو دارای بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز بدن شماست. آووکادو گرم به گرمش پتاسیم بیشتری نسبت به موز دارد، که برای رشد عضلات و عملکرد اعضای بدن ضروری است. حدود ۳۰ گرم آووکادو می‌تواند ۸ درصد نیاز بدن شما به ویتامین کا در روز، که باعث لخته شدن خون می‌شود را جواب دهد. همچنین حاوی ویتامین سی، ای، و آنتی اکسیدان هم هست که سیستم ایمنی بدن را تقویت خواهد کرد. مواد مغذی دیگری که در آووکادو یافت می‌شوند شامل فولات، ریبوفلاوین، فیبر و ویتامین B-6 است.

– برای دوره نقاهت به مریض آووکادو بدهید . ضعف عمومی را برطرف می کند .

– بیخوابی را درمان می کند زیرا دارای تریپتوفان است . اگر به کم خونی دچار هستید حتما با شام خود آووکادو بخورید .

– آووکادو هم مانند روغن زیتون سرشار از اسید اولئیک است. این ماده یکی از بزرگ‌ترین عوامل پیشگیری از ابتلا به سرطان پستان محسوب می‌شود.

–  از آنجایی که این میوه سرشار از پروتئین و چربی است، مصرف آن می تواند به حفظ لطافت و شادابی موهای شما کمک کند. به علاوه اگر موهای خشکی دارید، می توانید نصف آووکادو را رنده و با یک قاشق چای خوری روغن زیتون و یک عدد زرده تخم مرغ مخلوط کنید و هر روز به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه آن را روی موهای خودتان که از قبل مرطوب کرده اید، ماساژ دهید و بعد موهایتان را با یک شامپوی ملایم و آب گرم شست وشو دهید.

– سطح بالای فولات موجود در این میوه می‌تواند خطر سکته قلبی را در افراد مستعد کاهش دهد.

– چون آووکادو شکر و مواد نشاسته ای کمی درد برای آنهایی که بیماری قند دارند نیز مناسب است .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *