آشنایی با چند دمنوش گیاهی و فواید درمانی آن ها

اگر طعم آویشن رو دوست داشته باشید خوردن دمنوش این گیاه میتونه لذت بخش باشه. روش درست کردنش هم خیلی آسون و سریع مثل بقیه دمنوش‌هاست… مقداری برگ آویشن رو در قوری به مدت چند دقیقه دم می‌کنیم. می‌تونید این دمنوش گیاهی رو با عسل یا نبات شرین کنید و البته به نظر من اگه چند قطره آب لیموی تازه بهش اضافه کنید عالی می‌شه.
یا می‌شه موقع دم کشیدن بهش لیمو عمانی اضافه کنید که طعم جالبی به دمنوش می‌ده… در ضمن گیاه آویشن خاصیت ضد باکتریایی داره و مناسب برای برطرف کردن عفونتهای گوارشی و روده‌ای است.
این دمنوش گیاهی سبز رنگ است و طعم قوی آویشن رو داره. اگر به برگ آویشن دسترسی ندارید می‌تونید از پودر آویشن استفاده کنید .

نکته:
ترجیحا این چای ها را با عسل،خرما یا توت میل کنید.اگر مبتلا به دیابت هستید با عسل میل کنید.چای را می توان با چند قطره آبلیموی تازه میل کرد.

طرز تهیّه: 1قاشق غذاخوری + 2 لیوان آب جوش + نبات

 

فواید درمانی دمنوش آویشن

دمنوش گیاهی آویشن بالا برنده فشارخون، تقویت اعصاب، رفع کولیتهای مزمن، مدر ( ادرارآور)، ضد انگل و رطوبت بدن، ضد صفرا، مؤثر در درمان زکام ، سرفه و آسم ، اشتهـارآور، کاهش دهنده غلظت خون، مقوی جهاز هاضمه ( گوارش )، تقویت بینایی.

دمنوش گیاهی نعناع

این گیاه دارویی از نظر طب سنتی ایران، گرم و خشک می‌باشد .

نعناع ، گیاهی است از رده دولپه‌ای‌های پیوسته گلبرگ که سردسته تیره نعناعیان و از سبزی‌های خوراکی است. این گیاه تمام اسانس‌ها و خواص پونه را دارد؛ ولی برگ‌هایش کرک کم‌تری دارند و بریدگی‌های کنار برگ‌های آن بیش‌تر از پونه و اسانس آن نیز ملایم‌تر است. نعناع گیاهی است علفی و پایا. ساقه‌های آن دونوع خزنده و زیر زمینی می‌باشند. از میان ریشه‌ها، یک شاخه قائم و برگدار کوچک خارج می‌شود که برگ‌های آن متقابل، بیضوی، نوک تیز، دندانه دار و کمی پوشیده از کرک بوده و از تمامی قسمت‌های آن بوی معطر و مطبوعی استشمام می‌شود. ساقه این گیاه چهارگوش و به رنگ قرمز مایل به بنفش یا مایل به ارغوانی است. گل‌های آن در ماه‌های مرداد و شهریور ظاهر می‌گردند. رنگ گلی یا ارغوانی مایل به بنفش دارند و به تعداد زیاد در مجاور یکدیگر به نحوی مجتمع می‌رویند.

خواص درمانی دمنوش نعناع:

مهم‌ترین خاصیت دمنوش نعناع ، تاثیر آن بر دردهای دستگاه گوارش شامل درد معده، روده، نفخ، دل‌پیچه، تهوع و اسهال است.
همچنین این دمنوش معطر، اشتهاآور است.
مسکن و آرامبخش خوبی است و ناراحتی اعصاب و تشنج را بر طرف می‌کند.
برای رفع بوی نامطبوع دهان و پیش گیری از بروز بیماری لثه ای به کار برده می شود.
برای رفع سینه درد و سرفه، دمنوش نعناع را به صورت گرم بنوشید.
چای نعناع علاوه بر انرژی زا بودن، حرارت اضافه بدن را خارج کرده و سرماخوردگی و سرفه فصلی را نیز درمان می کند.
سیستم گوارشی را تسکین می دهد و در رفع گاز معده کمک می کند.

موارد منع مصرف دمنوش نعناع:

– مصرف آن در اوایل بارداری ممنوع است.
– بعلت اثر شل کنندگی دریچه تحتانی مری در افرادی که برگشت اسید معده به مری دارند با احتیاط مصرف گردد.
با توجه به اینکه مصرف نعنا به مقدار زیاد سبب بالارفتن فشار خون می‌شود، خوردن مقدار زیادی از آن به افراد سالمند هرگز توصیه نمی‌شود.

طرز تهیه دمنوش نعناع:

دو قاشق غذا خوری برگ نعناع تازه و یا خشک و خرد را در یک قوری ریخته و یک لیوان بزرگ آب با دمای ۸۰ درجه سانتی گراد به آن اضافه کنید و اجازه دهید که به مدت ۱۵ دقیقه دم بکشد. در صورت تمایل می توانید از عسل یا نبات برای شیرین کردن آن استفاده کنید.
طرز تهیّه:1 قاشق غذاخوری + 2 لیوان آب جوش + نبات

فواید درمانی دمنوش نعناع

ضداسهال و استفراغ، ضد نفخ، مقوی معده، خوش بوکننده دهان، رفع خستگی، مؤثردردرمان بیماری های ریوی از جمله تنگی تنفس آسم، سرفه، مقوی قلب ، مؤثردر درمان سرماخوردگی.

دمنوش گیاهی دارچین

دارچین از زمان‌های قدیم مورد استفاده قرار گرفته و در مصر ، حتی قبل از ساخت اهرام ثلاثه برای امراض مختلف مصرف می‌شده است .

اسم دارچین از کلمه عبری مشتق و در کتاب مقدس به آن اشاره شده و در مراسم مذهبی یهودیان به کار می‌رود.

درختچه دارچین درختی است کوچک ، همیشه سبز ، به ارتفاع 5 تا 7 متر که از تمام قسمت های آن بویی مطبوع به مشام می‌رسد . گل‌های آن در فاصله ماه‌های بهمن تا اوایل فروردین ظاهر می‌شود. برگ‌ این درخت سبز سیر و دارای گل‌هایی به رنگ سفید است . قسمت مورد استفاده این درخت ، پوست آن است . در واقع پوست این درخت را می‌کنند و معمولاً پودر می‌نمایند و در غذا و یا به عنوان دمنوش از آن استفاده می‌کنند.

درخت دارچین فقط در مناطق حاره و گرمسیری می‌روید . بهترین نوع دارچین در چین می‌روید . دارچین دارای خواص معجزه آسایی می‌باشد و در زمان‌های قدیم از نظر قیمت معادل طلا و عاج بوده است . در قرون قبل از میلاد ، مردم مصر از دارچین برای مومیایی کردن مرده‌های خود استفاده می‌کردند.

دارچین بری تقویت عمومی بدن مصرف می‌شود و چینی‌ها اعتقاد دارند مصرف مداوم دارچین شخص را قوی می‌کند و همواره جوان نگه می‌دارند و حتی اشخاص پیر با خوردن دارچین نیروی جوانی را باز می‌یابند.

یک ضرب المثل چینی می‌گوید :” اگر نصف سال مرتباً دارچین بخوریدهمیشه جوان خواهید ماند.”

دارچین راز جوانی است و مصرف روزانه آن انسان را سالم و جوان نگه می‌دارد.

دارچین بهترین دارو برای بازیافتن انرژی است ؛ البته فرقی نمی‌کند که ضعف شخص از پیری باشد یا فشارهای روحی و یا امراض سخت .

طبیعت

بر اساس طب سنتی ایران دارچین گرم و خشک است.

طرز تهیه دمنوش دارچین

چند عدد چوب دارچین را در دو لیوان آب سرد بریزید و با شعله مستقیم آن را به آرامی جوش آوردید و بعد آن را با شعله غیر مستقیم 45 دقیقه دم کنید تا به رنگ آلبالویی در آید و در هنگام دم کردن چای می‌توان تکه ای دارچین داخل آن ریخت تا همراه با آن دم بکشد.

فواید درمانی دمنوش گیاهی دارچین

تاثیر بر روی دستگاه گوارش

– دمنوش دارچین معده را تمیز ، آرام و تقویت می‌کند.

– اگر ناراحتی معده دارید حتماً از دارچین استفاده کنید.

تاثیر دمنوش گیاهی دارچین بر روی دستگاه تنفسی:

– شاید بهترین اثر دارچین بر بیماری آسم باشد و در موقع حملات آسم یک فنجان دمنوش دارچین می‌تواند اثری آرام بخش داشته باشد.

– در پاک کردن سینه و حنجره نقش دارد و سفره های رطوبتی را درمان می‌کند.

تاثیر بر روی دستگاه ادراری و تناسلی:

– دمنوش دارچین برای افزایش و بازیافتن نیروی جنسی به کار می‌رود.

– این دمنوش گیاهی کلیه را گرم می‌کند.

– دمنوش گیاهی دارچین ادرار آور است .

– عضلات رحم را تحریک می‌کند و برای زایمان های سخت به کار می‌رود.

– دارچین از بسیاری از قرص‌ایی که برای درمان عادت ماهانه به کار می‌روند بهتر است. استفاده از دارچین به خانم‌هایی که ناراحتی های ناشی از عادت ماهانه دارند توصیه می‌شوند و حتی آنهایی که عادت ماهانه منظم ندارند می‌توانند برای تنظیم آن از دارچین استفاده کنند.

تاثیر دمنوش گیاهی دارچین بر روی دستگاه حرکتی:

– دمنوش دارچین سبب کاهش درد کمر و مفاصل می‌شود .

– ضعف کمر و پاهارا از بین می‌برد.

– دمنوش دارچین بهترین دارو برای درد‌های عضلانی است و اخیراً در آمریکای شمالی و کانادا کرم‌هایی به بازار آمده است که حاوی دارچین و برای رفع درد به کار می‌رود.

– در درمان دردهای استخوانی موثر است.

– چون دارچین رطوبت را جذب می‌کند برای افراد مبتلا به روماتیسم و نیز افرادی که در زیر زمین ها زندگی می‌کنند و نیز کارگران معدن و چاه کن ها بهترین نوشیدنی است.

تاثیر بر روی دستگاه عصبی :

– دمنوش دارچین اثر آرام بخش و شاد کننده دارد . و از بسیاری داروهای آرامبخش بهتر است. در حقیقت می‌توان گفت دارچین والیوم گیاهی است.

تاثیر دمنوش گیاهی دارچین بر روی دستگاه قلبی و عروقی :

– دمنوش گیاهی دارچین کم خونی را درمان می‌کند.

– این دمنوش گیاهی فشار خون را بالا می‌برد و جریان خون را تسریع می‌کند.

– دارچین به دلیل منیزم و پتاسیم می‌تواند باز کننده عروق خونی نیز باشد .

– دارچین رگ‌ها را باز می‌کند و اثر خوبی در گردش خون دارد.

– این دمنوش گیاهی در درمان دیابت موثر است.

خواص دیگر دمنوش دارچین :

– اثر مهم دیگر دارچین پایین آوردن تب است . حتی امروزه دارچین را به صورت قرص و کپسول در آورده‌اند به عنوان تب بر به کار میرود شما می‌توانید به آسانی با نوشیدن یک فنجان دمنوش دارچین تب را به سرعت پایین بیاورید.

– دارچین مصونیت بدن را در مقابل امراض افزایش می‌دهد. و حتی می‌توان گفت تا حدود زیادی اثر پنسیلین و آنتی بیوتیک دارد. اگر حس کردید که ضعیف شده اید و ممکن است مریض شوید دمنوش گیاهی دارچین را فراموش نکنید و حتی اگر سرما خوردید دارچین بهترین درمان است.

– دمنوش دارچین می‌تواند باکتری ، میکروب، قارچ، ویروس، انگل‌های مختلف را از بین ببرد و این اثر را در کمتر گیاهی می‌توان یافت . مخصوصاً سالامونلا ، استافیلاکوک و و ویروس‌های سرماخوردگی و ویروس‌های دیگر را به آسانی از بین می‌برد.

– دارچین اثر برطرف کننده درد دارد بنابراین در هنگام ناراحتی و درد یک فنجان دمنوش گیاهی دارچین واقعاً اثر معجزه آسایی دارد.

موارد منع مصرف و عوارض جانبی دمنوش دارچین

مصرف این گیاه دارویی برای زنان باردار مضر است .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *