کشف روش جدید برای غربالگری پارکینسون

 

بیماری پارکینسون و آلزایمر در سنین پنجاه و شصت سالگی ایجاد می شوند. به تازگی محققین موفق به کشف روشی جدید برای غربالگری این بیماری در مبتلایان قبل از پیشرفت آن شدند. آنها از قطرات اشک در این زمینه استفاده کردند.


پژوهشگران معتقدند بررسی چند قطره اشک یک روش مناسب برای غربالگری پارکینسون است که بررسی زودتر را میسر می سازد و  به صورت موثر می توانید با درمان های ویژه عوارض ناشی از این عارضه را کاهش دهید.
محققین با آنالیز اشک بیمارانی که به پارکینسون دچار شده بودند و کسانی که هنوز به این عارضه مبتلا نشده بودند،متوجه شدند که مقدار آلفا سینوکلئین، مولکول پروتئینی که باعث عارضه های مغزی می شود، در بیماران مبتلا به پارکینسون پنج برابر است.
دکتر مارک لو گزارشگر و پژوهشگر دانشگاه کالیفرنیای جنوبی اذعان کرد: بررسی ما ثابت کرد که اشک نوعی نشانگر بیولوژیکی مفید، مناسب و غیرتهاجمی برای مبتلایان به پارکینسون است.


این محقق همچنین گفت: پروسه بیماری پارکینسون سالیان زیاد یا دهها سال پیش از ظهور و ایجاد این عارضه شروع می شود، به همین دلیل، یک نشانگر زیستی مثل آزمایش اشک می تواند برای بررسی، یا حتی درمان سریعتر این بیماری موثر باشد.
از جایی که نشانه ها تاثیرات عصبی پارکینسون در تمام بدن علاوه بر مغز است، تیم تحقیق دریافت که مولکول های پروتئینی غیرنرمال در ارتباط با پیشرفت این بیماری در بیرون از مغز هم پیدا می شود.
به همین دلیل، آنها پنجاه و پنج فرد مبتلا به پارکینسون، بیست و دو نفر از همان رده سنی و جنسیتی و البته بدون عارضه های  جانبی بیماری را مد نظر قرار دادند و نمونه های اشک آنها را از لحاظ پروتئین بررسی و مقایسه نمودند.


آنها متوجه شدند که در اشک بیماران مبتلا به پارکینسون، میزان سالم و فرم طبیعی آلفا سینوکلئین، کمتر است. همچنین، بیماران به صورت  قابل توجهی میزان بالاتری از فرم غیرنرمال مولکول دارا بودند.
افزایش غیرطبیعی این مولکول پروتئین در عملکرد سیگنال های عصبی مداخله میکند و فاکتوری مهم در آسیب عصبی به شمار می رود که بیانگر پیشرفت عارضه پارکینسون است.
پارکینسون در واقع لرزش در حالت استراحت است که شدت یافتن آن اغلب در سنین بالا بوده ولی در جوانان هم مشاهده می‌شود.این عارضه بخاطر از میان رفتن سلول‌های ترشح کننده  دوپامین که نوعی انتقال دهنده عصبی می باشد پدید می آید.


پارکینسون پس از آلزایمر مهم ترین عارضه تحلیل برنده مغز به شمار میرود. مردان غالبا دو برابر بیشتر زنان به این عارضه دچار می شوند.
مقدار گسترش این بیماری ۱الی ۳ مورد در  هر هزار نفر می باشد و با بالارفتن سن، خطر بروز بیماری هم افزایش می یابد.پارکینسون غالبا در افراد مسن و از دهه های ۵۰و ۶۰دیده می شود. هرچقدر سن افزایش می یابد ریسک مبتلا شدن هم بالا می رود و در آخر شیوع آن هم بالا می رود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *