چگونه مراسم عروسی را برگزار کنیم؟

 

این روز‌ها تقویم پر از مناسبت‌های خوب است و بازار جشن‌های عروسی دوباره داغ شده. البته حق با قدیمی هاست «عروسی به چشم تماشاگر آسان است». وقتی خودتان داخل گود باشید دیگر به این راحتی‌ها نیست.

این روز‌ها تقویم پر از مناسبت‌های خوب است و بازار جشن‌های عروسی دوباره داغ شده. البته حق با قدیمی هاست «عروسی به چشم تماشاگر آسان است». وقتی خودتان داخل گود باشید دیگر به این راحتی‌ها نیست.
هزار و یک کار ریزودرشت است که باید به موقع و درست انجام شود تا بتوانید یک جشن ایده آل بگیرید و همه چیز‌‌ همان طور که دوست دارید، پیش برود. بالاخره در زندگی هرکس این یک شب، خیلی اهمیت دارد و همه می‌خواهند جشنی بگیرند که خاطره‌اش برای همیشه ماندگار شود. البته لازم نیست بترسید یا نگران شوید. کافی است یک برنامه ریزی کامل داشته باشید و پیش از آنکه دست به کار شوید، حساب وکتاب همه چیز را بکنید. قرار عقد و وقت گرفتن از محضرخانه، اجاره سالن، خرید حلقه، انتخاب آینه و شمعدان، سفارش لباس عروس و کت وشلوار داماد، انتخاب آرایشگاه، گل فروشی و آتلیه عکاسی فقط بعضی از کارهایی است که باید در فهرستتان قرار دهید.

برای اینکه چیزی از قلم نیفتد و در روزهایی که سرتان حسابی شلوغ خواهد بود، چیزی را فراموش نکنید، راهنمایی‌ای را برایتان آماده کرده‌ایم که می‌تواند گام به گام برای برگزاری یک جشن باشکوه همراه‌تان باشد. حدود قیمت محضرخانه‌های مختلف چقدر است؟ بورس لباس عروس یا کت وشلوار کجاست؟ برای انتخاب سالن مناسب به چه نکاتی باید توجه کرد؟ حلقه ازدواج را چطور انتخاب کنیم؟

● اینجا، جایی است که عروسی شما ثبت می‌شود

برای رفتن به محضر خانه، باید نکاتی را در نظر بگیرید که دانستن هر کدام از آن‌ها می‌تواند مراسمی بی‌دردسر و مناسب شأن خانواده‌ها را به دنبال داشته باشد.

● از یک ماه قبل به فکر باشید

گام اول را که همه می‌دانند: انتخاب تاریخی برای روز عقد. اگر تاریخ پیشنهادی مقارن با اعیاد مذهبی یا اتفاقات مهمی باشد، شک نکنید که باید حداقل یک ماه زود‌تر از محضرخانه وقت بگیرید. مطمئن باشید یک روز مانده به ۱۳ رجب که روز ولادت امیرالمومنین (ع) است یا روز قبل از نیمه شعبان نمی‌توانید محضر خالی پیدا کنید.

● فقط بزرگ تر‌ها

تعداد مهمانانی که قرار است برای این اتفاق مهم دعوت شوند را یادداشت کنید و به دفترخانه اطلاع دهید. در نظر داشته باشید حضور بزرگان ۲ خانواده کافی است؛ پس لازم نیست همه را با فرزندان در نظر بگیرید. ساعت دقیق برگزاری مراسم را از محضر خانه بپرسید و براساس همین زمان مهمانانتان را دعوت کنید. ممکن است قبل یا بعد از شما خانواده دیگری آنجا مراسم داشته باشند و دیر یا زود رفتن شما ازدحام و بی‌نظمی ایجاد کند.

● گل فراموش نشود

هرچند در این روز، همه گل هستند ولی یادتان باشد زیبایی عکس‌ها در کنار یک سبد گل چند برابر می‌شود. اگر به گل فروشی بگویید گل را برای چه مراسمی می‌خواهید برای بهترین انتخاب راهنماییتان می‌کند.

● هرچقدر پول بدهید آش می‌خورید

دفترخانه یا به تعبیر عموم محضرخانه‌ها برای امر مقدسی مثل ازدواج معمولا هزینه تعریف شده‌ای دریافت می‌کنند. این هزینه که از طرف سازمان ثبت برای آن‌ها تعریف می‌شود مبلغ ثابتی است و تا این تاریخ که مجله در اختیار شماست حدود ۷۰ هزار تومان است. البته در دفا‌تر مختلف و بر اساس خدماتی که به شما ارائه می‌دهند هزینه‌های متفاوتی از شما مطالبه می‌کنند. برای مثال وجود اتاق عقد مجزا، سفره عقدی مفصل یا جزئی، نیروی خدماتی پذیرایی کننده از مهمانان شما، عکاسی و فیلمبرداری و… از جمله خدمات اضافه‌ای است که در بعضی دفا‌تر ارائه می‌شود. با پرس وجو از بعضی دفترخانه‌ها نرخ‌های متفاوتی بابت ارائه این خدمات به دست آوردیم، برای مثال یک محضرخانه در خیابان لواسانی برای اتاق عقد مجزا و همچنین سفره عقد چیده شده مبلغ ۱۵۰ هزار تومان درخواست کردند. در محضرخانه‌ای که در واقع طبقه زیرین محل سکونت آقای محضردار است برای سالن عقدی وجود دارد که گنجایش آن ۴۰ نفر را دارد و از مهمانانتان هم پذیرایی می‌شود ۲۵۰ هزار تومان مبلغ تعیین شده است ولی در کنار این نمونه‌ها سالن محضری در حوالی میدان ولیعصر اعلام کرد ما بابت سفره عقد مبلغی دریافت نمی‌کنیم و جدا از هزینه ثبت عقد، در اختیار خانواده عروس و داماد است که شیرینی برای ما در نظر بگیرند.

● آینه‌ای مخصوص شما

آینه و شمعدان و البته در کنار آن قرآن، اصلیترین و اولین مورد از خرید عروس و داماد به حساب می‌آید که خیلی از بزرگ تر‌ها پیشنهاد می‌کنند برای هر عروس و داماد اختصاصی باشد یعنی عروس خانم و آقای داماد حین عقد خودشان را در آینه اختصاصی خودشان ببینند. ما هم اساس این اعتقاد را نمی‌دانیم، فقط توصیه بزرگ ترهاست.

● کلید‌های طلایی یک مراسم عقد موفق

۱ یادتان نرود که روز محضر جواب آزمایش‌های قبل از ازدواجتان را همراه داشته باشید. در ضمن یادتان نرود که اینجا به هیچ عنوان نمی‌توانید کپی شناسنامه یا شناسنامه پدرتان را ارائه بدهید. اینجا فقط و فقط به اصل شناسنامه نیاز است. یک راه حل ساده برای اینکه دچار مشکل نشوید این است که مدارک مهمی مثل شناسنامه یا جواب آزمایش‌ها را به خانواده‌تان بسپارید تا فراموش نشود. معمولا مادر‌ها حواس جمعی دارند.

۲ اگر دوست یا فامیلی دارید که به تازگی ازدواج کرده از او بخواهید عقدنامه‌اش را به شما امانت بدهد تا با مطالعه دقیق و سر صبر تمام موارد مورد شک و تردید را بخوانید و با مشورت یک کار‌شناس یا ریش سفیدان آن را درک کنید.

۳ مدرک رسمی عقدتان که‌‌ همان عقد نامه رسمی است چند روز بعد از عقد آماده می‌شود پس عجله نکنید و انتظار نداشته باشید‌‌ همان لحظه آن را تحویل بگیرید.

۴ اگر شرط ویژه‌ای دارید از قبل به محضردار اعلام کنید تا مورد قانونی نداشته باشد و اگر موردی داشته باشد بتوان آن را رفع و رجوع کرد مثلا اگر مهریه عروس خانم ملک مسکونی است باید مشخصات ثبتی ملک در زمان عقد به محضردار ارائه شود.

۵ بهتر است محضرخانه نزدیک محل سکونتتان را در نظر داشته باشید و از همین مکان برگه معرفی نامه بگیرید.

● نشان عشق روی دستان شما

این حلقه‌ها را شما با هزاران امید و آرزو در دست هم می‌کنید، پس در انتخاب این حلقه‌ها دقت کنید که دیگر جایی برای پشیمانی وجود ندارد. قدیم‌ها که هنوز حلقه فلزی ساخته نشده بود هنگام مراسم ازدواج حلــقه‌هایی از گل بین عروس و داماد ردوبدل می‌شد و بعد‌ها برای ماندگار شدن این رسم، این حلقه‌ها از فلز استفاده شد و بعد از کشف طلا یعنی گران بها‌ترین فلز، آن‌ها طلایی شدند.

● حلقه‌هایی با یک ردیف جواهر

اگر دوست دارید، حلقه‌تان ساده باشد اما در طراحی آن از سنگ‌ها و جواهرات استفاده شده باشد، می‌توانید از این نمونه‌ها دیدن کنید، این حلقه‌ها در ‌‌نهایت سادگی بسیار زیبا هستند و در انگشت دستان شما می‌درخشند اما حواستان باشد این سنگ‌ها به خوبی به حلقه‌تان چسبیده یا به اصطلاح سوار کار شده باشند تا به راحتی از حلقه جدا نشوند چون کم شدن هر کدام از این سنگ‌ها علاوه بر کم کردن زیبایی حلقه از قیمت آن هم کم می‌کند.

● هر گرانی زیبا نیست

حتما حلقه گران قیمت، زیبا نیست، تجربه ثابت کرده، زیبایی حلقه بستگی به طراحی آن دارد؛ گاهی یک حلقه ساده بسیار زیبا‌تر از یک حلقه گرانقیمت و پر از جواهری است که در بازار وجود دارد.

● زیبایی در سادگی است

خیلی‌ها علاقه به سادگی دارند، چون سادگی هیچ وقت قدیمی نمی‌شود. حلقه‌ها می‌توانند در عین سادگی طراحی‌های مختلفی داشته باشند. در ضمن بسیاری از این حلقه‌ها به یک تغییر کوچک، طراحیشان برای خانم‌ها و آقایان فرق می‌کند و می‌توان آن‌ها را به صورت یک جفت مشابه خریداری کرد.

چشم‌ها را خیره می‌کند

در بعضی حلقه‌ها چند ردیف جواهر استفاده شده یا یک سنگ درشت وسط آن قرار گرفته، تنوع این مدل حلقه‌ها بسیار زیاد است و شما می‌توانید برای خود و همسرتان از شکل‌های مشابه استفاده کنید. در کنار این سنگ‌ها می‌توانید از سنگ‌های رنگی هم مطابق با سلیقه‌تان استفاده کنید.

● حلقه‌های ماندگار

این حلقه‌ها سال‌های سال همراه شما هستند و در انگشتی قرار می‌گیرند که براساس افسانه‌ها ارتباط مستقیمی با قلب و عواطف انسان دارد، پس باز هم تاکید می‌کنیم که در انتخاب دقت کرده و زمانی را برای دیدن نمونه‌های مختلف حلقه صرف کنید. اگر دوست دارید، در حلقه‌تان از سنگ‌های گران قیمت استفاده شود حتما دقت کنید که سنگ‌ها اصل باشند چون تشخیص اصل بودن این جواهرات کار مشکلی است و نیاز به تخصص دارد. بهتر است اگر از این نوع حلقه‌ها می‌خرید برای راحتی خیالتان یک جفت حلقه ساده هم بخرید و فقط در مهمانی‌ها و مکان‌های خاص آن را به دست کنید. هر نوع حلقه‌ای که انتخاب می‌کنید هنگام سفارش می‌توانید بخواهید که نام و تاریخ ازدواجتان را درون آن بتراشند. این یادگاری می‌تواند همیشه این روز را به شما یادآوری کند.

● خیابان‌های طلایی را بشناسید

در میان تمام کالاهایی که برای مراسم عروسی خریداری می‌شوند این حلقه‌های شما هستند که به احتمال خیلی زیاد سال‌های سال باقی می‌مانند پس برای خرید از مراکز و مغازه‌های معتبر و نام آشنایی خرید کنید که در این زمینه نام درخشانی دارند. در تهران بعضی از خیابان‌ها بورس فروش طلا و جواهر هستند و شما می‌توانید با صرف چند ساعت از وقتتان طلا و جواهر موردنظرتان را پیدا کنید از این خیابان‌ها می‌توان به خیابان کریم خان زند، گاندی، میدان مادر و پاساژ ۱۲ فروردین واقع در بازار بزرگ فروردین اشاره کرد.

در مورد قیمت طلا به هیچ عنوان نمی‌توان قیمت پایه یا حتی حدودی نظر داد چون درکل در این زمینه با بازار پر نوسانی روبه رو هستیم. حواستان باشد که طلای سفید را به عنوان پلاتین خریداری نکنید. چون که قیمت پلاتین، ۲برابر طلای سفید است و گاهی همین طلای سفید، آب طلاست و جنس آن طلا نیست. برای داماد معمولا حلقه‌های پلاتین انتخاب می‌شود. در مورد نگین‌های روی حلقه یا در اصطلاح‌‌ همان جواهری که روی حلقه کار می‌شود هم دقت داشته باشید تعداد مهم نیست بلکه کیفیت آن و در واقع ابعاد و اندازه مهم‌تر است. معمولا برلیان‌های درجه یک را خیلی خرد و ریز کار نمی‌کنند، هرچه کیفیت پایین‌تر باشد ریز‌تر و خرد ترکار می‌شود. باگت، مارکیز، یخی و…عنوان‌هایی است که براساس کیفیت، قیمت و ابعاد به جواهرات داده می‌شود و با همین عنوان هم فروخته می‌شوند.

● قابی برای ۲ نفر

با هر بودجه‌ای می‌توانید یک آینه و یک جفت شمعدان زیبا را مه‌مان سفره عقد و بعد خانه‌تان کنید. به این نکته توجه داشته باشید که جدای از علاقه‌تان به انواع نقره‌ای، کنسولی و… فضای زندگیتان خرید آینه و شمعدان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

● بسته به سلیقه شما

آینه و شمعدان از آن اقلامی است که در سفره عقد به چشم می‌آید بنابراین چشم و هم چشمی در خرید آن زیاد است اما اگر اهل چشم و هم چشمی نیستید، می‌توانید آینه و شمعدان‌های مدرنی را که حداکثر ۱۰۰هزار تومان قیمت دارند، انتخاب کنید. البته آینه و شمعدان انواع مختلفی داشته و در حال حاضر نقره آن طرفدار بیشتری دارد چون علاوه بر زیبایی، قیمتی هم هست و وجود این اشیای قیمتی به فضای خانه زیبایی خاصی می‌دهد.

● تناسب را رعایت کنید

اگر خانه‌تان به اندازه کافی جا دارد بد نیست به فکر آینه و شمعدان کنسولی باشید چون حتما به اندازه کافی جا دارید که از آن یک دکور زیبا بسازید و آینه آن را به شکل قدی استفاده کنید اما اگر از نظر فضا در مضیغه هستید بهتر است به فکر انواع کوچک‌تر و رومیزی باشید.

● نقره‌ای‌های محبوب

قیمت انواع نقره در سایز معمولی از ۳۰۰هزار تومان شروع می‌شود و با بزرگ‌تر شدن ابعاد آن و مقدار نقره‌ای که در آن به کار رفته، افزایش می‌یابد.

البته انواع آینه و شمعدان که فقط روکش نقره (سیلور) دارد نیز در بازار موجود است که قیمت آن پایین‌تر و به صرفه‌تر است.

اگر نمی‌خواهید اصلا سمت نقره بروید، انتخاب‌های دیگری هم دارید؛ انواع برنز، فلزی و کریستال می‌توانند انتخاب‌های مناسبی باشند.

● آینه‌های بزرگ

مزیت آینه و شمعدان کنسولی این است که می‌توانید آینه‌اش را به صورت قدی روی دیوار نصب کرده و به این ترتیب کارکردش را زیاد کنید. اگر فکر می‌کنید بهتر است سراغ آینه شمعدان سیلور بروید، بد نیست سری به فروشگاه سلوین بزنید. این فروشگاه در میدان شوش، پاساژ الغدیر، طبقه همکف واقع شده است. به این ترتیب با یک تیر چند نشان می‌زنید، هم لوازم خانگیتان را می‌خرید، هم به آینه و شمعدان دلخواه‌تان می‌رسید.

● لاله‌های زیبا

لازم نیست حتما آینه و شمعدان نقره، استیل و برنز بخرید. با کمی سلیقه، می‌شود آینه و شمدان‌هایی پیدا کرد که چوبی یا شیشه‌ای باشند و با سلیقه بودنتان را مهر تایید بزنند؛ درضمن پول کمتری برای خریدن این جور آینه و شمعدان‌ها صرف خواهد شد. ابتکار دیگر این است که به جای شمعدان از لاله‌های زیبا که قدمتی طولانی در خانه‌های ما دارند استفاده کنید. به این ترتیب لاله‌ها می‌توانند روی میز ناهارخوری شما جلوه‌ای زیبا داشته باشند.

● بهتر است سفارش ندهید

حواستان باشد‌‌ همان چیزی را که آماده است بخرید، نه اینکه سفارش دهید تا برایتان بسازند. تجربه نشان داده، سفارش‌ها معمولا باب طبع مشتری ساخته نمی‌شوند و بیشتر سلیقه سازنده است تا مشتری. اگر آینه و شمعدان را سفارش بدهید، از آنجا که مبلغ را تمام و کمال پرداخته‌اید مغبون می‌شوید و باید قید پولی را که از جیبتان رفته بزنید و تا همیشه آینه و شمعدانی که به سلیقه سازنده ساخته شده، آینه دقتان شود.

● به کجا‌ها سر بزنید؟

برای خرید آینه و شمعدان، خیابان مخبرالدوله تهران به شما حق انتخاب بیشتری می‌دهد. در این مرکز خرید، آینه و شمعدان از ۲۰هزار تومان به بالا، در طرح‌ها و جنس‌های گوناگون در دسترس هستند.

بازار تهران یکی دیگر از جاهایی است که می‌توانید به راحتی در آن آینه و شمعدان مورد نظرتان را با قیمتی که درنظر گرفته‌اید، پیدا کنید.

عتیقه فروشی‌های بالای شهر هم آینه و شمعدان‌هایی دارند که طرح‌ها و قیمت‌‌هایشان، هوش از سر آدم می‌پراند. اگر وسع مالی دارید‌گاه باید تا ۲۰میلیون تومان برای خرید از این آنتیک فروشی‌ها کنار بگذارید؛ نمونه این آنتیک فروشی‌ها در راسته خیابان شریعتی زیاد است و کافی است سری به این خیابان بزنید تا انواع آینه و شمعدان را در آن ببینید. اگر با یکدیگر به این نتیجه رسیدید که آینه و شمعدان نقره بخرید بهتر است سری به گالری نقره کامران بزنید؛ این گالری که در خیابان شریعتی مرکز تجاری نگین قلهک است ویژگی‌اش ارائه بی‌واسطه نقره است. این گالری می‌تواند با وزن سبک و در نتیجه قیمت مناسب یک آینه و شمعدان زیبا در اختیار شما قرار دهد. قیمت آینه و شمعدان‌های این گالری از ۳۷۰ هزار تومان شروع و بسته به بودجه شما گران‌تر می‌شود.

● سفره عشق، سفره نان و بادام و گردو

اگر نسبت به مراسم عقد، کلیتر نگاه می‌کنید و نمی‌خواهید به تنهایی فقط برای سفره عقد هزینه کنید، زمانی که برای بستن عقد قرارداد با سالن و… می‌روید کار چیدمان و میوه آرایی و گل آرایی سفره عقدتان را هم به‌‌ همان مجموعه بسپارید.

● ۸ نماد، ۸نشانه

سفره عقد ۸ جزء اصلی و همیشگی داشته و بنا به سلیقه شما و مجری طرح چند جزء فرعی نیز دارد که هر کدام از این اجزا معانی و نمادهای خاص خودش را دارد. گردو، بادام، فندق، نان سنگک، نقل، اسپند، تخم مرغ و البته کلام الله مجید این‌ها یک سفره عقد به یاد ماندنی را شامل می‌شود. درخت گردو به دلیل عمر طولانی که دارد نماد افزایش طول عمر عروس و داماد است. بادام و فندق هر کدام میوه‌های بهشتی هستند که نماد تداوم نسل و نوه دار شدن است. نان سنگک نشانه برکت و رزق و روزی است. اسپند برای دورشدن چشم بد از این پیوند است تا عروس و داماد از آسیب‌ها در امان باشند، نقل و شاخه نبات، شیرینی برای شروع پیوند زناشویی است، تخم مرغ نماد تولید و به اصطلاح بچه دار شدن است و قرآن کریم نشانه‌ای از تاکید وصلت از سوی خداوند و برای محکم شدن پایه‌های ازدواج است.


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *