چگونه از پماد تریامسینولون استفاده کنیم؟

پماد تریامسینولون از دسته داروهایی است که برای درمان بیماری های پوستی از جمله اگزمای پوستی و آرتریت استفاده می شود. پماد تریامسینولون به علت داشتن خاصیت ضد التهابی و ضد قارچی در درمان انواع بیماری های پوستی بسیار موثر می باشد. استفاده از این پماد عوارضی همچون سوزش و خارش پوست را به همراه دارد.
مشکلات پوستی این روزها شیوع بیشتری پیدا کرده است و افراد بسیاری از داروهای مختلفی برای کنترل و کاهش علائم بیماری‌های پوستی خود که بیشتر شامل قرمزی و خارش پوست می‌شود استفاده می‌کنند. پماد تریامسینولون یکی از انواع این داروهاست که موارد مصرف مختلفی در زمینه درمان مشکلات پوستی دارد. در ادامه با این دارو بیشتر آشنا می‌شوید.

پماد تریامسینولون چیست؟

پماد تریامسینولون (Triamcinolone) از داروهای ضدالتهاب و ضدقارچ است که در درمان بیماری‌هایی مانند اگزما، آلرژی، لوپوس، پسوریازیس، آلوپسی، آسم و آرتریت خودایمنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو با کاهش تورم، قرمزی و خارش پوست علائم شایع بیماری‌های پوستی را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد. اشکال دیگر این دارو شامل آمپول و اسپری می‌باشد.

نام‌های تجاری

Kenalog-40 , Aristocort

موارد مصرف

درمان التهابات پوستی

عوارض تاول، سوزش، خارش، پوسته پوسته شدن، خشکی، آکنه، افزایش رشد مو بخصوص در صورت، افزایش ریزش مو بخصوص در پوست سر، ایجاد خطوط قرمز بر روی بازو، صورت، ساق پا، کشاله ران، نازک شدن پوست

تداخل دارویی

پردنیزون، داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مانند سیکلوسپورین

 

مقدار و نحوه مصرف پماد تریامسینولون

مقدار و نحوه مصرف پماد تریامسینولون در افراد با بیماری‌های مختلف متفاوت است. به طور معمول این پماد ۴-۲ بار در روز برای بیمار تجویز می‌شود. به این منظور ابتدا محل مورد نظر را شستشو داده و پس از خشک کردن مقدار کافی از پماد را روی محل قرار داده و به آرامی مالش دهید تا جذب پوست شود.
توجه: قبل و بعد از استفاده از این دارو دستان خود را با آب و صابون به خوبی بشویید.

نکاتی که در ارتباط با مصرف پماد تریامسینولون باید بدانید

به هیچ عنوان نباید خود سرانه از این پماد استفاده کنید و حتما قبل از استفاده با پزشک مشورت کنید.
اگر هنگام استفاده از این پماد برای شما مشکلاتی از جمله حساسیت به وجود آمد سریعا مصرف آن را قطع کنید و این مسله را با پزشک خود در میان بگذارید.
از استفاده این دارو در چشم، بینی و یا دهان اجتناب کنید.
در صورتی که پس از یک هفته استفاده از دارو علایم بیماری پوستی بهبود پیدا نکرد به پزشک مراجعه کنید.
چنانچه حین مصرف با هر کدام از عوارض ذکر شده در جدول بالا مواجه شدید موارد را به اطلاع پزشک رسانده و از ادامه مصرف صرف نظر کنید.
توصیه می‌شود تا جایی که امکان دارو از این دارو بر روی پوست کودکان استفاده نشود.
هیچگاه ناحیه تحت درمان را با پانسمان نپوشانید.
چنانچه در دوران بارداری یا شیردهی به سر می‌برید برای اطمینان بیشتر قبل از مصرف دارو با پزشک مشورت کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *