چشم کودکان و پیشگیری از جراحات آن

یادگیری نکات ضروری برای چشم کودکان ، موضوع بسیار مهمی است، زیرا با مطالعه ی آن می توانیم موارد اورژانسی و غیر اورژانسی را از یکدیگر تشخیص دهیم و نقش خود را به عنوان یک فرد پیشگیری کننده از این اتفاقات بدانیم.

چشم به عنوان یک ارگان کوچک اما حساس نقشی اساسی در زیبایی ظاهری ما ایفا می کند. طیف وسیعی از بیماری های قابل تشخیص از طریق یک معاینه بالینی قابل تشخیص هستند. در معاینه چشم یک نوزاد یا کودک درخشندگی چشم های او مسئله ی جدی می باشد که تقریبا در نگاه اول قابل مشاهده خواهد بود ، در صورت تغییر این میزان درخشندگی قطعا خبری از بیماری است به عنوان مثال این درخشندگی در زمان زردی نوزادان از بین می رود.

 

جراحات مختلف چشم در کودکان

کودکان نسبت به جراحات چشمی مستعد تر هستند ، زیرا زمان واکنش آنها کندتر از بزرگسالان است. قرنیه بسیار حساس بوده و حتی توسط برخورد با لبه یک کاغذ یا گوشه ی ناخن شما خراش بر می دارد. در برخی از ضربات شدید به نوعی چشم مقاومت لازم را ندارد و شبکیه ی آن نیز دچار پارگی و خونریزی خواهد شد. بنابراین با افزایش آگاهی در این زمینه می توانیم در مواقع حساس به نوعی مفید عمل کنیم تا از آسیب بیشتر به چشم کودکان و از دست دادن بینایی پیشگیری به عمل آوریم.

کمک های اولیه در آسیب به چشم کودکان

اگر چه برخی از جراحات چشمی در خانه مورد درمان قرار می گیرند اما برخی از آنها هم نیاز به درمان های پزشکی پیشرفته تری دارند. کودکان معمولا بیرون از خانه در حال بازی کردن هستند هر نوع اتفاقی در این شرایط برای آنها ممکن است که رخ دهد، نقش شما به عنوان والدین آگاه در این زمینه مهم تلقی می شود، زیرا با رفتار خود می توانید از استرس، درد کشیدن و آسیب بیشتر به چشم او جلوگیری نمایید.

آسیب های زیادی وجود دارند که از جمله ی آنها می توان از برخورد توپ به چشم ها مثال زد. در چنین شرایطی یکی از کمک های اولیه قرار دادن کیسه ای از آب یخ بر روی چشم ها است. با این کار هم از ورم و هم از کبود شدن آن قسمت پیشگیری خواهید کرد.

ورود ذرات گرد و خاک به داخل چشم کودکان با علامتی از خارش دادن و مالیدن چشم ها همراه می باشد. به کودک خود یاد بدهید تا چندین بار پلک های خود را باز و بسته کند. با این روش ذرات احتمالی و بسیار کوچک از چشم خارج می شوند. اما برخی از مواقع ذرات به صورت جسم خارجی در چشم ها دیده می شوند. در این موقعیت به هیچ وجه چشم فرزند خود را نمالید زیرا با این کار احتمال ورود جسم به قرنیه بسیار زیاد است. سعی کنید تا با گوشه ی یک دستمال مرطوب جسم را به گوشه خارجی هدایت کنید، در غیر این صورت به پزشک متخصص اطفال یا متخصص چشم پزشکی مراجعه نمایید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *