چرا سفر برگشت کوتاه تر از سفر رفت احساس می شود

 

آیا تا به حال این احساس را داشته‌اید که سفر برگشت کوتاه‌تر از سفر رفت است؟ با اینفو همراه باشید تا دلایل علمی این پدیده را به شما بگوییم.

همه‌ی ما این تجربه‌ی عجیب و غریب را داشته‌ایم که احساس می‌کنیم راه سفر برگشت، زمان کوتاه‌تری را نسبت به مسیر سفر رفت می‌گیرد. در تحقیقی که روزنامه‌ی واشنگتن پست (Washington Post) انجام داده است، برای یافتن علت دقیق این قضیه، «مفهوم سفر برگشت» را از بعد علمی بررسی کرده‌اند.

سفر برگشت

دلایل مختلف و احتمالی زیادی برای «مفهوم سفر برگشت» وجود دارد، دلایل ساده‌ای مثل این اصل که وقتی شما به گذر زمان توجه می‌کنید، در واقع دارید به خود زمان توجه می‌کنید. هنگامی که توجه و حواس ما پرت شود، به نظر می‌رسد که زمان سریع‌تر می‌گذرد؛ دقیقا مثل زمانی که مناظر و تجربه‌های جدید در زمان سفر، توجه ما را به خود جلب می‌کنند. در ادامه، واشنگتن پست اشاره می‌کند که اگر می‌خواهید زمان، سریع‌تر بگذرد به نکات زیر توجه کنید:

این عقیده و تصور که وقتی عجله دارید یا به گذر زمان توجه می‌کنید زمان دیرتر می‌گذرد، حتی در ضرب المثل‌های قدیمی انگلیسی هم دیده می شود: «وقتی منتظر جوش آمدن آب هستید و مدام به قابلمه نگاه می‌کنید، آب هرگز به جوش نمی‌آید.» و همین‌طور«وقتی که سرگرم هستید زمان پرواز می‌کند.»

زمان

همچنین برای توضیح این پدیده می‌توانیم بگوییم که وقتی ما زندگیمان را در خطر ببینیم، زمان کند و به سختی می‌گذرد.

این پدیده در حافظه‌ی ما هم اتفاق می‌افتد، وقتی که توجه بیش‌تری را برای یک دوره‌ی زمانی اختصاص می‌دهیم، انتظار می‌رود که آن دوره‌ی زمانی را به صورت طولانی‌تری به یاد آوریم.

با در نظر گرفتن این موارد می‌توان این ایده‌ی جالب را هم برداشت کرد: به وسیله‌ی «تمرکز» (mindful) و توجه کردن به زمان حال و اکنون، ما می‌توانیم درک مغزمان از گذر زمان را کاهش دهیم و کاری کنیم که زندگیمان طولانی‌تر به نظر برسد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *